מתוך: פורום דיני בנקאות
 
  • הודעות שוטפות
  • התנהלות בעייתית של בנק
    מתעניינת | 02/01/2008 08:07

    1. האם מותר לבנק לצמצם מסגרת אשראי של כרטיס אשראי בנקאי באופן חד צדדי, ללא דיווח ללקוח מסודר ללקוח, או שיש פה בעיה של גילוי נאות? 2. האם מותר לבנק להגדיר ללקוח מראש מסגרת אשראי בנקאית נמוכה כדי שיוכל לסחוט עמלות גבוהות יותר ברגע שהלקוח יחצה את מסגרת האשראי? יש לי תחושה שהשאלה שלי יותר קשורה להוראות של בנק ישראל ולא לנושאים משפטיים - אבל אני שואלת בכל זאת.

    האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
     
    • תיקון טעות לסעיף 1
      מתעניינת | 02/01/2008 08:11

      האם מותר לבנק לצמצם מסגרת אשראי של כרטיס אשראי בנקאי באופן חד צדדי, ללא דיווח מסודר ללקוח? או שיש פה בעיה של גילוי נאות?

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
       
    • צמצום מסגרת אשראי באופן חד צדדי ומיידי
      עו"ד אבי זילברפלד | 02/01/2008 17:26

      שלום רב, שאלתך נוגעת ללקוחות רבים, אשר מגלים ביום קודר אחד, כי הבנק החליט להקטין/לבטל להם את מסגרת האשראי. לעיתים ניתנת אורכה סבירה להתארגנות, ולעיתים - אף לא זאת. הפסיקה קובעת כי זו זכותו המלאה של הבנק להחליט למי לתת אשראי, כמה לתת, ובאילו תנאים. מכאן, שזו זכותו המלאה של הבנק לקבוע מהו גובה מסגרת האשראי שהוא מוכן להעניק ללקוחו. לקוח שלא מרוצה מהצעת הבנק - זכותו לפנות לבנק אחר. יצוין, כי הבנק אף רשאי לסרב לחלוטין לתת אשראי ללקוח. כן מובן, כי הבנק רשאי להתנות מתן האשראי בבטחונות שונים, כפי דרישתו. עם זאת, בהתאם לפסיקה, החלטת הבנק בדבר הפסקת/צמצום האשראי חייבת להיעשות בתום לב. להגדרה זו שני מרכיבים: האחד - ההחלטה צריכה להתקבל על רקע שיקולים כלכליים, ולא בגלל קפריזה אישית של פקיד הבנק. שנית - הבנק חייב לתת ללקוח אורכה סבירה, בנסיבות הענין, ע"מ להתארגן למסגרת החדשה. היה ואיזה משני התנאים הנ"ל לא התקיימו, הרי, שלכאורה, הבנק פעל בניגוד לחובותיו כבנק, והלקוח זכאי לתבוע ממנו את הנזק שנגרם לו עקב כך, וכן פיצוים בגין הפרת חובת תום הלב והאמונים ללקוחו. מצ"ב קישור למאמרים שכתבתי בנושא. לשימושך הפורה. בכבוד רב, זילברפלד אבי, עו"ד ונוטריון מנהל פורום בנקאות

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
       
      • תודה רבה על התשובה המפורטת.
        מתעניינת | 03/01/2008 12:43

        א. לא רואה קישורים למאמרים שלך. ב. בהסבר שלך ציינת שהבנק מחוייב לתת ללקוח זמן כדי להתרגל למסגתר האשראי, ואם אינו עושה כך נחשב למפר תום לב, ואפשר לתבוע אותם. האם העניין נכון גם במקרה של שינוי מסגרת אשראי של כרטיס אשראי בנקאי? כי אם כן, זה אומר שיש לי קייס לתבוע את הבנק...

        האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
         
        • הנושא ממש חשוב, אולי אפשר להעלות את הקישורים שהוזכרו בתשובה?  לת 
          ניר | 10/01/2008 07:43

          האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
           
          • קישורים כבקשתך
            עו"ד אבי זילברפלד | 20/01/2008 19:13

            שלום רב, הנך מוזמן לעיין בכתבות באתרי: http://www.zilberfeld-law.ybay.co.il/ בכבוד רב, זילברפלד אבי, עו"ד ונוטריון מנהל פורום בנקאות

            האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
             
    • בטוח הבנקים מעדיפים ליצור לך מסגרת נמוכה!!
      גילי | 18/01/2008 11:09

      ככה אפשר לעשוק אותך בעזרת נימוקים מוצדקים של חריגה!!

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
       
    • צמצום מסגרת האשראי
      עו"ד אבי זילברפלד | 20/01/2008 19:10

      שלום רב, בהתאם לפסיקה, זכותו של הבנק לקבוע את גובה האשראי ותנאיו, ועם התנאים אינם נראים בעיני הלקוח - מוטב יעשה אם יעבור בנק. עם זאת, קיצוץ מהותי בגובה האשראי חייב להיעשות רק לאחר מתן אורכה סבירה ללקוח להתארגם לכך. אם הבנק לא גילה אודות הקטנת המסגרת מראש, הוא פעל שלא כדין, ואם גרם בכך נזקים, הרי שעל פניו ניתן לתבוע אותם ממנו. בכבוד רב, זילברפלד אבי, עו"ד ונוטריון מנהל פורום בנקאות

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
       
* משתמש רגיל מופיע בכתום רגיל
** משתמש בכיר מופיע בכתום דגוש