אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

הגעת לפתע ל-36 נקודות חובה... האם יש מה לעשות?

זה קורה חדשים לבקרים, ולא רק לעבריינים מועדים (רצידיביסטים). זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. ביום בהיר אחד אתה מקבל הודעה ממשרד הרישוי שצברת 36 נקודות חובה או למעלה מכך, ועליך להפקיד את רישיונך ל-3 חודשים. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
הגעת לפתע ל-36 נקודות חובה... האם יש מה לעשות?
זה קורה חדשים לבקרים, ולא רק לעבריינים מועדים (רצידיביסטים). זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. 

ביום בהיר אחד אתה מקבל הודעה ממשרד הרישוי שצברת 36 נקודות חובה או למעלה מכך, ועליך להפקיד את רישיונך ל-3 חודשים. עד לא מכבר גם נדרשת לעבור בשנית מבחן עיוני, אך "בזכות" הקורונה שונתה התקנה ונוסחה החדש כפי שפורסם ברשומות מיום 31.3.20 אומר: "נהג שלחובתו רשומות 36 נקודות תקפות או יותר, ייפסל מלהחזיק ברישיון נהיגה למשך 3 חודשים, ורשות הרישוי תחדש את רישיונו בתום התקופה שבה פסול רישיונו לפי תקנת משנה זו...".

אז נפטרנו מחובת המבחן העיוני אך איך מתמודדים עם שלילת הרישיון?

ובכלל, איך זה יכול להיות? אתה נהג זהיר, מעולם לא צברת נקודות ופתאום השמים נפלו עליך. לא די שצברת נקודות, אלא כמות זו של נקודות הכניסה אותך למועדון העבריינים המועדים של משרד התחבורה, ואתה נדרש לאמצעי תיקון שונים הכוללים קורס בסיסי בנהיגה, קורס ייעודי ורחמנא ליצלן – גם שלילה למשך 3 חודשים.

אז איך זה קורה?

ובכן, שיטת הניקוד של משרד הרישוי מעניקה לכל עבירת תחבורה ניקוד מסוים לפי חומרתה כמובן. החל מ-2 נקודות ועד 10 נקודות!! 

כשאתה עובר עבירה , הרי שנוסף לכל עונש אחר , נצברות לך נקודות באופן אוטומטי. 

כמי ששירתה 27 שנים כעורכת דין במשטרת ישראל, אני נשאלת רבות: האם יש מה לעשות בעניין הנקודות? לצערי התשובה היא שאין אפשרות להיפטר מהנקודות או להפחיתן, אלא אם ביקשת להישפט וזוכית, או שכתב האישום נמחק, או שהגעת להסדר עם התביעה על סעיף אישום קל יותר עם ניקוד מופחת, או במקרה הטוב ביותר – ללא ניקוד כלל.

אך מה קורה אם צולמת במצלמת אכיפה אלקטרונית הידועה בכינויה א3, ולא קיבלת כלל את הדו"ח במועד? 

זהו הנושא שלשמו התכנסנו היום

ומקרה שהיה כך היה: אביב (שם בדוי) נעצר לבדיקה בידי שוטר שגילה לו שתוקף רישיונו פג לפני מספר חודשים, אך גרוע מכך אף הודיע לו שרשומים לחובתו 4 דו"חות מצלמה מ-2017!!  דו"חות אלו כמובן צוברים קנסות פיגורים רבים. השוטר ממליץ בחום לאביב לפנות למשרד הרישוי להסדיר את רישיונו. במשרד הרישוי אביב מגלה שמדובר ב-4 דו"חות מצלמה מ-2017 (עבירות מהירות), שכלל לא ידע על קיומם הואיל ומעולם לא הגיעה אליו הודעת קנס כלשהי. 

הוא גם נדרש לשני קורסי נהיגה, בסיסי וייעודי, כתנאי לחידוש רישיונו....נסער ביותר הוא פונה למרכז לגביית קנסות שמודיע לו שעליו לשלם את הקנסות  מידית שכן הם צוברים ריביות פיגורים, ויינקטו נגדו אמצעי גבייה חמורים אם לא ישלמם מיד! 

רכבו של אביב הוא רכב משפחתי שגם אשתו נוהגת בו וכנראה היא זו שביצעה את העבירות, כיוון שהיא "נהגת השודים" מבין שניהם. הוא נוהג בד"כ במתינות ואינו ממהר לשום מקום...

אך מה לעשות ומודיעים לו חגיגית כי זה מכבר חלף עבר המועד להסבת הדו"חות על שמה הואיל וניתן לעשות הסבה בתוך 90 יום מיום קבלת הדו"ח לביתו?

 בלית ברירה, הוא משלם את הדו"חות דרך מוקד הגבייה הטלפוני ומקבל חצי שנה ארכה להפקדת רישיונו, שבמהלכה הוא נדרש לעשות את שני הקורסים האמורים. הוא נרשם לשני הקורסים, עובר את הקורס הבסיסי אך מפאת הקורונה, המועד לקורס ייעודי נדחה.

 שמח וטוב לב הוא מגיע למשרד הרישוי  לקבל ארכה נוספת אך אז מתחוור לו שצבר גם את נקודות הדו"ח החדש שנרשם לו בידי השוטר בגין נהיגה ללא רישיון תקף – עוד 8 נקודות! זוכרים?? (כך התחיל הסיפור שלנו)... בסך הכול צבר אביב מעל 36 נקודות והוא נאלץ להפקיד את רישיונו ל-3 חודשים.

אבל וחפוי ראש הוא מגיע למשרדי...

כשבחנתי איתו את הסיטואציה שאליה נקלע, וכמותו רבים וטובים, הסתבר כי במקרים רבים דבר דואר, כגון דו"ח תנועה, לא מגיע כלל אל הנמען, אך התביעה עשויה להחזיק בידה אישור מסירה "לא נדרש" שמשמעותו הלכאורית היא שניסו להמציא לנמען את דבר הדואר אך הוא לא היה בבית ואף לא דרש אותו מהדואר. 

ואתה הרי בטוח שאתה תמיד מוציא דבר דואר רשום. אז איך נקלעים למצב הזה?

זהו אחד מנפלאות דואר ישראל.  אם כתובתך מעודכנת במשרד הפנים, סביר להניח שקרתה תקלה והדואר אכן לא נמסר לך כראוי. ניתן להוכיח זאת ולבקש מבית המשפט לפתוח שעריו בפני הנהג שלנו, לבקש להישפט או להסב את הדו"ח לאחר, ובית המשפט ייעתר.

אל ייאוש. במקרים רבים יש מה לעשות. נכון זה כרוך בטרחה רבה, עוגמת נפש, ושכר טרחת עו"ד. אך האלטרנטיבה של הפקדת הרישיון ל-3 חודשים היא הרת אסון עבור רבים וטובים והידיעה שניתן לבטל את רוע הגזירה, שווה זהב.

כמו בכל דבר, כל מקרה נבחן לגופו בקפידה, וזאת כיוון שבתי המשפט לא אוהבים לתת ארכה להישפט בקלות, אך כאמור בסיטואציה מתאימה – שווה להילחם. 

אז כל מה שצריך זה לשכור עורך דין מומחה לתעבורה שיידע לאבחן את הסיכויים במקרה הספציפי שלך, לצאת לקרב במקרה הנכון...ולנצח.

והחיוך המתוק של הלקוח שרישיונו חוזר אליו שווה הכול.
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק