אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני חוזים 07:33   23/04/2024 רעש חריג מהדירה מעלי נכנסתי לדירה מחולקת קרקע בתל אביב, לאחר חודש וחצי נכנסו לדירה מעלי שני שותפים, הדירה מעלי אותו בע...
  • פורום דיני משפחה 23:41   22/04/2024 ידועה בצחבןא הידועה בציבור לא נכללה בצו הירושה 
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 22:09   22/04/2024 פניה לעו"ד דיירים או יזם פניה לעו"ד דיירים או יזם/קבלן יביא לך פתרון.ככל שתמהר כך יטיבדוד קאופמן עו"ד 072-2504994 www.kauf...
  • פורום זכויות יוצרים 18:26   22/04/2024 זכויות יוצרים היי לאחרונה אני מקים מיזם גדול שלי באינסטגרם כדי להביא חשיפה לעמוד אני רוצה להשתמש בכל מיני ...
  • פורום ביטוח לאומי 16:57   22/04/2024 Mr. 1

מה מייחד תביעות ייצוגיות בדיני עבודה

  • 26/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 9104
אחת העילות המרכזיות לתביעה ייצוגית היא פגיעה בזכויות העובדים. עם זאת, החוק אינו מאפשר להגיש תביעה ייצוגית כאשר יש הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי העבודה. מהו הנימוק להגבלה זו? והאם ישנם מקרים בהם היא לא חלה? על תביעות ייצוגיות בדיני עבודה – במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תביעות ייצוגיות
מה מייחד תביעות ייצוגיות בדיני עבודה
חוק תביעות ייצוגיות מאפשר לאדם אחד להגיש תביעה בשם קבוצת נפגעים גדולה. סכום התביעה בתביעה הייצוגית הוא סך התביעה הכולל של כלל הנפגעים, והפיצוי הכספי שנפסק מתחלק בין מגיש התביעה, שזוכה לאחוזים גבוהים מהסכום בשל טרחתו, לבין שאר הנפגעים. 

הליך תביעה ייצוגית הופך את הגשת התביעה למשתלמת. בהליך תביעה רגיל, לא משתלם לאף אחד מבין הנפגעים להגיש תביעה, שכן הנזק של כל אחד מהנפגעים הוא נמוך מכדי שיצדיק את הטרטור הכרוך בתביעה משפטית. לעומת זאת, בתביעה ייצוגית, צירופם של כלל הנפגעים לתביעה אחת הופך את התביעה למשתלמת עבור מגיש התביעה, שעשוי לזכות בסכום פיצוי גבוה.

התביעה הייצוגית טומנת בחובה רווח כפול: ראשית – היא מפצה את הנפגעים, שנית – היא מרתיעה חברות אחרות מלפגוע בלקוחותיהן. 

תביעה ייצוגית בדיני עבודה – רק כאשר אין הסכם קיבוצי

העילות המאפשרות תביעה ייצוגית מנויות בתוספת השנייה לחוק. אחת מהן היא: פגיעה בזכויות העובד. אולם בנוגע לעילה זו ישנה הגבלה בחוק:

"תביעה בעילה אשר לבית דין אזורי לעבודה הסמכות הייחודית לדון בה... למעט תביעה של עובד שחל עליו הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי עבודתו, והמעסיק של אותו עובד או ארגון מעבידים שהוא חבר בו, צד להסכם הקיבוצי" (סעיף 10(3) לתוספת השניה)

פירוש הדבר: כאשר חל על העובד הסכם קיבוצי, אין הוא רשאי להגיש תביעה ייצוגית. הסיבה לכך נעוצה בתפיסה לפיה סכסוך עבודה ראוי שיתברר במסגרת ארגון העובדים ולא באמצעות תביעה ייצוגית.

בית המשפט: אם ארגון העובדים התרשל בתפקידו – ניתן להגיש תביעה ייצוגית

למרות האמור, כאשר ארגון העובדים התרשל בתפקידו ולא ייצג נאמנה את העובדים, בית המשפט עשוי לאפשר להגיש תביעה ייצוגית גם במקרים בהם חל על העובד הסכם קיבוצי. במספר פסקי דין קבע בית המשפט כי סעיף זה בחוק אינו הרמטי וכי במקרים בהם ארגון העובדים לא פעל לאכיפה, להגנה ולקידום זכויותיהם של העובדים, זכותם של העובדים לקבל סעד חילופי ומקביל במסגרת תביעה ייצוגית.  

זוהי פסיקה חשובה ופורצת דרך. במשך שנים רבות סעיף זה היווה מחסום עבור עובדים רבים, שלא יכלו לתבוע את מעסיקיהם על עוולות שנעשו להם במסגרת העבודה, מחמת שחל עליהם הסכם קיבוצי. אולם כעת, לאחר חידוש זה, עובדים אלה יוכלו לתבוע את מה שמגיע להם.

דוגמה מהפסיקה לתביעה ייצוגית בדיני עבודה במקרה של הסכם קיבוצי שאושרה

בפס"ד תעא ת"א 6918-09, אישר בית המשפט תביעה ייצוגית בדיני עבודה כנגד חברת ניקיון שלא שילמה לעובדיה דמי חגים. תביעה זו אושרה למרות שבחברה זו היה הסכם קיבוצי וארגון עובדים.

בפסק הדין, כתב השופט את הדברים הבאים:

"הדרך המרכזית לבירור סכסוך קיבוצי הנוגע להסכם הקיבוצי היא בהליך של סכסוך קיבוצי, המתנהל בין הצדדים החתומים על ההסכם הקיבוצי... יחד עם זאת נקבע כי לא לעולם חוסן ובנסיבות מסוימות בהן לא מיושם 'ההסכם הקיבוצי' והארגון היציג אינו פועל לאכיפת זכויות העובדים במקום העבודה, לא יחול החריג שבסעיף 10(3)... וחרף קיומו של 'הסכם קיבוצי' לא תחסם התובענה הייצוגית"

דברי פסק הדין מדברים בעד עצמם. עולה מהם באופן ברור כי במידה וארגון העובדים מתרשל בתפקידו, ניתן להגיש תביעה ייצוגית כנגד המעסיק.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תביעות ייצוגיות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק