אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום רשלנות רפואית 16:41   20/04/2024 רשומות רפואיות + פרטי רופא וחותמת נותחתי בהרצליה מדיקל סנטר סנטר. נפצעתי בפה בהליך ההרדמה. הרופא המרדים שבדק אותי לפני הכניסה לחדר ...
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...

האם בית המלון בו התארחתם אחראי לאובדן או גניבת חפציכם?

  • 21/08/2019
  •   מאת: עו"ד ליאור חאיק
  • צפיות: 5743
התארחתם בסוף שבוע מפנק בבית מלון יוקרתי, ובמהלך החופשה נגנבו מהחדר שבו שהיתם חפצים אישיים, ארנק ולפטופ. האם בית המלון אחראי לנזקיכם? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
האם בית המלון בו התארחתם אחראי לאובדן או גניבת חפציכם?
ברוח חופשת הקיץ ועונת התיירות החמה, עולות סוגיות משפטיות מעניינות.

למשל, הייתם בסוף שבוע בבית מלון ובמהלך החופשה נגנבו מן החדר ציוד וחפצים אישיים. מדובר בסיטואציה אשר לצערנו הינה חזון נפרץ.

מה הדין? האם בית המלון אחראי לנזקיכם?

באופן כללי, הפסיקה קבעה כי על בית המלון מוטלת אחריות לספק לאורחיו תחושת ביטחון אישית, ולהבטיח כי חפציהם האישיים לא יגנבו, הן בחדרים והן בשטחים הציבוריים.

בחוק השומרים, זהו החוק הרלבנטי המסדיר את יחסי האורח-בית המלון, נקבעו מספר סוגי שומרים: "שומר חינם", שאין לו טובת הנאה משמירת החפצים, ו"שומר שכר", שיש לו טובת הנאה משמירת החפצים.

בחוק השומרים נקבע כי לעניין נכסים של אורח הנמצאים במלון, דין בעל המלון כדין "שומר שכר".

החוק קובע כי שומר שכר אחראי לאבדן הנכס או לנזקו, אלא אם נגרמו עקב נסיבות שלא היה עליו לחזותן מראש ולא יכול היה למנוע תוצאותיהן, אך מצד שני כשהמטרה לשמור על הנכס היתה טפלה למטרה העיקרית של החזקתו, פטור בית המלון אם אבדן הנכס או נזקו נגרמו שלא ברשלנותו.

ומהי התרשלות? בית המלון יצטרך בין היתר להוכיח את סידורי הביטחון שננקטים במלון ובסביבתו, האם קיים קב"ט במלון, האם מתקיימים סיורים שוטפים וכיוצא בזה.

השמירה מצד בית המלון אינה מחויבת להיות הרמטית והמבחן אינו מבחן התוצאה אלא מבחן הדרך, כלומר האם בית המלון פעל כשומר סביר בנסיבות העניין. בעניין זה אף בית המשפט יבחן את היחסים החוזיים בין הצדדים והאם הוצג שילוט הנמצא בשטח המלון לענייך כך שהנהלת המלון אינה אחראית לכל נזק שייגרם לחפצים שהושארו בשטח המלון ללא השגחה.

החוק מוסיף וקובע כי אם היו הנכסים הינם כספים, ניירות ערך או חפצי ערך אחרים, לא יחול הסעיף אלא אם הודיע עליהם האורח לבעל המלון ומסרם, לפי דרישתו, להחזקתו, וכי בעל מלון פטור מאחריותו לפי אם לא ניתנה לו הודעה על אבדן הנכס או על נזקו תוך זמן סביר לאחר שנודע על אובדנו לאורח. 

לדוגמא, באחד מהמקרים אשר הגיעו לפתחו של בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה (תק (פ"ת) 1645-04-14‏), טען התובע כי לטענת נגנבו 10,000 שח במזומן, פלאפון ומשקפי ראייה. בית המשפט בחן את הראיות והגיע למסקנה כי על בית המלון לפצות את האורח בסכום של 5,600 ₪ כאשר הוא קובע כי הקפדת יתר בשמירה על חדרי המלון מפני כניסת זרים – שאינם אורחים באותו חדר – מהוה אמצעי זהירות המצופה מצד הנתבעת על מנת למנוע  כאשר על המלון כ"שומר שכר" מצופה ממנו לחזותו. בית המשפט התייחס לעובדה שלא הותקנה מצלמת אבטחה בקומת חדר התובע, דבר אשר מצופה בנסיבות העניין, ואין די בהעמדת איש אבטחה בכניסה למלון. בנוסף התייחס לעובדה שלא הובאו רשימות וסידורי עבודה ללמד שהיו מאבטחים בכניסת בית המלון וכי אישרו כניסת אורחים על פי רשימות בלבד, ולכן הגיע למסקנה שבית המלון לא הוכיח כי לא התרשל.

לסיכום

באתם להתארח בבית מלון ובידיכם חפצים אישיים.

ראשית, חשוב להבחין האם מדובר בחפץ רגיל כמו נעליים, בגדים וכדומה או בחפץ יקר ערך כמו כספים, תכשיטים וכדומה, לגביהם חלים דינים שונים.

באם מדובר בחפץ רגיל אשר נגנב מן החדר - בית המלון יצטרך להוכיח כי לא התרשל אחרת יחוב באחריות לפצות את אורחו בנזק.

באם מדובר בחפץ יקר ערך אשר נגנב מן החדר - על האורח חלה חובה להודיע מראש לבית המלון על הימצאותם ולמסור אותם להחזקה, אם דרש זאת המלון, ואם לא עשה זאת או לא הודיע על אבדנם תוך זמן סביר, בית המלון פטור מאחריותו.

הפסיקה הוסיפה כי אם האורח בחר שלא למסור את החפצים יקרי הערך למלון, חובתו לשמור אותם בכספת המלון ולא להניח אותם בחדר בין שאר החפצים.

חופשה נעימה ובטוחה.

*עו"ד ליאור חאיק, בעל משרד עצמאי העוסק בתחום המשפט המסחרי אזרחי ודיני עבודה. פרטים נוספים אודות עו"ד ליאור חאיק

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק