| שלום רב,
ככלל, על פי פסיקת בית המשפט העליון, פרסומת השוואתית על ידי מתחרה, בה נעשה שימוש בסימן מסחר של אחר אסורה. יש אמירות שמהן ניתן להבין שבנסיבות מסויימות ובדרך של פרשנות משפטית בית המשפט אולי ירשה זאת, אך זאת בכפוף לכך שההשוואה תהיה מבוססת עובדתית והיא לא תשמש ככלי לניגוח לא הוגן של המתחרה (זה המצב בארצות הברית, באירופה ובחוק האנגלי). מכל מקום, היחס בין פרסומת השוואתית לבין הפרת סימן מסחר, טרם הוברר סופית בפסיקה בארץ.
מאידך, שימוש בסימן מסחר כדי לתאר את הטובין/שירותים של בעל הסימן - שלא במסגרת פרסומת השוואתית (כגון ציון השם פולקסווגן על גבי מוסך הנותן שירות למכוניות אלה) - יהיה מותר, ובתנאי שהשימוש בשם המסחר הכרחי, אינו חורג מהנדרש באופן סביר והוגן לשם תיאור וזיהוי השירות או הטובין המוצעים לצרכנים, וכן בתנאי שהצרכן אינו עלול לטעות ולחשוב כי השירות או הטובין ניתנים בחסותו של בעל השם המסחרי. בהיקש ניתן לטעון שהאמור חל גם על ביקורת השוואתית של מוצרים (שלא על ידי מתחרה).
בכל מקרה כדאי לבדוק לגופו של עניין כל ביקורת וביקורת ואת אופן הצגת המוצרים/סימניהם.
|