אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

כיצד ניתן לקצר את תהליך הגירושין, ואם בכלל?

  • 20/01/2021
  •   מאת: באדיבות אתר תהליך גי...
  • צפיות: 3688
תהליך גירושין מטבעו עשוי להיות ריגשי וכואב. תעצומות הנפש הרבות, משאבים כספיים ושסע משפחתי, הם רק חלק מההשלכות שיש לתהליך גירושין ממושך. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני משפחה
תהליך גירושין מטבעו עשוי להיות ריגשי וכואב. תעצומות הנפש הרבות, משאבים כספיים ושסע משפחתי, הם רק חלק מההשלכות שיש לתהליך גירושין ממושך.
תהליך גירושין מטבעו עשוי להיות ריגשי וכואב. תעצומות הנפש הרבות, משאבים כספיים ושסע משפחתי, הם רק חלק מתופעות הלוואי הצמודות לתהליך גירושין ממושך. על כן, כיצד ניתן לקצר את תהליך הגירושין ועל הדרך להיפרד בטוב? 

כמה זמן לוקח להתגרש? 

בישראל נפתחים מדי שנה כשעשרות אלפי תיקי גירושין. משך תהליך הגירושין ואורכו משתנה כמובן בין מקרה למקרה ותלוי במרבית המקרים, בעומק הקרע בין בני הזוג, היקף הרכוש והממון, ילדים ובני משפחה ועוד. 

מלבד זאת תהליך הגירושין עשוי להתקיים במקביל ב-2 ערכאות משפטיות:

1. בית הדין הרבני (כאשר 2 בני הזוג הם בני העדה היהודית) 
2. בית המשפט לענייני משפחה

אך בכל מקרה ולאור במספר התיקים העולה מדי שנה וכן עומס משווע על המערכת המשפטית-רבנית,  אורכו של תהליך גירושין אורך בממוצע כשנה וחצי. זהו זמן ממוצע בלבד וכאמור משך התהליך משתנה בין מקרה למקרה ובהתאם לנסיבותיו. 

לשתף פעולה יחד לקיצור תהליך הגירושין 

ראשית, המפתח לקיצור תהליך גירושין הוא שיתוף פעולה כן בין הצדדים. לאחר שגמלה ההחלטה על היפרדות וגירושין, הסכמה הדדית, בכל הנוגע לעיקרי חלוקת הממון ומשמורת על הילדים, היא הבסיס לקיצור משמעותי של תהליך הגירושין. 

שנית, ועל מנת ששיתוף הפעולה יצליח ותהליך הגירושין יהיה בהסכמה, על הצדדים לוודא כי יש בכוחם לפעול האחד כלפי משנהו בסבלנות וסובלנות, הקשבה, הבנה ואפילו בפשרה. לכן לא כל זוג הבוחר להתגרש בהסכמה אכן יצליח בכך. 

שיתוף פעולה כן ורצון אמיתי להתגרש בהסכמה במהירות מבלי להרבות בהליכים משפטיים,  עשויים במרבית המקרים להוביל לקיצור משמעותי של תהליך הגירושין ולא פחות חשוב מכך גם לאחדות משפחתית. 

בנוסף לשיתוף הפעולה כאמור, ועל מנת לעמוד על זכויות בני הזוג ולהביא הלכה למעשה לסיום תקין וחוקי של חיי הנישואין, חשוב להיעזר בעורך דין מנוסה בתהליך גירושין אשר יבהיר לצדדים את זכויותיהם ויפעל לקידום הסכמות על מנת לייתר הליכים משפטיים.

בקשה ליישוב סכסוך – גישור ללא בית משפט

להבדיל מהליך משפטי אשר עשוי להימשך זמן ממושך, הליך של גישור קצר וגמיש בהרבה. כך למשל, בני הזוג ייקבעו את זהות המגשר/ת ואת מועדי המפגשים ותכיפותם. כך למעשה יכולים הצדדים לשלוט בהליך ובגורלו, וזאת בניגוד כמובן להליך גירושין בבית המשפט. 

הגישור כאמור מעניק מסגרת דיונית חיצונית לבית המשפט המאפשרת לצדדים לקיים דיאלוג, ובהמשך ככל שהליך הגישור הסתיים בהצלחה, גם  לניסוח מוסכם של הסכם גירושין מותאם לצדדים אשר יביא בכך לקיצור משמעותי של תהליך הגירושין. 

את הסכם הגירושין ניתן בהמשך להגיש לאישור בית המשפט על מנת שיקבל תוקף של פסק דין. אולם אין חובה לעשות זאת. בית המשפט יבדוק את ההסכם ויקבע באם נדרש תיקון או שינוי בטרם יעניק להסכם הגירושין תוקף של פסק דין. 

כך או כך, הסכם גירושין הוא הסכם, ולפיכך קיימת אפשרות להביא לביטולו על ידי הגשת תביעה לביטול הסכם בעילות של עושק, הטעיה ומרמה.
 
כמו כן, יצוין, כי גירושין בהסכמה או הסכם גירושין אינם מאפשרים לדלג על בית הדין הרבני ועל הטקס ההלכתי שמסיים את חיי הנישואין. עם זאת, עדין יש בכך בכדי קיצור משמעותי של תהליך הגירושין. 

סיכום 

אורכו של תהליך גירושין תלוי תחילה בשיתוף פעולה כן בין הצדדים ורצון אמיתי להביא לסיום היחסים במהירות האפשרית ללא תככים ומזימות. גישור מוצלח, במרבית המקרים, יוביל לגירושין בהסכמה מבלי תעצומות הנפש הכרוכות בהליך משפטי. בנוסף ולפני ביצוע כל צעד, רצוי להיוועץ תחילה עם עורך דין מנוסה בתהליך גירושין. 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני משפחה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק