| שלום. אני עובד על תוכנית אולפן הומוריסטית, במהלכה ידבר המגיש על נושאים שונים. בתוך הווידאו ישולבו תמונות שיופיעו לצד המגיש, בהתאם לנושא השיחה. התוכנית תשודר באינטרנט במסגרת מסחרית (כמו הערוצים המסחריים בטלוויזיה, לצורך העניין).אנחנו מתכוונים להשתמש רק בתמונות חינמיות: public domain, או תמונות עם רשיון שמאפשר שימוש חופשי (כמו Creative Commons, עם מתן קרדיט). כך שאין בעיה של זכויות יוצרים.הבעיה היא שחלק מהתמונות שנרצה להציג לצד המגיש הן סמלים מסחריים. לדוגמא, אם הוא מדבר על חברת אינטל, יופיע לידו הלוגו של אינטל.אין פה עניין של העתקת הסמל המסחרי או שימוש בו לצורך פרסום עסק אחר. הסמלים יוצגו בתוך הווידאו למשך כמה שניות בהקשר שהמגיש מדבר עליו.ואלה שאלותי:1. באופן כללי, האם שימוש בסמל מסחרי באופן שתיארתי הוא שימוש הוגן וחוקי?2. האם מותר להציג סמל מסחרי רק כשמזכירים במפורש את הגוף לו שייך הסמל? לדוגמא, אם המגיש מדבר על חברות מחשבים, אבל לא מזכיר במפורש את אינטל, האם מותר להציג לידו את הסמל של אינטל? אם הוא מדבר על מונופול(המונח הכלכלי) ומופיע לידו הלוגו של משחק הקופסא מונופול?3. האם יש הבדל בין גופים מסחריים, עמותות, וגופים ממשלתיים בהקשר של סמל מסחרי? לדוגמא, הלוגו של רשות המסים או של ביטוח לאומי נחשב סמל מסחרי?[אני לא מתייחס כרגע להבדל בין (R) ל-(TM), אנחנו מעוניינים להימנע מהפרה בין אם הסמל רשום ובין אם לא.]4. אפשר להציג סמל מסחרי כמו שהוא, ואפשר לצלם אובייקט שהסמל מופיע עליו. לדוגמא: צילום תקריב של מכסה מנוע של מכונית מרצדס, שם מופיע סמל החברה. האם יש הבדל משפטי בין הצגת הסמל המסחרי עצמו, להצגת צילום של הסמל כמו שתיארתי?5. התוכנית המדוברת היא הומוריסטית-סאטירית, כך שחלק מהטקסטים לועגים על נושאים מסויימים. האם יש סכנה משפטית להציג סמל מסחרי בהקשר נגטיבי-הומוריסטי?לדוגמא: אם המגיש מדבר על "החיה הכי איטית בעולם", ולצדו יופיע לוגו רשות האייל של רשות הדואר. או שהמגיש יגיד "בגלל מצוקת המזון באפריקה, אוכלים שם כל זבל שמוצאים ברחוב"- ולצדו תופיע תמונה של סניף מקדונלד'ס. האם יש כאן סכנת תביעה? (אני מזכיר שהתוכנית הומוריסטית ולא רצינית, כפי שיובהר גם לצופים)זהו, תודה מראש למשיבים.[הבהרה: כל הדוגמאות שהזכרתי היפותטיות, התוכנית המדוברת לא צולמה עדיין.]
|