אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 21:10   18/04/2024 אפשר לבקש כל מה שתרצה, השאלה אם הבק... וזה כבר עניין של גישה, כי יש רק אדם אחד שיתן לך תשובה חד משמעית על השאלה הזו. ואל כבודה/ו פונים ב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:32   18/04/2024 ביטול עסקה עקב פגם בעיקרון אתה צודק והדבר אף קבוע בסעיף 25 לחוק המכר, אבל משיקולי עלות תועלת נראה שהדרך הנכונה לסיים...

מהי עסקת קונסיגנציה?

  • 24/02/2009
  •   מאת: עו"ד עודד דרדיקמן
  • צפיות: 14562
מהי עסקת קונסיגנציה ומה מעמדה במשפט בישראל? ביאור כללי והתייחסות לפסקי דין מובילים בעניין עסקאות קונסיגנציה בישראל שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין

עסקת קונסיגנציה היא מצב מיוחד בו עצם העברת נכס (לרוב מוצר כלשהו), לידי קמעונאי על ידי יצרן אינו מהווה העברת בעלות ו/או מכירה דהיינו, היצרן אשר מעביר לידי הקמעונאי בחנות את המוצר שלו על מנת שהאחרון ימכור אותו אינו מאבד את הבעלות על המוצר עד לרגע ביצוע המכירה לידי צד ג' קרי הצרכן.

צורת עסקה זו באה להבטיח את בעלותו של היצרן על הסחורה במידה והקמעונאי לא יהיה מסוגל לפרוע את חובו לו.לאור עובדת בעלותו של היצרן בנכס כל שעליו לבצע זה דרישת הנכס חזרה ואין עליו לממשו כבדרך של ביצוע משכון.

כאשר אנו בודקים עסקאות קונסיגנציה עלינו להבחין האם מדובר בעסקת מכר מותנה בהתאם לסעיף 33 לחוק המכר אשר גורס כי הבעלות בנכס טרם הועברה לידיו של הקונה ועל כן רשאי המוכר לדרוש חזרה את המוצר.

עם זאת במידה ותוגדר העסקה כעסקת מכר רגיל בהתאם לחוק המשכון, דהיינו בו שועבד הנכס לטובת המוכר מצבו של המוכר יורע שכן יחשב הוא כנושה רגיל כל עוד לא רשם את זכותו ברשם המשכונות.

אחד מפסקי הדין המובילים בעניין עסקאות קונסיגנציה הינו ע"א 455/89 קולומבו נ' הבנק למסחר, בו בעצם חברת קולומבו מסרה סחורה לחברת מאמא יוקרו תוך הגדרה בהסכם כי מדובר בעסקת קונסיגנציה.

ברבות הימים נכנסה חברת מאמא יוקרו לקשיים כלכליים ומונה לחברה כונס נכסים. חברת קולומבו אשר בינה ובין חברת מאמא יוקרו היה הסכם קונסיגנציה דרשה חזרה את הסחורה אשר הועברה בזמנו לחברת מאמא יוקרו; בית המשפט העליון קבע כי מדובר היה בעסקת משכון מוסווה וכי מטרתה של חברת קולומבו הייתה בעצם להבטיח את זכויותיה בסחורה במידה וחברת מאמא יוקרו לא תוכל לפרוע את חובותיה ועל כן אין מדובר בעסקת קונסיגנציה רגילה אלא בעסקת משכון ועל כן חוק המשכון (סעיף 2 ב'), יחול עליה ומשלא רשמה חברת קולומבו משכון על שמה אין היא זכאית למעמד מיוחד וכי תחשב היא כנושה רגיל.

בית המשפט העליון הפך את ההלכה הבעייתית אשר נוצרה בפס"ד קולומבו ברע"א 1690/00 מ. ש. קידוחי הצפון בע"מ נ' ורד גוילי מפרקת זמנית ומנהלת מיוחדת; המקרה עליו נסב פס"ד היה מסירת ציוד הנדסי על ידי המערערים למשיבה על מנת שזו תעמיד אותם למכירה פומבית והשאלה אשר עמדה היא למי שייך הציוד, אשר לא נמכר באותה מכירה ההסכם קבע בין היתר כי המשיבה רשאית למכור את הציוד במכירה פומבית אך ורק באישור המוכר ועל כן מדובר בהסכם מותלה במכירת הציוד ומשלא נמכר הציוד הבעלות בו נשארת בידיו של המוכר קרי לעניין פס"ד המערערים.

ביהמ"ש ביטל את הלכת קולומבו בטוענו כי ההלכה מאפשרת פגיעה רחבה מידי בצדדים שלישיים פוגעת בחופש ההתקשרות ובחיי המסחר על כן בוטלה הלכת קולומבו לעניין עסקאות אשראי אשר בהן ישנה תניית שימור בעלות גם אם אין היא עסקת קונסיגנציה אמיתית.

כיום כאשר יצרן/מוכר מנסה לקדם את מוצריו בשוק, יכול הוא להגן על עצמו במספר דרכים הראשונה, הגדרת העסקה כעסקת קונסיגנציה דהיינו לבצע הסכם חד וברור בינו לבין הקמעונאי המבהיר כי הבעלות במוצר תישאר בידיו של היצרן/מוכר כל עוד לא שילם הקמעונאי את חובו בגין המוצר.

דרך נוספת הינה להבטיח את זכויותיו על ידי רישום משכון אצל רשם המשכונות בגין הסחורה דבר אשר יבטיח כי במידה והחברה/קמעונאי תכנס לחדלות פירעון ולא תהיה מסוגלת לפרוע את חובה יזכה היצרן/מוכר למעמד של נושה מובטח בכל הקשור לחוב בגין הסחורה.

my wife cheated now what go redirect
read here cheater open
infidelity go i dream my husband cheated on me
redirect why wife cheat open
when married men cheat women who cheat on their husband go
women cheat on men click open
women cheat on men click open
married men who have affairs why does husbands cheat married woman wants cheat
why some women cheat website my husband cheated
married men that cheat percent of women that cheat go
redirect website why women cheat in relationships
i dreamed my husband cheated on me husband cheated on me read
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק