| ביטול עסקת נופש, כרוך בד"כ בתשלום דמי ביטול, ע"פ תנאי העסקה, ובכפוף לחוק הגנת הצרכן.
בעקרון, החוק מורה על ביטול עסקה ללא חיוב בדמי ביטול, כאשר סיבת הביטול הנה אי התאמה או הטעיה מצד הספק.
כאשר מדובר בביטול עסקה ללא סיבה מספקת, הספק יכול לחייב ב- 5% משווי העסקה או 100 ש"ח לפי הנמוך ביניהם.
בעיה רפואית הנה כוח עליון, אשר מונעת מהצרכן לממש את העסקה, ולכאורה מדובר במקרה אשר מתאים לקבוצת המקרים הפוטרים מדמי ביטול כליל.
עם זאת, החוק שותק לגבי בעיה רפואית, ופרשנות מילולית שלו, עומדת לכאורה עם התנהלות הסוכנות בענינך, ומאפשרת לחייבך בדמי ביטול בסך 100 ש"ח לכל נוסע ( בהנחה ש-5% משווי העסקה הנו סכום גדול יותר ).
לטעמי, פרשנות נכונה של החוק צריכה לאפשר ביטול עסקה מפאת בעיה רפואית, ללא חיוב בדמי ביטול עסקה, אולם החוק לא מורה על כך במפורש כאמור.
לפיכך, אני סבור שהתנהלותה של הסוכנות בענינך, הנה לגיטימית, שכן היא פועלת לפנים משורת הדין ומוכנה להכיר בכך כי בעיה רפואית תפטור אותך מדמי ביטול.
בדיקתה הפולשנית לגבי הבעיה הרפואית אכן לא נעימה, אולם תארי לך מקרה בו אדם יתחזה לחולה על מנת להמלט מתשלום דמי הביטול, אשר יכולים לפעמים להגיע למאות שקלים, ולעתים הסוכנות נושאת בעלויות מסוימות אשר היא חייבת להחזירן.
כמובן שמדובר גם בענין של אמון.
לטעמי, אם לא מדובר בבעיה רפואית רגישה במיוחד, אזי דרישתה של הסוכנות לגיטימית, ובקשתה לקבל אישור רפואי לצורך פטירתך מדמי ביטול איננה מוגזמת.
|