אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

האם ניתן לבצע פינוי שוכר בכוח

  • 20/01/2021
  •   מאת: באדיבות אתר פינוי שוכר
  • צפיות: 3721
הפרת הסכם שכירות על ידי שוכר עלולה להתרחש בשל סיבות מגוונות. האם בגין כל הפרה ניתן לדרוש מהשוכר להתפנות? והאם ניתן לבצע פינוי שוכר בכוח? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
הפרת הסכם שכירות על ידי שוכר עלולה להתרחש בשל סיבות מגוונות. האם בגין כל הפרה ניתן לדרוש מהשוכר להתפנות? והאם ניתן לבצע פינוי שוכר בכוח?
הפרת הסכם שכירות על ידי שוכר בדירת מגורים עלולה להתרחש בשל סיבות מגוונות. האם בגין כל הפרה ניתן לדרוש מהשוכר להתפנות? והאם בכלל ניתן לבצע פינוי שוכר בכוח? 

הסכם שכירות רק על ידי עורך דין 

רבים מבעלי דירות סבורים כי השכרת דירה היא עסקה פשוטה שלא מצריכה עורך דין. שכן תקופת השכירות מוגבלת בזמן, ועצם היותם בעלי הדירה, מקנה להם לכאורה יתרון מול השוכר.

מדובר בטעות חמורה. הסכמי שכירות סטנדרטים במרבית המקרים עשויים להיות פתח לצרות. לכן תחילה, רצוי שהסכם השכירות יהיה תואם לדירה, לסביבתה ולאופייה. כך לדוגמה:

1. מספר הנפשות הצפויים להתגורר בדירה 
2. פרטים בדבר תחזוקת הדירה
3. מיסים והיטלים הקשורים לשימוש בדירה
4. ערבויות כספיות 
5. שיפוי על נזקים 

כל אלו ועוד, דורשים התייחסות פרטנית בהסכם השכירות. שכן במקרה של מחלוקת מול השוכר אשר עשויה להתגלגל לפתחו של בית המשפט, הסכם שכירות סטנדרטי עלול להוביל לפרשנותו באופן המנוגד לכוונתכם. 

בנוסף לכך, חשוב כי הסכם השכירות יבחין בין הוראות שהפרתן יעלו כדי הפרת יסודית, אשר מאפשרת לדרוש את פינוי השוכר מהדירה. ובין הוראות שהפרתן ניתנת לתיקון על ידו. אך יש לשים לב כי לא ניתן לקבוע כי כל הוראות ההסכם הן בבחינת הוראות יסודיות. וכן להוראה כזו אין כל תוקף .
   
פינוי שוכר בכוח

הדין הישראלי לא מאפשר לבעל הדירה לפנות שוכר בכוח. גם לא במצב בו הפר השוכר את הסכם השכירות בהפרה יסודית. חוק המקרקעין קובע כי רק מחזיק בפועל, כלומר מי שמחזיק פיזית בדירה, יכול במקרים מסוימים לפעול בכוח סביר כנגד משיג גבול. 

בנוסף לכך, שימוש בכוח עשוי להיחשב לכזה, גם במקרה בו בעל הדירה ניתק את זרם החשמל והמים או אם החליף את מנעול דלת הכניסה לדירה. בית המשפט כבר עמד כך כי התנהגות זו כוחנית ואינה מוקבלת ומשכך חייב את בעל הדירה בתשלום פיצויים לטובת השוכר. 

לכן, גם במקרה בו ההתמודדות היא מול שוכר מפר, אשר לא מסכים להתפנות מהדירה בשום אופן, יש לפעול אך ורק באמצעים חוקיים ובכל מקרה רצוי להימנע מלפעול לבד וללא ליווי עורך דין. 

תביעה לפינוי שוכר

כאמור, המנעו מלפעול לבד ואל תהססו להסתייע בשירותי עורך דין המתמחה בהליכים של פינוי שוכר בכוח. כך למשל, הדרך המשפטית היעילה וגם המהירה ביותר לצורך פינוי שוכר מהדירה תהיה באמצעות הגשת תביעה לפינוי מושכר

על אף שמדובר בהליך משפטי, אשר רבים נוטים לחשוב כי יימשך זמן רב, תביעה לפינוי מושכר נחשבת להליך משפטי מהיר במיוחד. אורכו של ההליך הוא לכל היותר מספר חודשים בודדים עד למתן פסק דין.  

קבלת פסק דין המורה על פינוי השוכר, מאפשר לבצע זאת, אפילו בכוח, ובלבד והשוכר ממשיך לעמוד על סירבו. אולם פינוי שכזה יתבצע אך ורק באמצעות גורמי האכיפה המוסמכים לכך, ברשות ההוצאה לפועל. 

לכאורה מדובר בתחנה משפטית נוספת, בה למעשה מתבקש בעל הדירה לפנות עם פסק הדין לרשות ההוצאה לפועל לצורך מתן צו פינוי. עם זאת, גם הליך זה יתבצע במהירות.

לדוגמה, השוכר יקבל הודעה בדבר צו הפינוי נגדו וכן אזהרה כי עליו לפנות את הדירה בתוך 20 ימים או בתוך מועד אחר שלא יפחת מ-10 ימים. כאשר בחלוף המועד כאמור, מותר יהיה לפנות את השוכר בכל דרך, לרבות בכוח על ידי הרשויות המוסמכות לכך, על מנת להשיב את הדירה חזרה לבעליה. 

סיכום

יחסי שכירות עלולים להשתבש מסיבות מגוונות. לכן כדאי שהסכם השכירות יהיה מותאם גם לכך. כמו כן, פינוי שוכר בכוח יכול להיעשות אך ורק באמצעות הליכים משפטיים. לפיכך אל תהססו להסתייע בעורך דין המתמחה בכך.  

 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק