אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...

הסדרת מעמד עבור בן זוג זר של אזרח ישראלי

  • 10/11/2020
  •   מאת: עו"ד שמרית מאור
  • צפיות: 3811
מטרת הסדרת המעמד בישראל לבן הזוג הזר, היא לאפשר לבני הזוג לקיים במדינת ישראל תא משפחתי נורמטיבי, לגיטימי וכן, שבו יוכל האזרח הישראלי לשהות לצד בן זוגו הזר ללא חשש ותוך כדי קיום חיים משותפים תקינים וחוקיים. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום הסדרת מעמד ואזרחות
הסדרת מעמד עבור בן זוג זר של אזרח ישראלי

פרטי המקרה 

בני זוג ידועים בציבור, אזרח ישראלי ובן זוגו הזר, מעוניינים להתגורר בישראל ולהסדיר את מעמדו של בן הזוג הזר, שכן הוא אינו זכאי אוטומטית לקבלת מעמד בישראל, אלא בכפוף להוראות "נוהל הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים". 

מטרת הסדרת המעמד בישראל לבן הזוג הזר, היא לאפשר לבני הזוג לקיים במדינת ישראל תא משפחתי נורמטיבי, לגיטימי וכן, שבו יוכל האזרח הישראלי לשהות לצד בן זוגו הזר ללא חשש ותוך כדי קיום חיים משותפים תקינים וחוקיים. 

לאחר הגשת בקשת ההסדרה כאמור ובדיקתה – ובהנחה שאושרה – יוכל עוה"ד המייצג להתחיל בהליך המדורג אשר במסגרתו  יינתן לבן הזוג הזר רישיון ישיבה ועבודה ב1 ולאחריו רישיון ישיבה ארעי א5. 
אם בן הזוג הזר נכנס לישראל שלא כדין וטרם ננקטו נגדו הליכי אכיפה, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעו"ד המתמחה בתחום על-מנת להגיש את הבקשה באופן מסודר ותקני, לרבות כל המסמכים הנחוצים (הגשת הבקשה מבטיחה למעשה את שהות בן הזוג הזר בישראל עד לקבלת ההחלטה בבקשתו וכך הוא מוגן מגירוש).  

כללים מנחים שחשוב לזכור

מצבם האישי של שני בן הזוג, הישראלי והזר, צריך להיות פנוי, כלומר, גרוש, אלמן או רווק. אם אחד מבני הזוג נשוי, יגיש עוה"ד את הבקשה בהתאם להוראות סעיף ד (13) לנוהל הטיפול במעמד לבני זוג של ישראלים. לאחר הגשת הבקשה, יבחן משרד הפנים את כנות הקשר הזוגי, קיומו של מרכז חיים משותפים בישראל והעדרה של מניעה ביטחונית או פלילית להסדרת מעמדו של בן הזוג הזר. לאחר שבני הזוג יציגו מסמכי נישואין תקפים כנדרש ויוכח קשר זוגי אמיתי באופן שבו בני הזוג מנהלים משק בית משותף – יאושר תחילתו של ההליך המדורג. 

במקרה של בני זוג ידועים בציבור ששניהם בעלי סטטוס פנוי ומנהלים משק בית משותף, ניתן להגיש בקשה לקבלת אישור כניסה לישראל. חשוב לציין כי עצם מתן אישור הכניסה לישראל כשלעצמו, אינו מבטיח קבלת אישור כניסה להליך המדורג. יש לזכור כי כנות הקשר הזוגי היא הכרחית לקבלת אישור הבקשה. 

אם מרכז האשרות או הקונסול יגיעו למסקנה כי הקשר הזוגי הוא קשר פיקטיבי, הם כמובן יסרבו לבקשה. אולם אם אישרו את הבקשה והתקבל אישור כניסה לישראל, חשוב בשלב זה  לפנות לעו"ד מקצועי המתמחה בתחום להמשך הטיפול בבקשת הסדרת המעמד בישראל.

מדוע חשוב להיות מיוצג ע"י עו"ד מקצועי המתמחה בתחום? 

כאמור, משרד הפנים יבקש לבחון את כנות הקשר. מבחן "כנות הקשר" הוא מבחן חשוב ועיקרי בתהליך בחינת הבקשה, כנות הקשר תוכח באמצעות הבאת מסמכים כגון: חשבונות משותפים ממוסדות, רשויות, בנקים ומקומות עבודה, תמונות משפחתיות וכיוצ"ב. תפקידו של עוה"ד הוא לאגד את כל מסמכי הבקשה ולהגישם באופן מקצועי ומאורגן למשרד הפנים. 

לאחר הבאת המסמכים וכל האסמכתאות המעידות על כנות הקשר, אנחנו מתקדמים לשלב הריאיון האישי. חשוב לדעת כי במהלך הריאיון האישי יתכן שבני הזוג יישאלו שאלות אינטימיות ומכשילות – שאלות אלו עלולות לצערנו לשמש בסיס לדחיית בקשתם של בני הזוג להסדרת המעמד. הריאיון הוא ריאיון אישי והוא נערך לכל בן זוג בנפרד ולעיתים רבות נמצאות סתירות בגרסאותיהם של בני הזוג.

כאשר בני זוג מיוצגים ע"י עורך דין הנוכח בשני הראיונות, תפקידו הוא להבהיר את הסתירות לכאורה ולהילחם עבור בני הזוג באופן כזה שלא תיפול טעות "פקידותית" או אחרת במהלך הריאיון. טעות שכזו עלולה להביא לסירוב הבקשה ובהחלטות לא הוגנות ומשנות חיים!!

אם הריאיון הסתיים בהצלחה, מגיע השלב הבא: בני הזוג עוברים להליך המדורג ובן הזוג הזר מקבל אשרת ב/1 המאפשרת לו שהייה בארץ וכן אישור עבודה בארץ. לאחר סיום הבדיקות יקבל בן הזוג הזר אשרת תושב ארעי א/5 למשך שנה והיא תחודש בכל שנה למשך ארבע שנים. בני הזוג יצטרכו להגיע בכל שנה למשרד הפנים על מנת לחדש את האשרה ולהציג מסמכים חדשים התומכים בהמשך מעמדם הזוגי. 

לאחר סיום ארבע השנים ובהנחה כי הן חלפו בהצלחה וללא כל קשיים נוספים, רשאים בני הזוג לבקש את אזרחותו של בן הזוג הזר.


שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום הסדרת מעמד ואזרחות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק