0

שאלות היום

0

תשובות השבוע

0

סה”כ תשובות באתר

רישום מקרקעין

24/03/08 | מאת: שירה אלה, צוות האתר | 2,144
רישום מקרקעין

רישום מקרקעין היא פעולה שעלינו לעשות במסגרת עסקאות שונות במקרקעין, למשל, מכירת דירה ומשכנתא.

הרישום מתבצע לגבי נכס מקרקעין מסוים ולביצוע הרישום, פונים לאחת מלשכות רישום המקרקעין. המבקש לרשום עסקה כלשהי, חייב להצטייד במסמכים הרלוונטיים, למשל, כאשר מדובר על מכירה או קנייה של דירה, יש להצטייד בנסח טאבו, המאשר את זהות הבעלים של הדירה.

מהו נסח טאבו? זהו מסמך רשמי המהווה למעשה מעין ת.ז של נכס מקרקעין.

בנסח הטאבו יהיו רשומים כל פרט הנכס, לרבות הבעלים של הנכס והזכויות והחובות לגבי אותו נכס מסוים. הוצאת נסח טאבו היא קריטית בעסקה של רכישת דירה ועל הקונה לדאוג להוצאת הנסח, שלוש פעמים לפחות, במסגרת העסקה. ניתן להוציא נסח טאבו באינטרנט, אך לשם קבלת עותק חתום, צריך לגשת ללשכת רישום מקרקעין.

כאשר מדובר על רכישת דירה, רישום מקרקעין של הערת אזהרה, גם הוא חשוב ביותר. מהי הערת אזהרה? כשמה כן היא, הערה המזהירה את הציבור, כי נעשתה עסקה לגבי נכס מסוים, או שישנה התחייבות לעשות עסקה ולכן, לא ניתן לבצע עסקה בנכס.

לשכת רישום מקרקעין – מידע כללי

בארץ פועלות תשע לשכות רישום ובנוסף להן, שתי שלוחות. לשכות רישום מקרקעין, אחראיות על ניהול פנקסי המקרקעין ובהם מבוצעות העסקאות והפעולות הנרשמות בפנקסים, לרבות מכר דירה והערת אזהרה. באתר האינטרנט של משרד המשפטים, ניתן למצוא את כל פרטי הלשכות, לרבות כתובת, שעות קבלת קהל, טלפון, פקס ומייל.

ניתן גם למצוא באתר האינטרנט, מידע רב אודות פעולות של רישום מקרקעין ופירוט מלא של המסמכים עמם יש להגיע לשם ביצוע הפעולה. אם יש לכם שאלות לגבי פרוצדורה מסוימת, כדאי להתקשר ולברר טלפונית או במייל, על מנת שלא להגיע ללשכת הרישום ללא המסמכים הדרושים לביצוע הפעולה.
הוצאת נסח טאבו

בעת רכישת דירה, על הקונה, להוציא נסח טאבו, על מנת לוודא כי המוכר הוא אכן הבעלים של הדירה וכן לוודא כי אין כל עיקול על הנכס. הוצאת נסח טאבו, חשובה גם עבור המוכר, אשר צריך להיות בטוח שלא הייתה טעות של רישום מקרקעין כי הנסח נקי. כך, יכול המוכר להיות רגוע שהוא יכול למכור את דירתו ואין כל בעיה משפטית המונעת זאת ממנו.

האם די להוציא נסח טאבו פעם אחת? בפירוש לא! עורכי דין המתמחים בנדל"ן, ממליצים להוציא נסח טאבו, שלוש פעמים במהלך העסקה:

הוצאת נסח עם תחילת מו"מ

מצאתם דירה אשר מוצאת חן בעיניכם ואתם מעוניינים לרכוש אותה. על מנת שלא תבזבזו את זמנכם לריק, הוציאו נסח טאבו עם תחילת המו"מ מול המוכר. כך תוכלו להיות רגועים כי האדם שמתנהל מולכם הוא אכן הבעלים של הנכס.

כמו כן, אם ישנה משכנתא על הדירה או עיקול כלשהו, תוכלו לדעת במדויק, מה מצב הנכס ולהחליט האם אתם ממשיכים עם העסקה או לא. אם תחליטו לסגת, לא בזבזתם זמן לשווא ותוכלו להמשיך בחיפוש אחר הדירה המתאימה לכם.

לפני החתימה על החוזה

רישום מקרקעין יכול לקרות בכל זמן ולכן, העובדה כי הוצאתם נסח טאבו בתחילת המו"מ, אינה מבטיחה לכם כי לא נעשה רישום כלשהו בתקופת הזמן הזו, עד לחתימה על החוזה. לפיכך, כדי להיות בטוחים שלא נעשה כל שינוי ברישום, יש להוציא שוב נסח טאבו, לפני שחותמים על החוזה.

העברת זכויות

כדאי להוציא נסח טאבו בפעם השלישית, לאחר השלמת העסקה והעברת הזכויות, כדי להיות בטוחים כי נסח הטאבו מעגן את זכויותיכם כבעלי הדירה, ללא כל טעות ברישום.

הערת אזהרה – רישום מקרקעין

רישום הערת אזהרה נועד כדי ליידע שנעשתה עסקה לגבי נכס מסוים או שישנה התחייבות לביצוע עסקה. המטרה: למנוע מעשי מרמה וכפל עסקאות.

מעוניינים לרכוש דירה? מהרו לרשום הערת אזהרה על הנכס, על מנת למנוע מהמוכר להתחייב לקונה אחר. מלבד הגנה מפני קונים פוטנציאלים אחרים, הערת אזהרה גם מגנה על הקונה מפני נושים של המוכר, אם ישנם כאלו. כלומר, אם יוטל עיקול כלשהו על המוכר, לא ניתן יהיה לגעת בנכס, אם נרשמה הערת אזהרה, לפי הטחת העיקול.

לשם רישום הערת אזהרה, יש להגיש בקשה על גבי הטופס המיועד לכך ועל הבקשה להיות מאומתת על ידי עו"ד.

יש למלא בבקשה את כל הפרטים ויש לצרף לבקשה יפוי כוח בלתי חוזר של בעל הזכות לעשות עסקה,

אלא אם הבקשה מוגשת בהסכמה ואז אין צורך ביפוי כוח. במקרים שונים, יש צורך במסמכים מיוחדים,

כמו למשל, במצב שבו המקרקעין כפוף לצו כונס נכסים ואז יש לצרף אישור של הזכאי, על כך שידוע לו על הצו.

דוגמא נוספת, כאשר אחד מהצדדים הוא תאגיד ואז יש לצרף מסמכים שונים, כמו למשל, תעודת רישום תאגיד והעתק פרוטוקול של הישיבה בה נתקבלה ההחלטה על ביצוע הפעולה לגביה רוצים לרשום הערת אזהרה.

רישום מקרקעין כולל סוגים שונים של רישומים, למשל, הערת אזהרה, הנרשמת לגבי נכס מסוים ומודיעה למעשה כי בנכס זה נעשתה עסקה ולכן אין לעשות עסקה נוגדת.

רישום מקרקעין מתבצע באחת מלשכות הרישום, כאשר על מנת לבצע את הרישום, יש להצטייד במסמכים הרלוונטיים, כפי שמפורט באתר האינטרנט של משרד המשפטים.

* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן