אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין

חוק הטכנאים - על מי חל ?

  • חוק הטכנאים - על מי הוא חל בדיוק?
    יאיר יגר | 16/08/2016 19:31

    שלום רב,

    הייתי שמח לקבל תשובה לוויכוח שיש לי עם חברת הכבלים "הוט":

    בעקבות התנתקות מחברת "הוט" היה אמור להגיע אלי מישהו לאסוף את הממירים. נקבע מועד אך הוא לא הגיע... בדקתי באתר הצרכנות הישראלי והבנתי שעל פי חוק הטכנאים אני זכאי לפיצוי של 600 ש"ח ללא הוכחת נזק (יותר משלוש שעות המתנה מעבר לזמן שנקבע). כאשר העלתי את בקשתי בפני החברה, הם טענו שאותו עובד שאמור היה להגיע לאסוף את הציוד הוא "משמר שטח" ולא "טכנאי" ולכן חוק הטכנאים לא חל בכזה מקרה...

    האם אכן קיים דבר כזה שבגלל שהגדרת תפקידו של העובד שונה אז החוק לא חל עליו?

    תודה מראש,
    יאיר

    האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
    מסך מלא השב

    • חוק הטכנאים - על מי חל ?
      ליאור חאיק, עו"ד | 17/08/2016 01:29

      היי יאיר,

      הבחינה היא בחינה מהותית ולא "שמית" או טכנית. לא משנה איך החברה מתייחסת לאותו אדם. היא יכולה לקרוא לו "איש טכני" או כל שם אחר, אך מה שקובע הוא ההגדרה בחוק.

      יש פסק דין שבו בית המשפט קבע ש"חוק הטכנאים" חל במקרה של ניתוק הממיר והחזרתו לחברת הוט. שוב, לא משנה איך הם מגדירים את תפקיד העובד. הוא לא חייב להיות טכנאי בפועל.

      ככל ויש צורך בסיוע נוסף, אני עומד לרשותך.

      בברכה,

      ליאור חאיק, עו"ד
      מנהל פורום צרכנות ופורום דיני חוזים

      לוי אשכול 31, רחובות
      טל': 052-5475475; מייל: haiklior@hotmail.com

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
      מסך מלא השב

    • האם "חוק הטכנאים" חלק על איחור לנתק ממיר
      עופר בן אברהם | 17/08/2016 12:12

      1. “חוק הטכנאים", קרי: סעיף 18א(ג) ו-(ד) לחוק הגנת הצרכן, על-פי ניסוחו, אינו חל על איחור (או אי הגעה) של טכנאי, או עובד אחר, שאמור לבוא רק כדי לנתק ממיר ולקחת אותו אחרי הינתקות משירות.
      2. אי תחולת החוק אין פירושה, שהנפגע מהאיחור אינו זכאי לפיצוי כלל, אלא שהוא אינו זכאי לפיצוי בסכומים הקבועים באותו חוק בלא הוכחת נזק. עקרונית, אם הופר הסכם אתך, ונגרם לך בשל כך נזק שאתה יכול להוכיחו, זכותך לתבוע פיצוי לפי חוק החוזים, בלי קשר ל"חוק הטכנאים".
      3. בהקשר לסוגיה הנדונה נכתב באתר המועצה הישראלית לצרכנות כך: “בתק (י-ם) 2621/08 אסף אבני נ' די.בי.אס שירותי לווין (1998) בית המשפט קבע כי 'חוק הטכנאים' חל במקרה של ניתוק הממיר והחזרתו לחברת הוט וחייב את הוט לשלם לצרכן פיצוי של 2,000 ש"ח לאור הזמן הרב שהמתין הצרכן לטכנאי בביתו".
      הגבתי על הציטוט הנ"ל, בפורום אחר, ב- 20 באוגוסט 2015, ואחזור על הדברים שכתבתי אז:
      ראשית, מדובר באותו ציטוט בפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, שכמובן אינו מהווה תקדים מחייב;
      שנית, לא מדויק האמור באתר המועצה, ש"בית המשפט קבע כי 'חוק הטכנאים' חל במקרה של ניתוק הממיר והחזרתו לחברת הוט". בית המשפט, קרי: השופטת אנה שניידר, לא קבע את זה. השופטת פשוט ראתה זאת כמובן מאליו, בלי שדנה בשאלה (אם החוק אמור לחול על איחור לנתק), מן הסתם משום שהצדדים לא העלו אותה, והיא (השופטת) לא קראה את החוק בעיון, ולראיה טעויות נוספות שלה:
      (א) השופטת מסתמכת כביכול על סעיפים 18ג ו- 18ד לחוק הגנת הצרכן (סעיף 10 לפסק הדין), וצריך להיות: סעיף 18א(ג) ו- 18א(ד), כלומר: סעיפי המשנה (ג) ו-(ד) של סעיף 18א;
      (ב) השופטת כותבת בסעיף 11 לפסק דינה: "יצוין כי 'בחוק הטכנאים' [אגב, מיקום המירכאות הפותחות צריך להיות אחרי הב': ב"חוק הטכנאים", ולא "בחוק הטכנאים", עב"א] נקבע כי זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר למועד שתואם עמו, ואם הופרה ההוראה האמורה - יהא זכאי הצרכן לפיצוי כספי שאינו תלוי בנזק בסכום של 300 ש"ח אם זמן ההמתנה חרג בחצי שעה, ובסכום של 600 ש"ח אם זמן ההמתנה חרג בשעה". ובכן, במקום "חצי שעה" ו"שעה", צריך להיות "שעתיים" ו"שלוש שעות" בהתאמה, כאמור בסעיף 18א(ד)(1) לחוק (הנתונים "חצי שעה" ו"שעה" נלקחו כנראה מהצעות שלא התקבלו בסופו של דבר).
      4. שים לב: גם כאשר "חוק הטכנאים" חל, הוא מזכה בפיצוי של 300 ש"ח רק אם האיחור עולה על שעתיים מעבר ל"זמן ההמתנה", שהוא עצמו שעתיים, כלומר: רק אם האיחור עולה על ארבע שעות מהשעה שתואמה; ובפיצוי של 600 ש"ח, אם האיחור עולה על שלוש שעות מעבר ל"זמן ההמתנה", קרי: מעל חמש שעות מהשעה שתואמה (אם נקבע טווח של שעתיים, לדוגמה, סוכם שהטכנאי יגיע בין 14:00 ל- 16:00, השעה 14:00 תיחשב כשעה שתואמה).
      5. נוכח הבלבול השורר בציבור, ואפילו בקרב משפטנים ושופטים, באשר למשמעות חוק הטכנאים ותחולתו (כך אני מתרשם משאלות ותשובות בנושא באתרי אינטרנט, מקריאת פסקי דין ומעיון בחוק עצמו), דעתי היא, שהחוק מנוסח בסרבול וטעון תיקון, ובניסוחו הנוכחי שכרו יוצא בהפסדו. הבעיה העיקרית היא בכך, שהחוק מקנה פיצוי רק על איחורים חריגים, ובעיקר על אי הגעה של טכנאי, והוא מאפשר לחברות להטעות צרכנים בטענה, ש"החוק אינו חל, ועל כן לא מגיע לך פיצוי" (הנכון הוא, כמובהר לעיל, שגם אם "חוק הטכנאים" אינו חל, ייתכן שמגיע לצרכן פיצוי לפי חוק החוזים).

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
      מסך מלא השב

      • חלק => חל
        עופר בן אברהם | 17/08/2016 14:08



        האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
        מסך מלא השב

קבל עכשיו ייעוץ משפטי אישי

לייעוץ ראשוני טלפוני חייג: 077-9973868
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
כניסה לפורומים המשפטיים
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק