| יעל שלום,
נתחיל מהסוף: ככל שמדובר בלקוח קבוע, הרי שדרך הטבע והמציאות היא - שמידי פעם אנו מעניקים ייעוץ טלפוני. אך הוא הדין כאשר עוסקים אנו בלקוח קבוע, שאנו מכירים, ומעורים בעניינו.
הדין הוא כי עורך הדין חייב לקבל את לקוחותיו במשרד. מפנה אותך לסעיף 3 לכללי האתיקה. קיים גם חריג לפיו אפשר להיפגש עם לקוח מחוץ למשרד אך גם אז יש לערוך פגישה במקום ראוי.
ייעוץ טלפוני, לאדם זר, תוך חיוב כספי - הוא דבר אסור מבחינה אתית.
כאן, אעיר כי עמדתי האישית, היא שאולי העת היא באמת לבחון את הנושא לעומק, לאור קיומם של אמצעים טכנולוגים חדשים (סקייפ, אפשרות לחייב אשראי, והדוגמאות עוד רבות). אך המצב המשפטי, הוא כי לא ניתן לערוך ייעוץ כאמור.
אף יותר מכך, רק לאחרונה וועדת האתיקה הארצית התייחסה גם לנושא, ולשאלה מאוד דומה. בין היתר, קביעתה החד משמעית הייתה כי ייעוץ טלפוני כאמור, מהווה אפוא "פגיעה בכבוד המקצוע". (ראי - את/91/18).
מכאן, שייעוץ טלפוני ללקוח זר, הוא אסור. ניתן לייעץ ללקוח קבוע (כאשר גם במקרה כזה, אין מניעה לחייב את הלקוח בתשלום על ייעוץ). חל איסור על הצעת שירות משפטי ללקוח זר, בדמות ייעוץ בתשלום - טלפוני.
בהצלחה!
בברכה,
אדם אשכנזי, עו"ד
מנהל פורום אתיקה מקצועית
רחוב האורגים 21, אשדוד
טל': 08-6538011 : Adam@an-law.co.il
|