אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני חוזים 07:33   23/04/2024 רעש חריג מהדירה מעלי נכנסתי לדירה מחולקת קרקע בתל אביב, לאחר חודש וחצי נכנסו לדירה מעלי שני שותפים, הדירה מעלי אותו בע...
  • פורום דיני משפחה 23:41   22/04/2024 ידועה בצחבןא הידועה בציבור לא נכללה בצו הירושה 
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 22:09   22/04/2024 פניה לעו"ד דיירים או יזם פניה לעו"ד דיירים או יזם/קבלן יביא לך פתרון.ככל שתמהר כך יטיבדוד קאופמן עו"ד 072-2504994 www.kauf...
  • פורום זכויות יוצרים 18:26   22/04/2024 זכויות יוצרים היי לאחרונה אני מקים מיזם גדול שלי באינסטגרם כדי להביא חשיפה לעמוד אני רוצה להשתמש בכל מיני ...
  • פורום ביטוח לאומי 16:57   22/04/2024 Mr. 1

כיצד מתנהל משפט תעבורה בישראל וכיצד להתכונן?

  • 20/01/2021
  •   מאת: באדיבות אתר משפט תעבורה
  • צפיות: 4354
משפט תעבורה עוסק במגוון רחב של עבירות. החל מעבירות חניה שדינן קנס כספי ועד לעבירות תעבורה חמורות כמו גרימת מוות ברשלנות שדינן מאסר בפועל. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
משפט תעבורה עוסק במגוון רחב של עבירות. החל מעבירות חניה שדינן קנס כספי ועד לעבירות תעבורה חמורות כמו גרימת מוות ברשלנות שדינן מאסר בפועל.
משפט תעבורה עוסק במגוון רחב של עבירות. החל מעבירות חניה שדינן קנס כספי ועד לעבירות תעבורה חמורות כמו גרימת מוות ברשלנות שדינן מאסר בפועל. 

עבירות תנועה ברירת המשפט

מדובר בעבירות קלות כמו עבירות חניה או עבירות קנס אחרות כמו אור אדום או מהירות, שנמסרו על ידי שוטר לנהג או באמצעות הודעה באמצעות דואר רשום לבעל הרכב. בהודעה הקנס יפורט בין היתר:

1. העובדות המהוות את העבירה
2. מועד תשלום הקנס
3. פירוט על אפשרות חלופית – כמו בקשה להישפט בבית משפט לתעבורה

לפיכך על מקבל ההודעה לפעול על פי האמור בהודעת הקנס ובתוך כך לשלם את הקנס במועד הנקוב לתשלום או לחלופין, לבקש להישפט בגין העבירה המיוחסת לו. 

יצוין, כי אי תשלום הקנס במועד, עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים ובהמשך להוביל אף לעיכוב בחידוש רישיון הנהיגה. מנגד, בקשה להישפט אינה תגרום בהכרח לביטול הקנס או להפחתתו. 

על כן בעבירות אלו, הברירה למשפט, עומדת בפני מקבל הודעת הקנס וככל שיבקש זאת, יקבל הזמנה למשפט תעבורה בתוך שנה מיום הבקשה. 

כתב אישום משפט תעבורה

בעבירות תעבורה חמורות יותר, או בעברות תעבורה בהן נערכה חקירה משטרתית, נוסף להזמנה למשפט תעבורה, יומצא לנהג גם כתב אישום המפרט את האישום והעבירות נגדו. בעבירות תעבורה חמורות יש להניח שקצין משטרה כבר קיבל החלטה להורות על פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה של הנאשם.

כמו כן, יצוין, כי חלה חובה על הנאשם להתייצב למשפטו. נאשם שהוזמן כדין ולא התייצב למשפט או להמשך משפטו, ייחשב כמי שמודה בעובדות ובית המשפט רשאי לגזור את דינו.

בנוסף, אי התייצבות הנאשם למשפט, עלולה להוביל לעונש חמור בהרבה, בנימוק נוסף, של זלזול בוטה בבית המשפט.

מנגד, בעבירות תעבורה שעונשן מאסר, כגון תאונה שגרמה לאדם פגיעה של ממש, לא ניתן לדון את הנאשם שלא בפניו.  

כך מתנהל דיון במשפט תעבורה בבית המשפט לתעבורה

כאמור משפט תעבורה עוסק במגוון רחב של עבירות תנועה ותעבורה. סדרי הדין בבית המשפט לתעבורה דומים לסדרי הדין הנהוגים במשפט הפלילי.

כך למשל, משפט תעבורה ייפתח בהקראת כתב האישום לנאשם אשר מצידו יידרש להשיב אם הוא מודה או כופר במיוחס לו בכתב האישום. ככל שהנאשם מודה, אזי יורשע הוא ורשאי הוא לטעון טענון לעניין העונש. 

מנגד, במצב בו הנאשם כופר במיוחס לו בכתב האישום, ייקבע בית המשפט מועד לדיון הוכחות, בו הנאשם רשאי להביא את עדיו ולהציג את ראיותיו. 

את דיון ההוכחות תיפתח התביעה ותציג את ראיותיה. לאחר מכן יציג הנאשם את ראיותיו ויעיד את עדיו. ולבסוף יקבע בית המשפט את הכרעת הדין – זיכוי הנאשם או הרשעתו. ככל שהורשע הנאשם, ימשיך ההליך לשלב הטיעונים לעונש אשר אחריו ייגזר גזר הדין. 

מרבית העונשים המוטלים במשפט תעבורה הם מסוג קנס כספי או פסילת רישיון נהיגה. בהקשר זה יצוין כי נאשם שלא התייצב לגזר דינו, ייחשב כי מי קיבל את ההודעה על עונשו תוך 15 ימים מיום שנשלח אליו גזר הדין בדואר רשום. 

למרות זאת, פסק הדין של בית המשפט לתעבורה ניתן לערעור בזכות לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 ימים מיום פסק הדין. 

וכן על מנת להתכונן להליך משפטי שכזה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה במשפט תעבורה. 

סיכום

עבירות תנועה עשויות להיות בעלות היבטים פלילים או בעלות היבטים המצריכים בירור משפטי. אי התייצבות נאשם למשפט תעבורה בעניינו, בדרך כלל תרע את מצבו ואף עלולה לגרום להחמרה בעונשו. לפיכך, ועל מנת לשמור על רישיון הנהיגה, מומלץ להיות מיוצגים לאורך כל הדרך על ידי עורך דין מומחה במשפט תעבורה.  

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק