| שלום רב, תשובתי שלהלן, היא עמדתי האישית והמקצועית בלבד, אינני גורם מוסמך מטעם וועדת האתיקה, או לשכת עורכי הדין.
דעתי היא שהתשובה בחיוב. אין מניעה בטח בנסיבות העניין לקבוע עם לקוחות בביתם, ולעדכן על כך בפרסום. אסביר:
ראשית, גם מכוח הכללים, אין כל מניעה בפגישה בבית הלקוח. כלל 3(ב) לכללי האתיקה קובע את החריג לכלל לפיו עורך דין יפגוש לקוח בביתו, החריג עוסק בסיטואציות שבהן עורך דין יכול לפגוש לקוח מחוץ למשרדו, ובלבד שהפגישה תיערך במקום שמכבד את המקצוע ושומר על סודיות.
מעבר לכך, כבר בשנת 2010, פרסמה וועדת האתיקה הארצית, בגיליון 34, החלטה לפיה אדם שנמצא במעצר בית, יוכל לפגוש את עורך דינו בביתו, אך ההחלטה היא לא המשמעותית, אלא הסיפא של ההחלטה, שם נכתב:
כך, למשל, אין פסול לפגוש לקוח למטרות אלו בבית מעצר, בבית כלא, בבית חולים (כשהלקוח מאושפז), בביתו (כשהוא מנוע להגיע למשרד עורכי הדין). להבדיל, לעתים מטעמי נוחות ועלות, אפשר לפגוש לקוח המתקשה להגיע למשרד גם בחו"ל, והדברים ידועים ומוכרים.
גם בכללי הפרסום, יש שתי הוראות שעוסקות בשאלה "מה מותר לעורך דין לפרסם", בין ההוראות הן "הצעה לשירות משפטי בלי להתייחס לשכ"ט", והשניה היא "כל הפרטים הנוגעים למען המשרד ולדרכי התקשרות עם המשרד".
ללמדנו, שגם בפרשנות לא מרחיבה מידי, אין מניעה לדעתי, לציין בפרסום, לרגל הנסיבות הקיצוניות, שניתן לקיים פגישות בבית הלקוח, בתיאום מראש, ורק לרגל הנסיבות.
כך או אחרת, אציע שפרסום מעין זה, ייעשה בצורה סולידית, תוך שהוא מבהיר כי פגישות בבית הלקוח תיעשה בתיאום, ורק לרגל המצב החריג השורר במדינה.
בהצלחה, ורק בריאות
בברכה,
אדם אשכנזי, עו"ד
מנהל פורום אתיקה מקצועית
רחוב האורגים 21, אשדוד
טל': 08-6538011 : Adam@an-law.co.il
|