אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

זכויות עובדים ביום הבחירות הכלליות לכנסת ה-21

  • 07/04/2019
  •   מאת: עו"ד אחוה פודים
  • צפיות: 5971
יום הבחירות הקרב ובא, מביא עמו שאלות ותהיות רבות בנוגע לסוגיות בדיני עבודה. ראיתי לנכון לרכז את הסוגיות הנ"ל, בכדי לתת מענה לאותן שאלות ותהיות ובכדי ליידע את העובדים בדבר זכויותיהם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני עבודה
זכויות העובדים ביום הבחירות

הזכויות המגיעות לעובדים ביום הבחירות לכנסת מתחלקות לשתי קבוצות: 

עובדים שלא עובדים ביום הבחירות ועובדים שעובדים ביום הבחירות. 

לגבי עובדים שלא עובדים ביום הבחירות: נקבע כי יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון שבו העובד יהיה בחופשה בתשלום שלא על חשבון החופשה השנתית של העובד. 

כדי שעובד יהיה יהיה זכאי לקבל יום חופש בתשלום עבור יום הבחירות, יש לבחון התקיימותם של שני תנאים מצטברים: 

1. העובד עבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות (ובכללם ימי המנוחה השבועית).
כך למשל, עובדת במשק בית שעובדת רק ביום שלישי באופן קבוע, אינה זכאית לתשלום עבור יום הבחירות, משום שלא עבדה 14 ימים רצופים קודם ליום הבחירות.

2. ההיעדרות ביום הבחירות תהיה בגלל יום הבחירות. 

כך לדוגמא, סטודנט הלומד בימי שלישי ולכן ממילא לא עובד בימי שלישי – לא זכאי לתשלום עבור יום הבחירות. 
תשלום שכר לעובד שלא עובד ביום הבחירות הוא שווי יום עבודה של העובד – רק לעניין שכר היסוד. 
כך למשל: ככל שהעובד עובד 5 שעות בדר"כ התשלום יהיה לפי 5 שעות. אולם, ככל שהעובד עובד בדר"כ 10 שעות תשלום יום השבתון יהיה רק עבור 8 שעות ולא כולל השעות הנוספות שהוא מבצע בדר"כ.  

לגבי עובדים שזכאים ליום שבתון ועובדים ביום בחירות: על המעסיק לשלם להם שכר בשיעור של 200%, או לחלופין שכר רגיל ובנוסף שעות חופשה תמורת שעות עבודתם בפועל ביום זה.

חשוב לדעת שהתשלום של 200% לעובד שעובד ביום הבחירות, אינו קבוע בחוק אלא הוא נוצר, בעקבות פסיקת בתי הדין האזוריים לעבודה, נוהג שהשתרש בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים, ההוראות לעניין זה הקבועות בתקשי"ר לגבי עובדי המדינה, ופרשנות שניתנה בזמנו ע"י יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת.

מספר סוגיות נוספות חשובות

• תשלום של 200% לעובד שעובד ביום הבחירות, אינו בא במקום תשלום של שעות נוספות ו/או כל תוספת שכר המגיעה לעובד ללא קשר לתשלום עבור יום הבחירות.

• משום שבחוק הבחירות לכנסת (או בכל הנחייה אחרת), אין הבחנה בין סוגי העובדים (אזרחים או לא אזרחים, בעלי זכות הצבעה או לא בעלי זכות הצבעה וכד'), הרי שהאמור לעיל חל על כלל העובדים, לרבות עובדים זרים ונוער. 

*הכותבת, עו"ד אחוה פודים, מנהלת את פורום דיני עבודה באתר.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני עבודה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק