אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני תעבורה 23:24   26/04/2024 דו"ח ממצלמה שלום, אם הרכב בעל תג נכה ורשום על שם נכה  צולם במצלמ הלא משטרתית אלא של העירייה.1. האם ...
  • פורום לימודי משפטים ומתמחים 19:02   26/04/2024 עזרה בכתיבת עבודות תמורת תשלום עזרה בכתיבת עבודות או חיפוש חומראבי גור אריטלפונים: 029932462או 0506234016
  • פורום דיני נזיקין 16:27   26/04/2024 פגיעה בציפרן של קטין במתקן באולם אר... לא הייתי עושה עניין מציפורן לולא היה מדובר בילדה בת חמש שהתנדנדה על נדנדת ספסל באולם ארועים, נדנד...
  • פורום הוצאה לפועל 15:19   26/04/2024 איך מצרפים חוב ללא בקשת זוכה לתיק א... שלום יש לי תיק איחוד ואני משלם באופן סדיר. לאחרונה נוצר חוב והזוכה לא הגיש בקשה להוצאה ...
  • פורום עורכי דין 14:52   26/04/2024 שאלה לגבי דיני עובדה/חוזים שלום לכולם,1. לפני מספר חודשים הייתה לי הצעת עבודה במקום אחר; המעסיק החליט לשמר אותי.בסיכום שיחה ...

עו"ד לירן ינקוביץ: "התמחות בתחום לשון הרע מבחינתי היא שליחות חברתית!"

  • 20/11/2018
  •   מאת: מערכת
  • צפיות: 5820
ראיון אישי עם מנהל פורום לשון הרע באתר הפורומים המשפטיים, עו"ד לירן ינקוביץ. על הבחירה לעסוק בתחום שיחד עם הרשתות החברתיות והמהפכה הדיגיטלית קיבל זוכה לתשומת לב יתירה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום לשון הרע
עו"ד לירן ינקוביץ: התמחות בתחום לשון הרע מבחינתי היא שליחות חברתית!

רקע אישי, אקדמי ותעסוקתי: עו"ד לירן ינקוביץ, (34) עוסק בדיני לשון הרע, הוצאת דיבה והגנת הפרטיות, מנהל פורום לשון הרע באתר ובעלים של משרד עורכי דין עצמאי העוסק בתחום המשפט האזרחי והמסחרי על רבדיו.

עו"ד ינקוביץ הינו בוגר המרכז הבינתחומי הרצליה במסלול המשולב- משפטים ולימודי ממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה וכן בעל תואר מוסמך (שני) במשפטים מטעם אונ' תל אביב (בהצטיינות).

1. עו"ד ינקוביץ, מה הוביל אותך להחלטה להתמקצע בייצוג בתביעות דיבה ולשון הרע? 

מה שלמעשה המניע והחזון שלי הוא קידום שיח בריא וענייני ברשת. קשה לי כאזרח וכעורך דין לצפות מהצד בבריונות שאנחנו עדים לה מידי יום ברשת. כל אחד חובש כובע של "תליין" ועושה לו משפט שדה. 

אני רואה בתחום לשון הרע והוצאת דיבה כשליחות חברתית ומקצועית במיוחד בעידן הדיגיטלי, עידן של אינטרנט ורשתות חברתיות. חשוב שגם בעולם כזה נשמור על ערכי חופש הביטוי ובכלל זאת, חופש הבעת הדעה, הבעת ביקורת לגיטימית בין אם על אדם או בית עסק.

2. המהפכה הדיגיטלית הובילה בין היתר לקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לבצע "שיימינג" כלפי כל אדם או גוף או עסק. האם אתה סבור שהמערכת המשפטית נותנת מענה אפקטיבי לבעיה הזו? 

שאלה טובה; היום החוק מאפשר לקבל פיצוי בגין הוצאת דיבה אף ללא הוכחת נזק, במקרים קשים הסכום יכול להגיע לסך של 140 אלף שקלים. במילים אחרות, פרסום פוסט פוגעני עלול לעלות ביוקר למפרסם! 

בנוסף לכך, ניתן גם לעתור לפיצוי כספי עם הוכחת נזק במקביל, כך שהמעטפת היום בחוק היא מעטפת משולבת וחזקה. יש לדעת כי בתי המשפט פוסקים היום פיצויים משמעותיים בגין לשון הרע וכדאי לבחון היטב כל פרסום.

עם זאת יש לומר - לא כל הבעת דעה או גידוף ייחשבו כלשון הרע, ולכן יש חשיבות רבה מאוד לבדוק את המילה והתוכן של האמירה ואת הקונטקסט בו נאמרה. סה"כ המערכת המשפטית מעניקה הגנות טובות ופתרון משפטי אפקטיבי.

3. רבים חוששים או חושבים פעמיים לפני שהם כותבים ביקורת נוקבת על בית עסק או חווית שירות לא נעימה שקיבלו, מפני החשש שעלולים להיתבע בתביעת דיבה. מהי עמדתך בעניין?

באמת זו שאלה שמעלה את אחת הסוגיות הכי מורכבות בלשון הרע. יש גבול מאוד דק ואפור בין הבעת דעה אישית לבין קביעת עובדה גורפת וכללית. אני נתקל בכך על בסיס יום-יומי כמעט מפניות של לקוחות. ולכן, בלא מעט מקרים שבית עסק מאיים על לקוח בתביעת דיבה כאשר אין שום הצדקה משפטית לכך, זהו לרוב לא יותר מאמצעי השתקה בלבד. 

מצד שני, ישנם באמת מקרים בהם הלקוחות עוברים את הגבול ומרשים לעצמם להשמיץ בצורה גורפת את בית העסק. לכן העצה שלי, היא לעולם לרשום ביקורת בנימה אישית, סובייקטיבית, ולהיזהר מפני השמצות גורפות כוללניות שבהחלט יכולות להקים עילה לתביעה. להיזהר מלנצל לרעה את חופש הביטוי.

4. ספר לנו על תיק לשון הרע שבו טיפלת ואשר השאיר את חותמו עליך ועל המשרד יותר מהאחרים

היה לי לקוח שטיפלתי בו בתביעה כספית אזרחית, בגין הפרת הסכם, ובמסגרת אותה תביעה הלקוח שלי הגיש סרטון שמתעד את הנזקים שנגרמו לו כפועל יוצא מהשירות הלקוי שהוא קיבל. זה היה שירות להתקנת חלונות, הלקוח שלי סבל מחדירת מי גשם לבית שלו. הלקוח שלי תיעד הכל והעלה לרשת החברתית. הסרטון הנ"ל הופץ רק לאנשים שהיו מעורבים בתקרית ולא בצורה גלובלית. הנתבע לקח את הסרטון והגיש קובלנה פלילית- קרי פתח בהליך פלילי נגד הלקוח שלי בגין לשון הרע. 

הגענו לביהמ"ש והצלחתי במסגרת של דיון בודד אחד לשכנע כי אין כל הצדקה לתביעה וכי לא מדובר בלשון הרע המזכה בפיצוי. הסרטון של הלקוח שלי הוכח כהבעת דעה וביקורת לגיטימית החוסה תחת הגנות החוק. במבחן התוצאה, הקובלנה סולקה על הסף, תוך חיוב הקובל בפיצויים והוצאות משפט.

אני לא אשכח את ההתרגשות של הלקוח שלי בתום הדיון, כשהוא ממש אמר לי שוב ושוב - "לירן הצלת את חיי". מדובר במי שמצוי היה כפסע טרם קבלת דוקטורט. זה משהו שאני אקח איתי לכל החיים ואשר גרם לי להבין עד כמה הנישה בה אני עוסק משמעותית ומשנה גורלות. 

5. איזה תיק לשון הרע לעולם לא תסכים לקחת על עצמך? (אם יש כזה?) 

שאלה מצוינת. אני לעולם נוקט בגישה של שקיפות וגילוי לב עם לקוחותיי, בין אם כלפי לקוח שהוא תובע ובין אם הוא הנתבע. אני תמיד מסביר מהם הסיכונים והסיכויים ואם אני מוצא שהסיכון עולה על הסיכוי להצליח אני ממליץ ללקוח שלי לסגת מהתביעה ולבחון אמצעים חלופיים, לאו דווקא משפטיים, אציין. ככל שמדובר בנתבע - אני עושה את כל מה שאני יכול לעשות כדי לקדם פשרה ומשא מתן. מניסיוני, פשרה ומשא ומתן תמיד יובילו לתוצאה טובה יותר מאשר פסק דין בבית משפט. 

6. איפה עו"ד ינקוביץ יהיה בעוד 10 שנים? 

אני אוהב תמיד לתכנן את העתיד אבל לא עד כדי כך רחוק. אני יכול להתחייב לעצמי שאני אשתדל להיות הכי טוב בתחום המומחיות שלי ומבחינתי כל לקוח צריך לזכור את חוויית הייצוג אצלי לטובה. אני מתכנן להשתלב במערך ההדרכה של לשכת עורכי הדין כדי להרצות ולהכשיר את הדור המשפטי הצעיר, למקצועיות מסירות ועבודה קשה ללא פשרות, לצד התנהלות קולגיאליות ויחסי אנוש. כמו שאמרתי, אני מקווה להיות הכי טוב בתחומי ולהמשיך לעשות את מה שאני אוהב מתוך שליחות חברתית ומקצועית.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום לשון הרע
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק