אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני תעבורה 09:57   19/04/2024 דוח עירייה ת"א- על נסיעה בנתיב תחבו... שלום, קיבלתי צילום של דבר העבירה ( הרכב מצולם בצומת מרומזר ומאחוריו מסלול נתיב תחבו"צ) אני ג...
  • פורום בתי משפט 21:10   18/04/2024 אפשר לבקש כל מה שתרצה, השאלה אם הבק... וזה כבר עניין של גישה, כי יש רק אדם אחד שיתן לך תשובה חד משמעית על השאלה הזו. ואל כבודה/ו פונים ב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...

חברת הביטוח דחתה את התביעה שלך בגלל חריג בפוליסה?

  • 07/07/2020
  •   מאת: עו"ד מיטל ירון
  • צפיות: 4346
חברות ביטוח שבמקרים רבים נוקטות ב"שיטת מצליח" דוחות תביעות ביטוח רבות תוך הישענות על חריגים שהושתלו בפוליסה ושוללים את הכיסוי הביטוחי. חשוב לדעת שקיומו של חריג בפוליסה אינו שולל בהכרח את זכויות המבוטח. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני ביטוח
אין פוליסת ביטוח שאין בה חריגים לתחולת הכיסוי הביטוחי. לעתים קרובות, קרובות מדי אולי, חברות הביטוח נתלות בחריג כזה או אחר בניסיון להתנער מאחריותן לשלם תגמולי ביטוח, תוך הנחה כי לא כל מבוטח ירצה להיגרר להליך משפטי.

חשוב לדעת שדחיית תביעה על ידי חברת הביטוח בגלל חריג המצוי בפוליסה אינה גזירה משמיים. במקרים רבים אין לחריגים כל תוקף משום שהם לא עומדים בהוראות החוק, בהנחיות המפקח על הביטוח או מנוגדים למצג שהציגה חברת הביטוח או סוכן הביטוח מטעמה. במקרים אלה חברת הביטוח תחויב לשלם למבוטח תגמולי ביטוח חרף קיומו של החריג. 

חברת הביטוח חייבת לעמוד בחובת היידוע והווידוא המוטלת עליה, כלומר בחובה ליידע את המבוטח בדבר היקף הכיסוי וחריגי הפוליסה ובחובה לוודא שהמבוטח אכן ער לחריגים ומבין אותם. חברת ביטוח שאינה נוהגת כך אינה זכאית להסתמך על החריג.

הנה דוגמאות למקרים בהם בתי משפט קבעו כי אין לחריג תוקף וחייבו את חברת הביטוח בתשלום:

מבוטחת, שסבלה ממחלת סרטן בעת עריכת הביטוח, רכשה פוליסת ביטוח למקרה מוות. הפוליסה כללה חריג לפיו מוות כתוצאה ממחלה שמתרחש בשלוש שנים הראשונות שלאחר עריכת הביטוח לא יזכה את המוטב בתגמולי הביטוח. המבוטחת נפטרה בתקופה של שלוש השנים הראשונות לביטוח. המבטחת דחתה את תביעת המוטב תוך שהיא מסתמכת על החריג. בית המשפט קבע כי אף שסוכן הביטוח היה מודע למחלתה של המבוטחת, הוא לא הסביר לה באופן ברור, מפורש וחד משמעי את החריג הפוטר את המבטחת מתשלום תגמולי ביטוח, ולכן החריג איננו תקף. 

כך, לא ניתן תוקף לחריג לפיו גנבה שבוצעה בידי עובד של המבוטחת אינה מכוסה בפוליסה. בית המשפט חייב את המבטחת בתשלום בגין גנבת המשאית המבוטחת על ידי עובד שלה, משום שהפוליסה לא נמסרה למבוטחת טרם הגניבה והמבטחת לא הוכיחה כי המבוטחת הייתה מודעת לחריג.

פוליסת ביטוח תאונות אישיות כללה סעיף לפיו במועד בו תקבע נכותו הצמיתה של המבוטח תפסק זכותו לקבלת תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה. בית המשפט קבע כי מדובר בסייג המצמצם את היקף חבות המבטחת ושאינו מקיים אחר החובה לרשום סייגים בהבלטה ובסמוך לנושא אליו מתייחס הסייג, ולכן איננו תקף.

שעון שבוטח בביטוח נסיעות לחו"ל נגנב ממזוודה שהופקדה בבטן המטוס בו טס המבוטח ולא הגיעה ליעדה אלא כעבור מספר ימים. המבטחת סירבה לשלם למבוטח תגמולי ביטוח לאור חריג בפוליסה לפיו אין כיסוי לגניבת או אובדן שעון אשר הוחזק "שלא על גופו של המבוטח או לא בתיק יד הצמוד אליו". החריג הופיע בחוברת התנאים הכלליים של הפוליסה שלא נמסרה למבוטח בעת שנערך הביטוח. בית המשפט חייב את המבטחת בתשלום תגמולי, ביטוח משום שהיה על המבטחת להמציא למבוטח את חוברת התנאים הכלליים וכן לציין באופן מפורש במפרט הפוליסה (רשימת הביטוח) את רשימת החריגים כדי להביאה לתשומת לב המובטח.

אלה הם רק מקצת מהמקרים בהם קבעו בתי משפט שהחריג איננו תקף. לאור חובת היידוע והווידוא המוטלת על חברת הביטוח, כמו גם החובה להמציא את הפוליסה לידי המבוטח, מומלץ לא להרים ידיים שעה שחברת הביטוח דוחה תביעה על בסיס קיומו של חריג בפוליסה.


שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני ביטוח
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק