אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 20:17   18/04/2024 מחיקת כתב הגנה היי , אם בהליך גלמ"ס נתבעת השהתה את הגילוי כמעט שנה , לא מסרה מסמכים רלוונטיים בצורה מאוד מחשידה...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:32   18/04/2024 ביטול עסקה עקב פגם בעיקרון אתה צודק והדבר אף קבוע בסעיף 25 לחוק המכר, אבל משיקולי עלות תועלת נראה שהדרך הנכונה לסיים...

אריק אריאל, עו"ד: אני מלווה כל לקוח יד ביד לאורך כל הדרך, עד שהתוצאה הרצויה אצלנו

  • 25/05/2015
  •   מאת: אתר הפורומים המשפטיים
  • צפיות: 11321
נפגשנו עם עו"ד ד"ר אריק אריאל, אחרי חצי יובל שנים במקצוע, ממש כמה חודשים לאחר פרסום ספר הביכורים הראשון שלו. ביקשנו לראיין את עו"ד אריאל לשמוע באווירה שאינה מעונבת על ההישגים לאורך השנים, על תחומי ההתמחות בהם בחר, על הספר המיוחד שכתב לאחרונה וגם על האני מאמין שלו בניהול משרד עורכי דין בעידן של היום. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אריק אריאל, עורך דין: אני מלווה כל לקוח יד ביד לאורך כל הדרך, עד שהתוצאה הרצויה אצלנו
עו"ד אריאל, אתה עורך דין למעלה מ-24 שנים, אתה עוסק בעיקר במקרקעין, במשפט מסחרי ולשון הרע. אם היו מחזירים אותך 25 שנים לאחור, היית חוזר לבחור בתחומי התמחות אלה?

אפתיע אותך... אני סבור שכן. משפט מסחרי על אף שהשם נשמע אולי טכני, כבד וממוסגר ממש אינו כזה. יש בתחום זה יצירתיות רבה. ראשית, כאשר אתה מלווה חברה עליך לדעת לאן הבעלים מנווטים אותה ולהיות, וזו הנקודה החשובה, מעורב. בד"כ ישנם שני סוגי יעוץ משפטי לחברות. הראשון, משרד הנותן יעוץ משפטי לאחר שהחברה נקלעה לבעיה. השני, בו אני דוגל, דורש מעורבות באופן שוטף בהתנהלות החברה וכך הסיוע המשפטי מגיע בעיתוי הנכון עוד לפני שמתרחשות התקלות "והתאונות". משרד עו"ד הוא גם "מוסך" לתיקון תקלות אולם, הוא גם מעביר "קורס נהיגה מונעת".  

גם בעסקאות במקרקעין קיימת יצירתיות. לשם כך צריך להכיר היטב את שוק הנדל"ן ואת מערכת המיסוי בכדי "לתפור את החליפה" במידות הנכונות. בתחום זה ישנן בעיות שלעיתים החברה לא צפתה אותן מראש. אתן דוגמה: חברה גדולה אותה ייצגנו פנתה אלינו לאחר שהתקשרה בהסכם פיתוח ובניה עם מספר רשויות בדרום. משהוא שכח, לפני כן לבדוק את משמעות הערת אזהרה שהייתה רשומה לזכות רשות העתיקות. התברר שהעסקה לא ניתנת כלל למימוש בשל התנגדות קטגורית של רשות העתיקות. אכן אלו מקרים נדירים אך זה עלול לקרות. הצלחנו לגרום לכך שהחברה הגדולה אותה ייצגנו תקבל פיצוי נאות על כך שהרשויות התקשרו עמה בהסכם להקמת פרויקט, שלא ניתן היה כלל לביצוע.

בתחום המשפט המינהלי אתה נתקל תדיר בסבך הבירוקרטיה ולעיתים עולה "זעקת הצדק" מתוך עובדות המקרה. יש לבצע את כל ההליכים המקדימים טרם פניה לבית המשפט המינהלי או לבג"ץ ולגשת לערכאות בנקודת הזמן הנכונה.  

בתחום לשון הרע יצר האינטרנט פלטפורמות חדשות יחסית, ובעיקר כאלה המשרות תחושה (מוטעית אגב) של אנונימיות ויכולת לומר הכל באמצעות המקלדת. גבולות המותר והאסור הופכים אף הם להיות דינמיים יותר. התהליך המרתק וכמות האינטראקציות החברתיות שעולה בהיקף בלתי נתפס דורשים מציאת פתרונות מתאימים. היעוץ המשפטי חייב להיות איפה בסימביוזה מתמדת עם אותם שינויים.

לפני מספר חודשים פורסם הספר הראשון שלך, ספר שאינו משפטי, בשם: קדושת הסטאטוס קוו – ישראל וסוגיית הפליטים הפלסטינים בין 1948-1967. אשמח אם תספר על ההחלטה לכתוב ספר זה בתוך כל ההוויה המשפטית שבה אתה מתנהל? 

כפי שציינת, בתוך ההוויה המשפטית קיימת הוויה נוספת והיא המחקר הפוליטי מדיני. כיום אני מלמד קורס במשפט ופוליטיקה בישראל כחלק מלימודי תואר שני באוניברסיטת חיפה. כך משתלבות שתי ההוויות יחדיו. סוגית יחסה של ישראל לבעיית הפליטים הפלסטינים ריתקה אותי משני הבטים. הראשון זו "הפאזה" הראשונה של הבעיה הפלסטינית לפחות מאז שקמה המדינה. שנית, ריתקה אותי העובדה כי הדרג הפוליטי, כך התברר, התעלם לחלוטין מהתפתחות התופעה. ציפו שהפליטים יעלמו אולם קרה בדיוק ההפך. הפליטים לא רק שלא נעלמו  ולא ויתרו על חלום השיבה אלא שהחלה התמסדות פוליטית שלהם ולא רק צבאית. מדוע מתעלמים מתהליך שכזה? את התשובות לכך ניסיתי לתת כמיטב יכולתי בספר החדש.

פעם בשבוע אתה נוסע צפונה למכללת עמק יזרעאל ואוניברסיטת חיפה ללמד משפט ופוליטיקה. מה מוביל אותך להקדיש מזמנך להוראה, ומדוע דווקא בהקשר של משפט ופוליטיקה?

אהבתי ללמד עוד בשלב שעסקתי כקצין צעיר בהדרכת תצפיתנים בחיל המודיעין. זה נמשך לאקדמיה: אוניברסיטת ת"א, אונ' בן גוריון, אונ' חיפה ומכללת עמק יזרעאל. אני מאלה שסבורים שבמסגרת ההוראה אתה יכול לתת לתלמידים שלך הן כלים להבנת המציאות והן ידע. אולם, בעיקר את הצורך בחשיבה. אני מלמד שלושה קורסים שונים: משפט ופוליטיקה, מדיניות החוץ של ישראל ומודיעין ומדיניות. בכולם מעבר לידע ולתוכן כמורה אתה נותן כלים ומגרה לחשיבה עצמאית ויכולת ביטוי בעל פה ובכתב. אני רואה בכך שליחות של ממש ולא קלישאה. לכן אם אני מצליח להעביר את "התורה" והכלים זה נותן סיפוק עצום, לא פחות מעתירה מוצלחת בבג"ץ.

לאורך השנים טיפלת בתיקים תקשורתיים כבדי משקל, תוכל לספר על שני התיקים שמבחינתך הם המרכזיים ביותר בקריירה שלך?

אציין דוגמה לפרשה מפורסמת שמלמדת על דפוס העבודה שלי: חב' בנייה ענקית ועירייה בגוש דן שאפשרו הקמת תחנת משנה גדולה לאספקת חשמל כשהיא צמודה לשורה של בתים שבעת שהם נרכשו בידי בעליהם הם לא ידעו על כך דבר ובמידה רבה אף הוטעו.

אספתי את עשר המשפחות ואמרתי להם תראו זה לא הולך להיות קל להתמודד עם גופים כה חזקים. אולם, אני לא רק הולך אתכם, אני מוביל אתכם עד לתוצאה הסופית. ארגנתי ועד ויצאנו לדרך. דאגתי להעביר עדכונים שוטפים ולמצוא את האיזון הנכון לטעמי בין מנהיגות שמובילה את החבורה שאפשר לסמוך עליה ובין שותפות הכוללת התייעצות, הקשבה וכמובן דיווח נכון והוגן של התמונה המשפטית והקשיים הצפויים. הם סמכו עלי למרות החששות והסקפטיות הצלחנו ובגדול...  חברת החשמל העתיקה לבסוף את התחנה למקום אחר.

מה לדעתך מאפיין במיוחד את עבודתך כעורך דין?

שאלתך, אם חושבים עליה רגע נוסף מביאה אותי לסיכום המענה שנתתי לשאלותיך הקודמות. 

ראשית, מקצועיות הכרות עם הסוגיה לעומקה, לאורכה ולרוחבה. ניתוח משפטי רחב ומעמיק של המקרה והכרות האינטימית עם הלקוח וצרכיו. בסכסוכים עיסקיים רבים מתברר לא פעם שהאמוציות הן אלה שעומדות מאחורי ההליך המשפטי. אם אינך מבין זאת תתקשה להגיע לתוצאה האופטימלית.

אני נותן ללקוח את התחושה שיש מי שמבין אותו ומוביל אותו. אנחנו מנהלים דו שיח מתמיד. לעיתים נערכות ביננו פגישות כאשר ידוע לי מראש שמטרתן אינה משפטית אלא דיון במצוקה או בחששות של הלקוח. לעיתים הוא מצפה שיובילו אותו עם כריזמה מצד אחד, וידע ורגישות מצד שני. אני לוקח אותו בידו ומוביל אותו תוך דו שיח מתמיד, מתן עדכונים, התייעצות והסבר על הדרך בה אני מנווט. 

אני קשור אליו ונוסך בו בטחון. חשוב להבהיר אני לא תמיד "שש אלי קרב". בסופו של דבר אני מחפש את התוצאה האופטימאלית עבור הלקוח. לעיתים זה ללכת לקרב משפטי לעיתים זה להתפשר.  

אחרי כל כך הרבה שנים במקצוע, האם חשבת היכן אתה תהיה בעוד 10 שנים מהיום?

תתפלא, אני חושב על כך לא מעט. יש עוד הרבה דברים לעשות. כשאשתחרר מהמילואים (כן כבר למעלה מ–30 שנה אני משרת במילואים) אחפש תחום אחר להתנדב ולתת. אני רואה בכך יסוד אישיותי וחברתי חשוב.

אני אומנם בעל תואר שלישי אולם ישנם תחומי עניין "שהשארתי" לפנסיה (תנ"ך ופילוסופיה) אני אוהב מאוד לטייל בארץ ולהכיר כל מקום על כל היבטיו: קרקע, צמחיה, בעלי חיים, פסיפס אנושי ובעיקר את ההיסטוריה. יתכן ואחזור לתופף עוד לפני הפנסיה בעבר ניגנתי בלהקה עם המלחין יוסי אלפנט עליו השלום (אני מנגן על תופים וקונגס). כפי שאתה רואה אני מחכה בסבלנות  לעוד 10-15 שנים (לא ממהר...) וחושב ומקווה שאהיה עסוק בהן לא פחות מהיום.

__

קריאה ועיון נוספים:

* לפרופיל של עו"ד אריק אריאל באינדקס עורכי הדין

* לראיון מצולם עם עו"ד אריק אריאל

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק