מתוך: פורום רשלנות רפואית
 
  • הודעות שוטפות
  • טעות בסוג ניתוח ומתן מרשם רפואי לא נכון
    כרמל | 08/02/2020 10:24

    להלן השתלשלות האירועים-

    28/11 - הגעתי לבדיקת התאמה ראשונית לניתוח.
    הגעתי אליכם לאחר שאחותי, הדר שפק, עברה מספר חודשים קודם לכן את הניתוח בהצלחה אצל פרופסור פרוכט.

    לבדיקה הצטרף אבי, דר' ניר שפק.
    לאחר בדיקת ההתאמה נכנסנו לפרופסור כדי לקבל את המלצתו לניתוח עבורי.

    הפרופסור הסביר כי הניתוח שאני מתאימה הינו מסוג LASIK.
    כאשר נשאל לגבי המלצתו בנוגע ל-2 הסוגים שאפשריים- LASIK/INTER LASIK, הוא המליץ על ניתוח מסוג INTER LASIK.

    בסיום השיחה, ניגשנו לשבת יחד עם שרון וקיבלנו הצעת מחיר בשווי 9,500 ש"ח עבור ניתוח מסוג LASIK ו-11,700 ש"ח לניתוח מסוג INTER LASIK.

    אציין כי הייתה לנו הנחת רופא ולכן המחיר הנ"ל. בנוסף אפרט כי כרגע אני בשירות צבאי ולכן אין השתתפות כלל מטעם קופות החולים.

    למרות המצב, החלטנו לבצע את הניתוח אצל הפרופסור ואת סוג הניתוח היקר יותר מתוך מחשבה כי הבריאות הנה במקום הראשון וכן מדובר על ניתוח פעם בחיים.

    כבר באותו היום סוכם כי אבצע ניתוח מסוג INTER LASIK בתאריך ה-22/12 ושילמנו את מלוא התשלום (11,700 ש"ח).

    19/12 - הגעתי לביקורת טרם הניתוח.

    22/12 - הגעתי בצהריים כדי לעבור את הניתוח. לצערי לא ביצעתי את הניתוח כיוון שהייתה לי אדמומיות בעין אשר נבדקה לאחר מכן ע"י רופא עיניים במיון ונמצא כי היה לי וירוס אשר לא מאפשר ביצוע לניתוח באופן תקין.

    חיכיתי מספר שבועות עד שהוירוס יעבור ואהיה כשירה לביצוע הניתוח ונקבע מועד חדש.

    17/01 - יום ביצוע הניתוח החדש.

    בבוקר הניתוח הגעתי למרפאה החדשה שברמת החייל והתכוננתי לניתוח.

    טרם הניתוח ניגשתי לקבלה ושאלתי את איש הצוות בנוגע לסוג הניתוח אותו אני אמורה לעבור. קיבלתי מענה - "מה שסוכם במעמד הסגירה זה הניתוח אותו את עומדת לעבור ואל תדאגי הכל יהיה בסדר".
    כאשר שרון קראה לי להיכנס לניתוח קראה גרציה (אשת צוות נוספת) ושאלה אם הסדרתי את נושא התשלום, ציינתי בפניה שהתשלום הוסדר במעמד הסגירה. היא הסבירה כי הסניף הינו חדש ולא רואים במערכות את התשלום. הצגתי לה את הקבלה בה רואים שהתשלום הינו 11,700 ש"ח.

    כבר כאן הצפייה הייתה שיסדירו את הנושא התשלום מבעוד מועד (הגעתי מספר שעות טרם הניתוח) ולא באותם רגעים שקראו לי להיכנס לניתוח. בשלב זה אני אמורה לנוח ולהתכונן נפשית לניתוח ולא ללכת לחפש את החשבוניות.

    כאשר ביצעתי את הניתוח הייתה לי תחושה כי הניתוח אותו אני עוברת הוא שונה ממה שסוכם, הרגשתי זאת כתוצאה מכך שראיתי את הסכין שהתקרבה לי לעין ולא עברתי בין מכונות כפי שהוסבר שקורה בניתוח מסוג INTER LASIK ושזו הסיבה שגובים תשלום גבוה יותר, כיוון שיש שימוש במכשיר נוסף.
    בחרתי שלא לעסוק בזה בזמן הניתוח, רק רציתי לסיים את הניתוח ולהיות אחרי.

    18/01 - יום לאחר הניתוח הגעתי לביקורת והסבר על המשך התהליך התרופתי.

    בסיום ההסבר הקבוצתי ע"י הפרופסור, הוא הביא לכל מי שביצע את הניתוחים משני הסוגים מרשם רפואי רלוונטי. הייתה הפרדה בסוג הטיפול התרופתי בין 2 סוגי ניתוח ה-LASIK.
    השוני העיקרי היה שמי שביצע ניתוח מסוג INTER LASIK קיבל מרשם לאנטיביוטיקה וכדורים נגד צרבת. אני קיבלתי מרשם תרופתי עבור ניתוח מסוג LASIK.
    הפרופסור ציין שעל כל מי שביצע ניתוח מסוג INTER LASIK להגיע אליו לשיחת המשך בחדרו.
    בשלב זה פניתי אל הפרופסור וציינתי בפניו שביצעתי ניתוח מסוג INTER LASIK ותשובתו הייתה - "נכון, את שינית ברגע האחרון, ביום הניתוח את סוג הניתוח", השבתי כי לא שיניתי את סוג הניתוח וכי הניתוח שהייתי אמורה לבצע הוא זה שנקבע במעמד הבדיקה הראשונה (הסופי). הפרופסור הוסיף למרשם שלי את התרופות הנוספות.

    לאחר סיום ההסבר של כל מי שביצע את הניתוח משני הסוגים, הפרופסור ביקש שנכנס אליו לחדר, כל מי שביצע את הניתוח מסוג INTER LASIK כדי להסביר על התרופות הנוספות.

    בסיום ההסבר פניתי בשנית אל הפרופסור וציינתי כי אני רק רוצה לוודא שאכן ביצעתי את הניתוח מסוג INTER LASIK כיוון ויש לי תחושה שלא ואיני מעוניינת לקחת כדורים נוספים אם אין צורך. הפרופסור שאל אם אני שילמתי את המחיר הנמוך או הגבוהה, עניתי לו שאת המחיר הגבוה ולכן הוא אמר שעליי לקחת את הכדורים הנוספים.

    בשלב זה הציפייה היא שאם היו לי חששות/תחושות כי הניתוח אותו עברתי הוא שונה ממה שסוכם, אז שהפרופסור יבצע בדיקה מסודרת ומקיפה של הנושא ולא יתבסס על השאלה בנוגע לתשלום שנגבה ממני, הרי גבוה/נמוך זה באופן יחסי ואף יכול להיות שאני מתבלבלת בנוגע לסכום, מה שאומר שהתשובה לא בהכרח מהימנה.
    התשובה שהפרופסור סיפק זו תשובה חלקית וחסרת אחריות, אשר ניתנה במהירות ובהילות. אחריותו המקצועית הינה לבדוק שלא חלה טעות ושלא אקח תרופות שלא לצורך. זו האחריות המוטלת עליו כאשר שמתי את בריאותי בידיו.

    לאחר שיצאתי מהחדר של הפרופסור, הוא קרא לחדרו לאחת מנשות הצוות שהייתה במשמרת ביום זה. אותה אשת הצוות קראה לי להצטרף לחדר ואז אמר הפרופסור- "לא, רציתי לדבר רק איתך". אפשר להסיק מכאן שהיא קראה לי בטעות לחדר למרות שלא היה צורך ואפשר להסיק כי הוא קרא לה לדבר על נושא שקשור אליי (לפי זה שהיא קראה לי).

    ובכל זאת, על אף שהיה ברור לכל כי נעשתה טעות, הוא איננו טרח לבוא ולהודות.

    המתנתי לאשת הצוות ליד הדלפק בכניסה על מנת לדבר איתה. כאשר היא חזרה לדלפק ביקשתי לדבר איתה, היא ציינה כי היא עמוסה ושאני יכולה ללכת ויצרו איתי קשר יותר מאוחר או להמתין עד שתסיים. בחרתי להמתין.
    פניתי אל הבחורה וציינתי בפניה כי אני חוששת שלא ביצעתי את הניתוח שהייתי אמורה וחשוב לי לדעת כדי לא לקחת סתם כדורים שאין בהם צורך למרות שהפרופסור אמר לי לקחת.

    הבחורה ביקשה את פרטיי והסתכלה בתיק האישי שלי וציינה במפורש שביצעתי את הניתוח מסוג LASIK. השבתי לה כי אני יודעת שאני צריכה לעבור את הניתוח השני, והיא השיבה לי - "את מתבלבלת, את שילמת את המחיר הנמוך יותר ולכן עשיתי את הניתוח הפשוט יותר". השבתי לה כי אני זוכרת משהו אחר, והיא ענתה: "אוקיי ומה זה משנה איזה סוג ניתוח עשית? העיקר שאת רואה טוב והכל בסדר. את שילמת את הניתוח הזול יותר וזה מה שקיבלת". שאלתי אותה אם בוודאות היא אומרת את זה כדי שאם כך אין צורך שאקח את הכדורים, היא ציינה שאין צורך.

    כל ההתנהלות הייתה לא מקצועית, לא רצינית ומבזה, החל מהרגע בו פניתי אל הרופא ועד למצב בו אשת הצוות נתנה לי פרטים שגויים על המצב והסבירה לי שזה לא משנה איזה ניתוח עברתי - העיקר שהכל בסדר !

    מדובר בהליך רפואי מורכב, אשר בחרתי לבצעו באופן פרטי בעקבות המלצות שקבלתי עליכם. מדובר בהליך רפואי שאין בו מקום לטעויות, מכל סוג שהוא.

    התחושות שהיו לי מיד לאחר הניתוח הן שמנסים למרוח את הנושא, להשתיק אותי ולגרום לי לחשוב שאני טעיתי, למרות שעוד כמה כמוני הרגישו שמשהו כאן לא התנהל כמו שצריך.

    ציפיתי שתיקחו אחריות ותתנצלו ולא שאבצע חקירה הכוללת התעסקות בחיפוש חשבוניות, יצירת קשר עם מטופלים נוספים ובירור על סוגיית התשלומים וסוג הניתוח אותו עברו וכו'.

    האלף-בית של שירות רפואי, גם לפי חוק זכויות החולה הוא שתעדכנו ביוזמתכם את המטופל על טעויות שהתרחשו. כאן, לא רק שלא עשיתם את חובתכם, אתם ניסיתם למרוח אותי בסיפורים ונתתם לי תחושה שאני לא מבינה על מה אני מדברת !

    עוד על כן, זוהי עבירת אתיקה מערכי היסוד הרפואיים - מניעת נזק מהמטופל, אשר נחשב לערך עליון! ברפואה, למנוע נזק במחדל, כל שכן במכוון.

    לאחר הניתוח הייתי צריכה להתאושש ולנוח ולא לצאת בתחושות הקשות של חוסר אונים, ולעסוק בחקירות מה הטיפול שעברתי.

    20/01 - יום ראשון, יצרתי קשר עם שרון וסיפרתי לה על המקרה. היא העבירה את המקרה לטיפול של עוז שיצר איתי קשר באותו היום לאחר תחקור האירוע והיה מעוניין לשמוע את את המקרה מהצד שלי. לאחר מכן הוא התנצל והסביר כי הוא חקר את המקרה ודיבר עם האנשים הרלוונטיים וסיפר כי המקרה קרה ככל הנראה כתוצאה מהמעבר לסניף חדש וההתאקלמות.

    נאמר מפיו כי העיקר שהכל עבר כמו שצריך ושהוא חושב שהניתוח מסוג LASIK הוא ה"עדיף" מאשר הניתוח השני וכי הוא מגיע מהתחום מזה הרבה שנים.

    אינני מבינה מדוע גם הוא ממשיך במריחות של מה עדיף ומה פחות, עוד איננו ד"ר לרפואה ודבר זה איננו רלוונטי. שנית, זוהי חוו"ד בניגוד לפרופסור לאור הפגישה הראשונה אשר לא היסס ואמר כי העדיפות היא לטיפול INTER LASIK .

    מה שרלוונטי זה שהטעו אותי לאורך הדרך, התנהלו ברשלנות תוך הסרת אחריות והטעיה מכוונת עד שיצרתי קשר והצפתי את הנושא.

    עוז שאל אם יש עוד משהו שאני מעוניינת או שהוא יכול לעזור, הצפתי בפניו את הסוגיה ששילמתי מחיר מלא על הניתוח בציפייה שהוא יציע פיצוי כספי. הפיצוי לא עלה ולכן פניתי בשנית במייל מסודר.

    כדי שלא תהיינה אי הבנות - להחזיר את ההפרש בין שני הניתוחים איננו פיצוי - הוא חובה ברורה שעליה כלל אין מה לדון !

    המדובר הוא על פיצוי כספי הולם על כל ההתנהלות - ולא החזר כסף אותו לקחתם ללא סיבה וניסיתם להטעות אותי ולא להחזירו !

    חבל מאוד שההצעה לפיצוי לא מגיעה מצידכם, ולכן אני אדרוש אותו. כי מקרה כמו שקרה לי לא היה אמור לקרות.

    8.2 - טרם קיבלתי החזר כספי למרות שנאמר מלפני שבועיים שיועבר. בתאריך ה3.2 יצרה איתי קשר אחת מנשות הצוות וביקשה שאעביר לה את פרטי חשבון הבנק. ציינתי בפניה כי הנושא דובר מלפני כשבועיים בו היא אמרה שכסף יועבר לחשבון ממנו יצא התשלום. היא השיבה כי הם מעוניינים לבצע העברה בנקאית ולכן מבקשת בשנית. לא ברור מה היה בשבועות האלה, הכסף היה צריך להיות מועבר והוא טרם הועבר.

    האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
     
    • ניתוח ללא קבלת הסכמה מדעת מהווה הפגיעה באוטונומיה
      עו"ד מיכל סטרוגו | 09/02/2020 11:09

      כרמל שלום,

      בפתח הדברים הרשי לי להחמיא לניסוח הברור והענייני של  מכתבך, ממנו ניתן להבין בצורה ברורה ביותר את השתלשלות העניינים. 

      אין ספק שהיה כאן מחדל עקב מעבר לסניף חדש שהרופא וצוותו מודים בו. למרות מה שהם מנסים לפטור את עצמם בכך שהם אומרים לך: "העיקר שהכל בסדר", זה לא המבחן היחיד והתשובה לשאלה, האם היה כאן מחדל אמיתי מצידם בגינו עליהם לקחת אחריות ומה המשמעות המשפטית של מחדל זה.

      שאלת האחריות נבחנת בצורה מחמירה יותר במקרים בהם מדובר ב"ניתוחים אלקטיביים", שהמטופל מחליט לבצע, מתוך בחירה אישית שלו, לרוב על מנת לשפר את איכות חייו או את מראהו. אין מדובר בטיפול/ניתוח דחוף ומסיבה זו, יש לו מספיק זמן, לאחר פגישה עם הרופא שמציג בפניו את כל האופציות הטיפוליות האפשריות, להחליט איזה מתוך כל האופציות שהציג בפניו הרופא, הוא בוחר לבצע. ההחלטה היא החלטה אוטונומית ובלעדית שלו, שאין עליה עוררין.

      מתוך שתי האפשרויות שהציג בפנייך - שיטת Lasic ושיטת InterlLasic, בחרת בשיטת InterLasic. שתי השיטות טובות, את בחרת ושילמת עבור השיטה השנייה, שהיא מתקדמת, בטוחה ומדוייקת יותר ולכן מחירה אף גבוה יותר.

      מה שקרה במקרה שלך הוא, שאמנם בחרת את סוג הניתוח כנדרש אך למצער, הרופא ביצע לך ניתוח אחר לגמרי, מבלי שהודיע לך על שינוי בתכנית, מבלי שקיבל את הסכמתך טרם וגם לאחרי הניתוח. מי  ש"עלה" על הטעות זו את, כפי שאת מתארת באריכות.

      על פניו נראה כרגע כי הניתוח עבר בהצלחה וכי לא נגרם לך כל נזק, אך לא ברור מה המשמעות של הדברים לטווח הארוך.

      כך או כך, בין אם נגרם לך נזק או לא, מדובר בביצוע ניתוח בגופך, ללא ידיעתך וללא הסכמתך ופגיעה חמורה באוטונומיה שלך. עצם שלילת מידע והסבר מפורט כנדרש לגבי הניתוח הספיציפי שבסופו של דבר בוצע לך, וביצוע ניתוח שונה לגמרי מזה שסוכם, הוסכם ושולם על ידך, מקנה לך עילת תביעה בגין פגיעה באוטונומיה, גם אם לא נגרם לך נזק גופני, מבלי קשר לעובדה שמוחזר לך הכסף בגין ההפרש ששולם. במידה ויתגלה כי נגרם לך נזק כלשהו, תוכלי להעלות את הטענה וטענות נוספות במסגרת תביעת רשלנות רפואית.

      ממכתבך לא ברור בדיוק מה הנך רוצה לברר, אך ברור כי מעבר לעובדה שעליהם להשיב לך את כספך בגין תשלום יתר, אני מקווה שאמור לעיל, נותן לך תמונה ברורה יותר לגבי המצב המשפטי.

      מאחלת לך בריאות שלמה,

       


      בברכה,

      מיכל סטרוגו, עו"ד
      מנהלת פורום רשלנות רפואית

      אריאל שרון 4 (קומה 8) מגדל השחר, גבעתיים
      טלפון: 054-2200008 ; מייל: michalstrugo@mfs-law.com

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
       
* משתמש רגיל מופיע בכתום רגיל
** משתמש בכיר מופיע בכתום דגוש