אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:32   18/04/2024 ביטול עסקה עקב פגם בעיקרון אתה צודק והדבר אף קבוע בסעיף 25 לחוק המכר, אבל משיקולי עלות תועלת נראה שהדרך הנכונה לסיים...
  • פורום דיני עבודה 09:46   18/04/2024 שאלה דחופה איך כדאי לפעול במצב הבא הרקע לשאלה: אתבע את קרן הפנסיה בגין חישוב לא נכון של ק. נכות.בבית דין לעבודהלפי הפסיקה יש 2 גישות...
  • פורום עורכי דין 23:02   17/04/2024 איסוף עצמי בהזמנת מוצר באתר האונליין, האם מותר לבקש תשלום עבור איסוף עצמי? 

פס"ד (בו"ע 16-10-13766) – עסקה מלאכותית או עסקה לגיטימית?

האם קביעת תקופת חכירה ל-24 שנים ו-11 חודשים מייצגת עסקה בעלת טעם מסחרי ממשי או האם מדובר בעסקה מלאכותית שכל תכליתה להתחמק מתשלום מס שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני מיסים
פס"ד (בו"ע 16-10-13766) – עסקה מלאכותית או עסקה לגיטימית?
בתחום המיסים אין רגע דל, תפקידם של מומחי המס לתכנן עבור לקוחותיהם מתווה מיסים יצירתי, דל במיסים אך עם טעם מסחרי ממשי, וזאת כדי שהמתווה יתקבל על ידי רשויות המס ולא תעלה טענה כי המדובר בעסקה מלאכותית שכל תכליתה הימנעות מתשלום מיסים.

לאחרונה ניתן  פס"ד (בו"ע 16-10-13766) שדן בסוגיה האם קביעת תקופת חכירה ל-24 שנים ו-11 חודשים מייצגת עסקה בעלת טעם מסחרי ממשי או האם מדובר בעסקה מלאכותית שכל תכליתה להתחמק מתשלום מס ולכן רשאי מנהל מיסוי מקרקעין  "להתעלם" מדרך הצגתה ולהציגה בדרך שונה?

בית המשפט במקרה זה, ציין כי המחוקק קבע מפורשות מהו משך תקופת החכירה אשר תיחשב זכות במקרקעין עליה יוטל מס והתנהלות הנישומים עולה בקנה אחד עם מדיניותו של המחוקק ומדובר בניצול מס לגיטימי.

בית המשפט אף ציטט את קביעת בית המשפט העליון בפס"ד חזון, לפיה העובדה שצדדים בחרו במבנה משפטי דל מסים, איננה מצביעה על כך שהמבנה מלאכותי או בדוי וקבע כי תכנון המס שבחרו הנישומים אינו מנוגד לתכלית החקיקה ואינו מנצל פרצה שהתגלתה בה ומשכך נקבע כי בבסיס העסקה עמד טעם מסחרי יסודי והעסקה נכרתה בשל הטעם המסחרי ולא לצורך התחמקות ממס.

סיכום ומסקנות

כעורכת דין העוסקת בדיני מיסים אני סבורה כי תכנון מס הוא אחת מזכויותיו הבסיסיות של הנישום והיא נובעת מזכות הקניין שלו. לפיכך, בידי הנישום לעשות שימוש בהוראות הדין לשם קבלת פטור או הקלה בחבות המס המוטלת עליו. 

לא די בעובדה שנעשה תכנון מס בכדי ללמד, כי מדובר בעסקה מלאכותית. לנישום מוקנית זכות חוקתית לתכנן את פעולותיו, באופן לגיטימי, לשם הקטנת גובה המס המוטל עליו. 

עם זאת, אני דוגלת ומקפידה שבכל עסקה שיוצאת תחת ידיי, יש לבחון האם מדובר בתכנון מס לגיטימי או שמא העסקה היא עסקה מלאכותית ואז כמובן שרשויות המס רשאיות להתעלם ממנה.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני מיסים
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק