אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

רשלנות רפואית - מות עובר

  • 01/04/2008
  •   מאת: עו"ד אסי לביא צוקרמן
  • צפיות: 6460
האם מות עובר ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית מזכה את העובר עצמו בפיצוי כלשהו? אין המדובר בפיצוי על הנזק שנגרם להורים כתוצאה ממות העובר, אלא בנזקיו של העובר עצמו. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום רשלנות רפואית

האם עובר שמת ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית (לדוגמא בשל איחור באבחנה של מצוקה עוברית או רעלת הריון) זכאי לפיצוי בגין אובדן החיים על כל המשתמע מכך?

ויודגש: אין המדובר בפיצוי על הנזק שנגרם להורים כתוצאה ממות העובר, אלא בנזקיו של העובר עצמו, אשר אלמלא אותה הרשלנות היה בא בריא ושלם לעולם. האבחנה רלוונטית שכן מדובר בראשי נזק נפרדים ושונים, אשר ערכם הכספי שונה משמעותית.

סעיף 1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, קובע כי "כל אדם כשר לזכויות ולחובות מגמר לידתו ועד מותו". על פי נוסח זה, רק מי ש"נולד" יכול להיות נושא לחובות ולזכויות, לכן עובר שמת קודם לידתו, והוצא מבטן אמו כשהוא מת, לא הגיע ל"גמר לידתו" מכאן שלא הפך נושא לחובות או לזכויות (ראה לעניין זה ע"א (נצ') 39/88 נסייר נ' "שמיר" חברה לביטוח בע"מ).

לפיכך, ועל פי הפסיקה שעסקה בשאלה זו לא ניתן לתבוע בשם עובר שלא נולד חי, שכן הוא לא הגיע ל"גמר לידתו", ואינו בגדר אדם, שנפטר עקב העוולה. מי שאינו מסוגל להוריש, ממילא אין עזבונו יכול לתבוע אחריו. (ראה לעניין זה ד"ר אנגלרד, פירוש חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, עמ' 20 לפיו "פגיעה בעובר עצמו מעוררת את שאלות קיום האחריות הנזיקית לגביו. נוכח הוראות סעיף 1 לחוק, על פיהן אין לעובר אישיות משפטית באופן כללי ואילו במקרים מיוחדים בהן מוכרות לו זכויות- התנאי הוא כי יוולד חי- הרי אין להכיר באחריות בנזיקין במקרה של פגיעה בעובר הגורמת למותו לפני לידתו"; ראה ד' קציר, פיצויים בשל נזק גוף, בעמ' 719; דיני הנזיקין, תורת הנזיקין הכללית, בעריכת ג. טדסקי, שער חמישי, עמ' 355).

מן המקובץ עולה כי אין לעובר שנולד מת זכות עצמאית משלו, ואין גם זכות למאן דהוא אחריו, ועל כן הוא אינו זכאי לפיצוי כלשהו. (ראה גם ע"א 413/80 פלונית נ' פלוני, פ"ד לה (3) 57, עמ' 69).

רק כדי לסבר את האוזן די אם נצביע על ההבדל בין זכויותיו של עובר שמת ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית בתם 40 שבועות הריון, לעומת עובר שנולד חי ונפטר מספר ימים לאחר הלידה כתוצאה מרשלנות רפואית: על פי הדין הקיים העובר הראשון איננו זכאי לפיצוי כלשהו, בעוד  העובר השני זכאי לפיצוי בגין כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים, אובדן השתכרות לעתיד וכיוצ"ב, ראשי נזק אשר עשויים להגיע לפיצוי העולה על מיליון שקלים.

click catching a cheater i dreamed my wife cheated on me
married men who cheat with men how women cheat find an affair
married men who cheat with men how women cheat find an affair
read here link click here
read here husbands that cheat open
infidelity click here link
infidelity married affairs sites link
all women cheat my wife cheated on me now what why wife cheated
all women cheat my wife cheated on me now what why wife cheated
how to catch a cheat how many men have affairs why do married men cheat
why most women cheat go women that cheat
infidelity go i dream my husband cheated on me
online why do wife cheat on husband what makes people cheat
click why married men have affairs why are women unfaithful
why are women unfaithful My husband cheated on me read
what makes women cheat link all wife cheat
when married men cheat open go
women cheat on men married men who cheat open
husband cheated wife why are women unfaithful why women cheat on their husband
husband cheated wife go why women cheat on their husband
redirect website why women cheat in relationships
cheat wifes click married woman looking to cheat
cheaters caught women who cheat on husbands when married men cheat
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום רשלנות רפואית
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק