ביטול החלטה מס' 998 החלטת ממ"י 1258
דרך ארוכה ומתישה נאלצים לעבור לצורך הוצאת פרויקטים של פינוי בינוי לפועל, כזכור כבר בשנת 1998 הוכרז לראשונה כמדיניות רשמית של משרד הבינוי והשיכון בנושא הפינוי בינוי, עד היום פרויקטים ספורים יצאו לפועל ובתקופה האחרונה רואים אנו, התעוררות ופרויקטים שמתחילים לרקום עור וגידים.
במסגרת זו, נראה את המצב הנוכחי עד להחלטה מספר 1258 של מינהל מקרקעי ישראל אשר ביטלה את החלטה 998 ואת המצב לאחר החלטה 1258.
הבסיס למאמר זה, הינו החלטת מינהל מקרקעי ישראל מספר 1258 מיום י"ג בחשוון תשע"ג ( 29 באוקטובר 2012 ).
בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק מינהל מקרקעי ישראל, התש"ך-1960, ובמטרה לקדם מיזמים להתחדשות עירונית של מבנים ותיקים ומיושנים, לשם שיפור חזותן של הערים ומתן פתרונות ראויים להטבת תנאי המגורים של דייריהם, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום י"ג בחשוון תשע"ג ( 29 באוקטובר 2012 ) על התנאים למימוש מיזמים של התחדשות עירונית.
החלטה 1258 קבעה מסגרת חשובה להגדרה של תכנית להתחדשות עירונית, (להלן: "תכנית להתחדשות עירונית") כדלקמן - תכנית החלה על מתחם מבונה ברובו בקרקע עירונית, ואשר מגדילה את זכויות הבנייה למגורים בבניינים הרוויים או מגרשים ביעוד לבניה רוויה שבתחומם לפחות פי 2.5 בהשוואה לבנייה הקיימת בפועל .המצב עד להחלטה 1258 -
עד החלטה 1258 חלה החלטה מספר 998 של מינהל מקרקעי ישראל למעט אישורים מיוחדים ופטורים שניתנו לגבי פרויקטים ספציפיים. על מנת להבין את החלטה 1258, חשוב שנראה את המצב בהתאם להחלטה 998.
בהתאם להחלטה 998 נקבעו תנאים לקבלת דמי היתר כדלקמן:
1. תוספת בנייה לדירה לגביה קיים חוזה חכירה מהוון, בבניין רווי קיים בקרקע עירונית.
2. תוספת דירות בבניין רווי קיים בקרקע עירונית אשר כל יחידות הדיור בו מהוונות, ובלבד שבנייתן תעשה עפ"י התכנית החדשה.
3. הריסת בניין קיים ובניית בניין אחר תחתיו, בין אם מיקום המגרש זהה בין התכנית הקודמת לתכנית החדשה ובין אם השתנה.
4. התמורה שתשולם למדינה בגין דירות שבבעלות ו/או בניהול המדינה או מי מטעמה, תהא בערך זהה לפיצוי שינתן לכלל הדיירים/חוכרים בבניין.
5. בגין דירות הרשומות ע"ש המדינה ו/או המנוהלות על ידה או מטעמה, יתיר המינהל ליזם לרשום הערת אזהרה לטובת הבנק המלווה על החלקה שבבעלות המדינה, לפיה, במקרה שלא תמומש העסקה, מכל סיבה שהיא, תאשר המדינה העברת זכויות לצורכי מימוש, זאת בתנאי שמקבל הזכויות יהא אזרח ישראלי.המצב לאחר החלטה 1258 -
במסגרת החלטה מספר 1258 נקבע, כי על אף האמור בחוזי החכירה, לא יגבה המינהל דמי היתר, בגין האמור להלן:
1. תוספת בנייה לדירה לגביה קיים חוזה חכירה מהוון, בבניין רווי קיים בקרקע עירונית .
2. תוספת דירות בבניין רווי קיים בקרקע עירונית אשר כל יחידות הדיור בו מהוונות.
3. הריסת בנין רווי קיים ובנית אחר תחתיו, בין אם מיקום המגרש השתנה ובין אם לאו.
4. בנית חניון תת קרקעי, המשמש את דיירי יחידות הדיור במגרש הזכאי לפטור מדמי היתר, לרבות מתחת לשטחים ציבוריים.
5. כל בניה על פי תוכנית או היתרי בניה שהוכנו מכח תוכנית מתאר ארצית 38.
תנאי לפטור מתשלום דמי היתר, כאמור לעיל, הינו כי ייעוד המגרש לפי המצב התכנוני שלפני הבניה החדשה הינו לבניה רוויה בלבד או לייעוד משולב לבניה רוויה ולמסחר/תעסוקה ובלבד שבחלקים המיועדים בתוכנית הקודמת למסחר/תעסוקה, נרכשה זכות הבעלות, בין אם השתנה מיקום המגרש, בין אם לאו.
נק' חשובה נוספת, אשר נקבעה בין יתר ההחלטות במסגרת החלטה 1258, קובעת כי לעניין צירוף שטח ציבורי לתכנית התחדשות עירונית–
"אם תחום התוכנית להתחדשות עירונית יכלול גם שטח ציבורי שהוא מקרקעי ישראל (שצ"פ, שב"צ, דרכים וכד'), ושטחו של השטח הציבורי לא השתנה בין התכנית הקודמת לתכנית לתוכנית התחדשות עירונית, בין אם השתנה מיקומו ובין אם לאו, לא יגבה המינהל תשלום בגין צירופו לתכנית".
אישרה הנהלת המינהל לאחר שנועצה עם הוועדה להתחדשות עירונית, כי התוכנית להתחדשות עירונית אינה בעלת כדאיות כלכלית כשלעצמה וכי קיים צורך בהוספת מגרש השלמה, לשם הפיכתה לכלכלית, רשאית ההנהלה לאשר הקצאת מגרש השלמה לתוכנית ההתחדשות, שיהיה מגרש כלוא ו/או צמוד דופן, בפטור ממכרז, אם התקיימו התנאים הקבועים בתקנות 3 (28) ו/או 3 (29) לתקנות חובת המכרזים התשנ"ג – 1993 ובלבד שנתקבל אישור השמאי הממשלתי ו/או מי מטעמו, לפיו הכללת מגרש ההשלמה כחלק מתחום התוכנית, תהווה תנאי הכרחי להפיכת התוכנית כולה לבעלת כדאיות כלכלית.
אין ספק כלל, כי החלטה 1258 הינה החלטה חשובה מאוד שתסייע לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, יחד עם זאת, סעיף 9 להחלטה 1258 יוצר הבחנה בין מתחמים של 24-150 למתחמים הכוללים מעל 150 יחידות קיימות.החלטה 1258 קבעה לעניין הקצאות מגרשי השלמה כדלקמן:
הקצאת מגרש השלמה כמשמעו בסעיף 8 דלעיל, תיעשה על פי מלוא הערכת שמאי, ובהתאם לכללים הבאים:
• בתוכנית בה מספר יחידות הדיור המיועדות לפינוי, בין 24 יחידות דיור ל 150 יחידות דיור– ניתן יהיה להקצות מגרש השלמה, ששטחו יהיה עד 2 דונמים, הכוללים את תוספת השטח שהוקצתה ליזם מכח סעיף 7 לעיל, אם הוקצתה.
• בתוכנית בה מספר יחידות הדיור המיועדות לפינוי עולה על 150 יחידות דיור – ניתן יהיה להקצות מגרש השלמה, ששטחו לא יעלה על 4 דונמים, הכוללים את תוספת השטח שהוקצתה ליזם מכח סעיף 7 לעיל, אם הוקצתה.
• מגרש ההשלמה יוקצה לחוכרים או ליזם לפי הכללים האמורים בהחלטה זו וכללים נוספים כפי שתקבע הנהלת המינהל. לסיכום -
נקבע כי המינהל , לאחר התייעצות עם משרד הבינוי והשיכון, יקבע נוהלי ביצוע להחלטה זו תוך חודשיים מיום קבלת החלטה זו.
במסגרת זו ראוי כי המינהל יבטל את ההבחנה בין מתחמים של עד 150 יחידות קיימות למתחמים גדולים יותר לעניין התוספת השטח הציבורי.
בשלב ראשון, יהיה זה נכון לשנות את ההבחנה ולקבוע כי מתחמים מעל 100 יחידות קיימות, ניתן יהיה להקצות להם מגרש השלמה, ששטחו לא יעלה על 4 דונמים, הכוללים את תוספת השטח שהוקצתה ליזם מכח סעיף 7 לעיל, אם הוקצתה ולא עד 2 דונמים.
*המחבר – עו"ד אברהם ללום, המתמחה בעסקאות נדל"ן ומיסוי מקרקעין הנו שותף במשרד עוה"ד – עמר, רייטר, ז'אן, שוכטוביץ ושות', מרצה באקדמיה ובחברת מחשבות ועוסק בליווי יזמים ודיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית(תמ"א 38 ופינוי בינוי).my wife cheated now what
go redirect
why most women cheat
go women that cheat
why most women cheat
go women that cheat
how many women cheat
open wifes cheat
what makes women cheat
go all wife cheat
why some women cheat
go my husband cheated
buy internet viagra
online viagra without
my boyfriend cheated on me quotes
go reasons why women cheat on their husbands