אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 10:01   12/05/2024 מועד למסירת טופס 161 שלום רבחוק פיצויי פיטורים אמנם קובע מועד לתשלום בתוך 15 ימים ממועד סיום ההעסקה ואולם ברמה הפרקטית...
  • פורום דיני ביטוח 09:55   12/05/2024 האם זה חוקי לחייב אותי לתת גישה ל"ה... פניתי לחברת "מגדל" כדי לקבל הצעה לביטוח בריאות חדש. הנציגה אמרה לי, שכדי שיוכלו לתת לי הצעה, הם ח...
  • פורום דיני משפחה 08:47   12/05/2024 הסכם מזונות האם הסכם מזונות חייב חתימת עורך דין כדי שיהיה לו תוקף חוקי/משפטי ? האם זה תקף אם ההורים(שאינם יחד...
  • פורום דיני חוזים 00:54   12/05/2024 המשך תודה לתשובתךלא מבין למה השוכר לא יכול להכנס בנעלי עם קבלת החזקה בנכסאין כאן רשלנות מכוונת אלא רק ...
  • פורום דיני מיסים 18:42   11/05/2024 עדכון שנתי על תקרת הפטור להשכרת דיר... בחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), תש"ן-1990 כתוב שתקרת הפטור על שמי שכירות צמ...

רכבת ישראל תשלם פיצוי לנוסע, בגין איחור הרכבת

  • 09/04/2008
  •   מאת: אלי דורון, עו"ד; ירו...
  • צפיות: 2446
האם יש להטיל אחריות על רכבת ישראל בגין נזקים שנגרמו לפלוני, בשל איחור מצידה? להלן התשובה במאמר קצר אודות פסק דינו של השופט טננבוים בנושא זה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני נזיקין

השופט טננבוים אברהם, קבע כי רכבת ישראל תשא בתשלום פיצויים בסך 2000 ₪ בגין איחור הרכבת. נקבע, כי ההקפדה על לוח הזמנים היא אינטרס לאומי. מבחינה חברתית, עדיף כי יותר אנשים ישתמשו בתחבורה הציבורית מאשר בכלי רכבם הפרטי. אם התחבורה הציבורית איננה יוצאת בזמן, ברור הוא שהנוסעים יימנעו מלהשתמש בה כמידת האפשר.

דובר על תביעה כספית בגין נזקים שנגרמו בעקבות איחור הרכבת. השאלות בה דן בימ"ש היא: האם יש להטיל אחריות על רכבת ישראל בגין נזקים שנגרמו לפלוני, בשל איחור מצידה, וזאת מעבר למופיע בתקנות? במידה והתשובה לכך היא חיובית, אזי מהו גובה הפיצוי הראוי?

מר גל שלף (להלן: "התובע"), הינו תושב שכונת גילה שבירושלים העובד כמנהל פרויקטים טכני במשרד הביטחון בת"א. לצורך הגעה לעבודתו, הוא משתמש בתחבורה הציבורית, ובכללה רכבת ישראל (להלן: "הנתבעת").

לצורך נסיעותיו, נוהג התובע לרכוש כרטיסיות כמעט חודש בחודשו. בחודש דצמבר 2007 (להלן: "האירוע"), הגיע התובע לתחנת הרכבת בי-ם בשעה 06:35, כשהוא יודע כי הרכבת לבית שמש אמורה לצאת בשעה 06:41. בהגיעו לרציף רכבת י-ם, גילה התובע כי הרכבת מירושלים לבית שמש תאחר עקב תקלה.

איחור זה היה משמעותי עבור התובע, היות וידע שאם יאחר לבית שמש, לא יוכל לעלות על הרכבת לתל-אביב. התובע מיהר לפנות למנהל התחנה (להלן: "נתבע 2"), וזה הבטיח לו, לטענתו, כי הרכבת תצא באיחור של 10 דקות בלבד.

עוד שאל התובע את הנתבע 2, האם הרכבת מבית שמש לת"א תמתין כדי שהנוסעים הירושלמים יוכלו להספיק להגיע אליה? לטענתו, הנתבע 2 ציין כי שוחח עם מנהל תחנת בית שמש (להלן: "נתבע 3"), שהבטיח כי הרכבת בבית שמש תחכה, ואין לתובע מקום לדאגה.

התובע טען, כי הדגיש במפורש לפני הנתבע 2 כי אם הרכבת בבית שמש לא תחכה, הוא לא יעלה על הרכבת היוצאת מי-ם. ויעדיף לנסוע ברכבו הפרטי. לדברי התובע, הנתבע 2 הרגיע אותו ואמר כי הכול מסודר (מה שהתגלה בדיעבד כלא מדויק לגמרי).

הרכבת מירושלים לבית שמש איחרה, והגיעה בשעה 07:00 לערך. לדברי הנתבעת שאין סיבה לפקפק בהם, עקב תקלה טכנית. אך נהג הקטר מיהר, כך שהם הגיעו לבית שמש לפני שהרכבת מבית שמש לת"א יצאה עדיין.

אולם בעוד התובע (ואחרים) ממהרים לעבור מרציף הרכבת שהגיעה מי-ם לרכבת הנוסעת לת"א, יצאה לפתע זו לנגד עיניהם הכלות ונסעה. אחוז תדהמה אץ התובע למשרד הנתבע 3, בכדי לברר עימו פשר הדברים. אלא שנתבע 3 התנצל באומרו שלמרות שהוא מנהל התחנה, אין הוא יכול לעכב את הרכבת מבית שמש לת"א, משום ש"פיקוד" הרכבת הורה על יציאתה.

כתחליף לכך הציע נתבע 3 אוטובוס שיסיע את הנוסעים מבית שמש לת"א. לשאלת התובע בדבר פיצוי עבור העיכוב וההמתנה שיאלצו לספוג, הסכים הנתבע, לפיצוי שני כרטיסי נסיעה חינם, וזאת ע"פ נהלי הרכבת. מכאן התביעה שבפנינו.

ביהמ"ש בהחלטתו ציין, כי למרות שהתובע תבע גם את מנהלי התחנות, ברי כי הנתבעת היא רכבת ישראל והיא בלבד. בית המשפט אף קבע, כי אין חולק שישנה אחריות של הרכבת על איחורים, וחייבת היא לפצות בגינם. יש זרם בפסיקה, שאף רואה בלוח זמנים של נותן תחבורה ציבורית הצעה חוזית של הספק לעמוד בה.

בית המשפט קבע, כי ניתן להתווכח על סוג ומהות החוזה בין הצדדים כשמדובר על תחבורה ציבורית. אך נדמה שלכל הדעות ברור ופשוט שיש עילה לפיצויי נזק, תהי זאת חוזית, ו/או נזיקית. הנתבעת אינה הכחישה את האיחור, אלא שלטענתה ישנה הגבלה חוקית וצודקת על גובה הפיצויים שעליה לשלם.

הגנת הנתבעת נסמכה על פקודות מנדטוריות עתיקות יומין. בסעיפים 56 ו-57 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש] נקבע כי השר רשאי להתקין תקנות לענייני הרכבת, וביניהם תנאי נסיעה של הנוסעים. בהתאם לאלו, הותקנו תקנות מסילות הברזל (תנאי נסיעה ברכבת) התש"ס- 2000 ע"י שר התחבורה.

תקנה 8(א) לתקנות קובעת כי במסגרת תנאי ההפעלה הכלליים, יקבע המנהל את שיעור הפיצויים שתשלם הרשות בגין איחור רכבת העולה על שלושים דקות. סעיף 5 בהוראת הנוהל של הרכבת, קובע כי שיעור זכאות הפיצוי של נוסע הוא כרטיס נסיעה חינם עבור איחור של חצי שעה, ושני כרטיסי נסיעה חינם עבור איחור של שעה.

ביהמ"ש דחה את טענה זו של הנתבעת, כיוון שלדידו לא ייתכן שמנהל הרכבת, שהיא הגוף המאחר וגורם את הנזקים, הוא גם זה שיחליט על גובה הפיצוי. יצוין כי שאלה זו עלתה לא פעם במסגרת ביהמ"ש לתביעות קטנות ועמדת הרכבת נדחתה לא פעם. בימ"ש אף הוסיף, כי מעבר לנימוקים המשפטיים, הרי כעניין שבמדיניות קשה לקבל הגבלת פיצויים על איחורי הרכבת. ההקפדה על לוח הזמנים היא אינטרס לאומי.

מבחינה חברתית, עדיף כי יותר אנשים ישתמשו בתחבורה הציבורית מאשר בכלי רכבם הפרטי. אם התחבורה הציבורית איננה יוצאת בזמן, ברור הוא שהנוסעים יימנעו מלהשתמש בה כמידת האפשר. לכך יש להוסיף כי לרכבת יתרון גדול על חברות האוטובוסים בהיותה מונופול המשתמש באופן יחיד במסילות העומדות לרשותה.

בימ"ש קבע, כי הייתה הצדקת מה להגבלת הפיצויים בימים בהם הרכבת הייתה שייכת למדינה, אולם כיום, מדובר בחברה פרטית, ולפיכך אין מקום להגבלה זו. כיום לאחר ההפרטה, המנהל נגוע בניגוד עניינים מובנה. בימ"ש קבע, כי אם לא תשלם הרכבת פיצוי על איחורים, לא ברור כי יהיה לה אינטרס כל שהוא להשתפר.

לפיכך, ברור כי הגבלה זו אינה יכולה להתקבל, וביהמ"ש פסק באומד לתובע 2,000 ₪ פיצויים.

סימוכין- ת"ק 5312/07, שלף גל נ' רכבת ישראל ואח'

כתובת מייל של הכותב: eli-doron@taxlawyers.co.il . 

wife cheat story why women cheat with married men read
my husband cheated with a man open open
what makes a husband cheat link
what makes a husband cheat how to cheat on husband link
i dreamed my husband cheated on me what to do when husband cheats wife cheat
how many women cheat open wifes cheat
what makes women cheat link all wife cheat
redirect why wife cheat open
redirect why are women unfaithful why women cheat in relationships
open cheat wifes why husband cheat on their wife
reason why husband cheat wives who cheat go
catch a cheater website go
cheaters caught dating for married men when married men cheat
read here link will my husband cheat again
i dreamed my husband cheated on me husband cheated on me read
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני נזיקין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק