ראשית חשוב לציין, שככל שיצירה מוגנת בזכויות יוצרים, הרי שהגנת זכויות יוצרים "נולדת" באופן אוטומאטי בעצם מעשה היצירה, ולהבדיל מהגנות אחרות שמעניקים דיני הקניין הרוחני, כדוגמת מדגם, פטנט או סימן מסחר, אין צורך ברישום או בביצוע מעשה אקטיבי כדי לייצר את ההגנה (אם כי בהחלט ניתן "לחזק" את הגנת זכויות יוצרים באמצעות פעולות שונות של היוצר. פעולות אלה חורגות מנושא מאמר זה).מתי יצירה כלשהי תזכה להגנה?! חוק זכות יוצרים קובע, כי יצירה שהיא מקורית, המקובעת בצורה כלשהי (כגון בכתב, בהקלטה וכו'), היא יצירה מוגנת.
במהלך השנים בתי המשפט, ובראשם בית המשפט העליון, דנו בשאלה מהי אותה "מקוריות" שצריכה להתקיים ביצירה. נפסק שרמת ה"מקוריות" הנדרשת היא מינימאלית ביותר.
עניין זה נדון לאחרונה בבית המשפט המחוזי מרכז (לוד) בפרשת א.י.ס. אדור בע"מ נ' אילישייב. באותו מקרה התובעת, חברה שעיקר עיסוקה הוא שיווק והתקנת מקלחונים, טענה שהנתבע, העוסק אף הוא בתחום המקלחונים, העתיק לאתר האינטרנט שלו מהאתר של התובעת אנימציות, אשר מתארות את אופן הפתיחה והסגירה של דלתות מקלחונים.
בית המשפט נדרש לשאלה האם האנימציות הן יצירות מוגנות לפי חוק זכות יוצרים. בהתבסס על פסיקה קודמת של בית המשפט העליון (בפרשת Interlego A/S נ' Exin-Lines Bros. S.A) קבע בית המשפט המחוזי, כי באופן רגיל קיימות שתי דרישות שביטוי צריך למלא על מנת לזכות להגנת זכויות היוצרים: (1) "יצירה" ו- (2) "מקוריות".
באשר לדרישה הראשונה – "יצירה" – נפסק שהביטוי צריך להיות תוצר של עבודה אנושית, של השקעה מינימאלית של משאב אנושי כלשהו כגון זמן, עבודה, כישרון, ידע ועוד, וללבוש חזות ממשית.
באשר לדרישה השנייה - "מקוריות" – נפסק שפירושה שהיצירתיות היא פרי עמלו הרוחני של היוצר, אך לאו דווקא שהיא מהווה חידוש על פני יצירות קיימות. בית המשפט הבהיר בהקשר זה, כי יצירה מוגנת יכולה לשקף גם רמה נמוכה ביותר של ביטוי אישי.
מאידך, במקרים בהם התוצר הסופי עושה שימוש בדברים מובנים מאליהם, מוכרים ופשוטים הנמצאים בתחום הציבורי (public domain), כמו בעיגול או בקו פשוט, הרי שאין מדובר ביצירה מוגנת.
בית המשפט המחוזי בחן את השאלה כיצד נוצרו האנימציות נשוא התיק, ומה היה אופן העבודה של האנימטור. מסקנתו היתה, שאנימציות בהן מופיעות תנועות של שני קווים המדמים פתיחת שתי דלתות הן יצירות מקוריות מוגנות. אנימציה של תנועת שתי דלתות, במקביל או בזו אחר זו, ותיאום התנועה והסנכרון ביניהן, הופך את מלאכת האנימטור, גם אם אינה מסובכת במיוחד, למורכבת במידה מספקת על מנת לקבוע כי האנימציה מהווה יצירה אמנותית מקורית.
מאידך, אנימציות שבהן תנועה של קו אחד, קדימה ואחורה, אינן מקיימות את רכיב המקוריות ואינן מוגנות. בכל הנוגע לקו אחד נפסק, שהענקת תנועה לקו אחד היא פשוטה, התכנון הנדרש לצורך זה מינימלי ביותר, ולא ראוי להעניק הגנה להנפשת הקו הישיר היחיד, שתנועתו היא תנועה ישרה, ושאין בה מורכבות כלשהי.
במצב דברים זה בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה ביחס ל- 9 אנימציות המתייחסות למקלחונים עם 2 דלתות, ודחה את התביעה ביחס ל- 3 אנימציות המתארות מקלחונים עם דלת אחת בלבד.
בנסיבות אלה בית המשפט הוציא צו מניעה שאסר על הנתבע להשתמש באנימציות המפרות. כמו כן, הנתבע חוייב בתשלום פיצוי לתובעת בסך של 50,000 ₪ וכן שכ"ט עו"ד בסך של 15,000 ₪.
לסיכום – זכויות יוצרים יתקיימו ביצירה מקורית. כלומר, ביצירה שהיא פרי עמלו הרוחני של היוצר, וזאת גם אם מדובר ביצירה פשוטה מאוד, וכל עוד אין מדובר על דברים שהם חלק מנחל הכלל, כמו עיגול או קו פשוט.
עו"ד גיא קדם הינו מומחה בקניין רוחני ובמשפט וטכנולוגיה, שותף בגדעון קורן ושות', ומנהל פורום זכויות יוצרים באתר הפורומים המשפטיים.
מאמר זה משמש לצרכים אינפורמטיביים בלבד, ואין לראות בו משום עצה משפטית או חוו"ד משפטית.
read here
link click here
why most women cheat
go women that cheat
i dreamed my husband cheated on me
read wife cheat
what makes women cheat
link all wife cheat