| אברהם שלום, ועד המושב רשאי לגבות השתתפות חבר בהוצאות האגודה אלו כספים הנכנסים לקופת האגודה וזאת להבדיל מהמס המוניציפאלי אשר מוטל על ידי המועצה האזורית בגין מתן שירותים מוניציפאליים כגון: ביוב, ארנונה, אשפה וכו' במקרה בו קיימת "זהות וועדים" קרי חברי הועד המקומי מכהנים גם בכחברי וועד המושב הרי שהמיסים המוניציפאלים נגבים באמצעות וועד המושב. למען הסר ספק אין מדובר בגבייה כפולה. בברכה, יעל פרי ,עוד
מס מוניציפלי גביית מסים מוניציפאליים הינה פעולה המותרת רק על פי חוק. סמכותו של הוועד מקומי להטיל מסים, קבועה לפי צו. הוראת סעיף 133 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958. בהתאם לסעיף זה, גביית מסי ועד מקומי תיעשה באישור המועצה בלבד. בטרם יגבו המסים הללו בפועל, חייב הוועד להגיש למועצה הצעת תקציב לאישורה.
ככלל, סמכות גביית מיסים בגין שירותים מוניציפאליים נתונה למועצה או לועד המקומי. יחד עם זאת, בפסיקה הוכרה זכותה של האגודה לגבות מיסי אגודה. אלה נועדו לממן שירותים חברתיים קהילתיים. כגון שירותי תרבות, נוי, תאורת רחוב, תברואה, חינוך בלתי פורמאלי, רווחה וכיוצ"ב. בעניין זה יצוין כי ההבדל בין מיסי חבר לאגודה לבין מס ועד מקומי הינו בולט. מיסי ועד מקומי נגבים בהתאם לגודל ומהות הנכס בו מחזיק כל חבר בתחום הועד המקומי. והם אף כפופים כאמור לאישור המועצה האזורית ולהוראת הדין – לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958. לעומת זאת, מיסי אגודה שיתופית נגבים מכוח פקודת האגודות השיתופיות, בהתאם לתקנון האגודה השיתופית. והינם תשלום קבוע המוטל על חברי האגודה באופן שווה. ללא כל קשר לגודל או מהות הנכס בו מחזיקים החברים. בברכה,
יעל פרי, עו"ד
מנהלת פורום אגודות שיתופיות
מגדלי עזריאלי, ת"א
טל': 03-7444745; מייל: yael@py-law.co.il
|