אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

האם נפילה מאופנוע שאינו פועל נחשבת לתאונת אופנוע ומזכה בפיצוי כספי?

  • 20/01/2021
  •   מאת: באדיבות אתר תאונות א...
  • צפיות: 3514
בתאונות אופנוע בישראל קובע החוק אחריות מוחלטת שאינה קשורה במי שאשם בתאונה. האם נפילה מאופנוע שאינו מונע גם נחשבת לתאונת אופנוע המזכה בפיצוי? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תאונות דרכים
בתאונות אופנוע בישראל קובע החוק אחריות מוחלטת שאינה קשורה במי שאשם בתאונה. האם נפילה מאופנוע שאינו מונע גם נחשבת לתאונת אופנוע המזכה בפיצוי?
בכל הנוגע לתאונות דרכים ותאונת אופנוע בפרט, אשר בגינן נגרם לנפגע נזקי גוף, קובע הדין הישראלי מדיניות של אחריות מוחלטת שאינה תלויה באשם בתאונה. כלומר, די בכך שאדם נפגע בתאונת דרכים ונגרמו לו עקב כך נזקי גוף על מנת לזכות אותו בפיצויים. אך האם נפילה מאופנוע שלא פועל תיחשב לתאונת דרכים? 

תאונת דרכים בחוק הישראלי

תאונת דרכים מוגדרת בחוק הישראלי כמאורע בו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה. 

בנוסף לכך וכהסדר משלים, הדין הישראלי מטיל חובת ביטוח לכל שימוש רכב מנועי. כך למעשה ובאמצעות הסדר זה, נפגע תאונת דרכים יהיה זכאי לפיצויים על נזקיו, בעילה ישירה מול חברת הביטוח הנושאת כלפיו באחריות על פי דין. 

אם כך ועל מנת שהמאורע ייחשב לתאונת דרכים על פי ההגדרה בדין, יש לוודא את התקיימותם של הרכיבים הבאים: 

1. נזק גוף - לרבות פגיעה או מחלה, ליקויי גופני, נפשי או שכלי. 
2. קשר סיבתי - בין המאורע ובין הנזק – כלומר, האם השימוש ברכב תרם בפועל להתרחשות התאונה או שהרכב רק שימש כ"זירת האירוע" ולמעשה, הנזק לא נגרם כתוצאה מהשימוש ברכב. 
3. שימוש ברכב - לרבות שימושים נלווים כגון: נסיעה, כניסה וירידה מן הרכב וכן דחיפה או גרירה של הרכב, ובלבד שנועדו להבטיח את השימוש העיקרי ברכב. 
4. רכב מנועי -  נדרש לבחון את עצם האפשרות לעשות שימוש בכוח המכני של המנוע גם אם המנוע לא פעל בשעת התאונה.  
5. למטרת תחבורה - כלומר האם הייתה כוונה מצד המשתמש ברכב למטרת תחבורה.  

רכיבים אלו נדונו בהרחבה בבתי המשפט. כך למשל, נקבע כי מצב של פריקה או טעיה מרכב, במצב בו הרכב עמד ואדם נפגע, לא ייחשב לתאונת דרכים כהגדרתה בחוק. 

כמו כן, גם מצב בו אדם נכנס לרכב כדי לקחת ממנו מצית, מעד ונחבל, נקבע כי הדבר אינו מהווה שימוש ברכב למטרת תחבורה. 

תאונת אופנוע ללא מעורבים נוספים

תאונת אופנוע נחשבות לקטלניות ביותר בייחוד אם מעורבים בתאונה כלי רכב נוספים. אולם בכל הנוגע לפגיעה עקב נפילה מאופנוע, שעה שלא פעל, עשוי הדבר להיחשב לתאונת אופנוע כהגדרתה בחוק, ובלבד שהאופנוע אכן כשיר לנסיעה וכן אותו אדם התכוון לבצע שימוש תחבורתי באופנוע. 

כלומר, אם האופנוע שימש רק לזירת האירוע מבלי שהשימוש בו תרם תרומה ממשית להתרחשות הנזק, או אם האופנוע מושבת ולא כשיר לנסיעה, אזי לא יהיה מדובר בתאונת דרכים. 

אחריות לפיצויים לנפגע

כאמור הדין הישראלי מטיל מדינות של אחריות מוחלטת מצב בו נפגע אדם בנזקי גוף עקב תאונת דרכים, ללא תלות בשאלת האשם בתאונה. מדיניות זו מתאפשרת תודות להסדר משלים הקובע חובת ביטוח לשימוש ברכב מנועי. 

יצוין, כי אי ביטוח הרכב בפוליסת ביטוח חובה כאמור, גוררת סנקציות פליליות לרבות פסילת רישיון נהיגה ורישיון רכב, קנס ואפילו הטלת 3 חודשי מאסר. 

ישנם חריגים לחובת הפיצוי כאמור מאת החברה המבטחת כגון:
1. נהג שגרם לתאונת דרכים במתכוון
2. מי שנהג ברכב ללא רשות
3. מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו
4. מי שנהג ברכב ללא ביטוח או ללא כיסוי ביטוחי. 

בהקשר זה יצוין, כי מי שנפגע מרכב שאינו מבוטח רשאי לתבוע פיצויים את הקרן לנפגע תאונת דרכים המכונה "קרנית" שבחסות המדינה. 

סיכום

על מנת שנפילה מאופנוע שלא פועל תיחשב לתאונת אופנוע על פי הגדרתה של תאונת דרכים בחוק, יש לבחון באם מתקיים רכיבי ההגדרה שפורטו לעיל. ומכל מקום מומלץ להיוועץ תחילה עם עורך דין מנוסה בתאונות אופנוע.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תאונות דרכים
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק