אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...
  • פורום דיני תעבורה 09:57   19/04/2024 דוח עירייה ת"א- על נסיעה בנתיב תחבו... שלום, קיבלתי צילום של דבר העבירה ( הרכב מצולם בצומת מרומזר ומאחוריו מסלול נתיב תחבו"צ) אני ג...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...

נפגעת בעבודה פיזית? דע כי חלה על המעביד חובת זהירות

במסגרת פקודת הנזיקין, היסוד השני לעוולת הרשנות הוא הפרתה של חובת הזהירות קרי, התרשלות. למעביד חובת זהירות כלפי העובד וכאשר הוא מפר אותה עלול בית המשפט לפסוק לטובת העובד פיצויים גבוהים. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני נזיקין

לא אחת בחיי היום יום שלנו, אנו עדים לעובדים שנפגעו במהלך עבודתם בדרך כזו או אחרת. במקרים כגון אלה מתעוררת לעיתים רבות בכותלי בית המשפט השאלה, האם העובד שנפגע בעבודתו, נפגע בשל רשלנות ו/או הפרת חובה חקוקה של המעביד כלפיו, וככל שמדובר בעבודה פיזית יותר, כך הסיכוי כי התשובה לשאלה זו תהא חיובית – עולה.

במסגרת פקודת הנזיקין, נקבע כי לעוולת הרשלנות 3 יסודות:

(1) קיומה של חובת זהירות על המזיק כלפי הניזוק;

(2) הפרתה של חובת הזהירות קרי, התרשלות;

(3) נזק.

במאמר זה אעסוק ביסוד השני הקיים בעוולת רשלנות, קרי, הפרת חובת זהירות, ואפרט באילו מצבים יטה בית המשפט לקבוע כי המעביד הפר את חובת הזהירות, ובשל כך, בין היתר, התרשל.

במסגרת חובת הזהירות החלה על המעביד, מוטלת עליו חובה לנקוט כלפי עובדיו בזהירות סבירה למען ביטחונם ושלמותם הן מכוח פקודת הנזיקין, והן מכוח חוקים שונים המיועדים לטובת והגנת העובדים, כגון פקודת הבטיחות בעבודה ותקנות הבטיחות. במסגרת זו, המעביד חייב, לנקוט אמצעי זהירות המתחייבים, לפי נסיבות העניין, במטרה להרחיק כל סכנה אפשרית, ואילו ידיעת העובד לגבי הסכנה הכרוכה בעבודתו, אינה משחררת את המעביד לנקוט אמצעי זהירות אלה.

כך לדוגמא מעביד חייב להזהיר את העובד בפני סכנות הכרוכות בעבודתו והצפויות לו, לספק לו ציוד תקין ונאות, ולהדריך אותו בעניין ההיבטים הקשורים בהגנה מפני סיכונים, ובעניין שימוש, הפעלה ותחזוקה של מכונות המצויות בעבודה, באופן המקנה לו בקיאות ברמה סבירה, בהתאם לתפקידו במקום העבודה ולסיכונים להם הוא חשוף. חוסר אזהרה ו/או פיקוח ו/או הדרכה של המעביד כלפי העובד, עשויה להוות רשלנות מצד המעביד.

דוגמאות של פסקי דין שנתנו בתקופה האחרונה בנושא

בית המשפט השלום בנצרת קיבל לאחרונה תביעה של עובדת שעבדה כאופה במאפייה שנחתכה בידה במהלך עבודתה ממעבד לחיתוך בצק, וחייב את מעבידה לשלם לה פיצוי בסך של 450,000 ₪. בית המשפט קבע בעניין זה, כי המעביד הפר את חובתו לספק לה ציוד מגן תקין ותקני על מנת להגן עליה מפני הסכנות הצפויות בזמן הכנת הבצק באמצעות המעבד.

בית המשפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה של איש תחזוקה שעבד במפעל בקצרין, שידו נתפסה ונמחצה במכונה אותה התבקש לתקן במהלך עבודתו, וחייבה את המעביד לשלם לו פיצוי בסך של 485,000 ₪. נקבע בעניין זה, כי העובד לא היה מוסמך לתקן את המכונה ממנה נפגע, וכי דרישתו של המעביד ממנו לבצע את התיקון בה היה הפרה בוטה של חובת הזהירות המוטלת עליו.

בית המשפט השלום בחדרה קיבל לאחרונה תביעה של קב"ט שעבד באבטחה בקניון בחדרה, לאחר שהוא התבקש במהלך עבודתו לפנות פסולת ומנועי מזגנים ישנים מגג הקניון, וכאשר ביצע זאת, החליק אחד המנועים על ידו, ובשל כך העובד קרע גיד ושבר סחוס. בית המשפט חייב את המעביד לשלם לעובד פיצוי בסך של 173,145 ₪, וקבע, כי הרמת מזגן שמשקלו נע בין 30-50 ק"ג, יוצרת סיכון בלתי סביר שהמעביד היה יכול למנוע באמצעים סבירים וזולים, כגון שימוש בציוד שינוע, אשר היה חוסך מהעובד נזק גוף כתוצאה מהרמת משא זה. 

קיימים מקרים, בהם בתי המשפט מייחסים לעובד "אשם תורם" לתאונה שאירעה. לדוגמא, במקרים בהם נקבע כי העובד פעל בניגוד להנחיות שקיבל. יחד עם זאת, גם במקרים כאלה, ייטה בית המשפט לייחס למעביד את מירב האחריות לתאונה.

כך למשל, בית המשפט השלום בקריית גת קיבל תביעה של עובד שעבד כמרכיב פיגומים, לאחר שנחבל בברכו בשל נפילה לבור שלא היה מכוסה בעת שסחב דיקט, וחייב את המעביד לשלם לו פיצוי של 166,300 ₪ שמתוכם הופחתו 10%, אותם ייחס בית המשפט לעובד כאשם תורם, משום שבעת שאירעה התאונה, העובד הרים את הדיקט מבלי להסתכל לאן הוא הולך ומבלי להנמיך את מבטו לקרקע, ולכן נפל לבור.

יחד עם זאת, גם במקרה זה, ייחס בית המשפט את מירב האחריות למעביד, וקבע כי מעביד חייב לצפות כי תאונת עבודה עשויה להתרחש עקב רשלנות של העובד, ועליו לנקוט באמצעים למניעתן.

open married cheat cheat on your wife
click reasons wives cheat on their husbands i dreamed my wife cheated on me
married men who cheat with men find an affair
wifes cheat why married men have affairs catching a cheater
wifes cheat how to cheat wife catching a cheater
my wife cheated now what how to cheat on my husband redirect
all women cheat husbands who cheat why wife cheated
why most women cheat go women that cheat
how many women cheat redirect wifes cheat
wife who cheated signs of infidelity why do women cheat with married men
married men who have affairs dating a married man married woman wants cheat
married men who have affairs why does husbands cheat married woman wants cheat
why some women cheat go my husband cheated
married men that cheat how do i know if my wife cheated go
catch a cheater how to cheat wife go
i dreamed my husband cheated on me husband cheated on me read
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני נזיקין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק