0

שאלות היום

0

תשובות השבוע

0

סה”כ תשובות באתר

פורום בתי דין רבניים

פורום בתי דין רבניים

פורום משפט עברי, נועד לתת מענה בנושאים הנידונים בבתי הדין הרבנים. לציבור הכללי, זה בא לידי ביטוי בדיני המשפחה, בירור יהדות, גירות וכדומה. ואילו לציבור הדתי / החרדי, זהו כל המשפט כולו, אשר בו הם מאמינים ולאורו הם הולכים.

מיותר לציין את התחרות שקיימת בתחום דיני המשפחה, בין בתי הדין ובין בתי המשפט, וכפי שמכונה בקרב המשפטנים "מרוץ הסמכויות". מרוץ זה, נראה כי אט אט גולש לכל תחומי המשפט הישראלי, אם בצורת מוסד הבוררות, ואם בצורת הפרשנות בקרב פסיקת בתי המשפט.

מנהלי פורום בתי דין רבניים

עו"ד יצחק עמרני

בעל משרד המתמחה בדיני משפחה ובבתי הדין הרבניים ויו"ר "העמותה למשפט עברי".

קראתי עכשיו פסק דין של הנשיא גורן
שולה השולמית 29/11/07

הוא הכניס שם הרבה אלמנטים מהמשפט העברי, פסקאות מדהימות, דינים וכדומה. איך אני אמורה, בתור עורכת דין לעתיד, לדעת את הדברים האלה?? כל מה שמלמדים בקורס במשפט עברי זה למה יש חופה ומה זה נדוניה!! יש למישהו הצעות לגבי ספר טוב, קורס טוב, כל דבר שיעזור לי???

הייתי מציע שתכבדי את הפורום
עו"ד1 29/11/07
ואם קראת פסק דין מעניין, הפנה אותנו למראה מקום, נוכל להביט ולהביע דעה. בנוסף, אם יש לך מה לומר על המשפט העברי, מן הראוי שייאמר קצת יותר במתינות ובנעימות. אתה כנראה סטודנט צעיר, נכון?
אתה עדיין צריך סיכומים של מנחם אילון?
לירון 26/11/07

ברור שלא צריך לקרוא. אולי זה מעניין אבל למי יש זמן…???

צירפתי כמה קבצים שאולי יעזרו..
לירון 26/11/07
שתי שאלות: אולי משפטית או רבנית?
אמיר רוזה 25/11/07

שלום רב למנהל הפורום, אתה בטח תוכל לעזור לי בשאלות הבאות:

1. חנוכה — אני מחנך במסגרת לימודים לא תורנית, ואנחנו מדליקים נרות ביום שישי הקרוב, לקראת חנוכה. מעין טקס. אחת המורות אמרה לי שאסור להדליק נרות ביום שישי על פי ההלכה, ואסור לברך. האם זה נכון ומה עושים?

2. הבן שלי מטייל בתאילנד ומתכנן לשוב באפריל עם החברה שלו, התאילנדית (לא להאמין פשוט) והוא רוצה להזמין את החברה שלו לחג. האמא שלו, שהיא במקרה אשתי – אומרת שזה אסור מבחינת היהדות.

אודה לך באם תסכים לענות לי, ואם זה לא הפורום הנכון אשמח לקבל מראה מקום.

מחנוכה לפסח
ד"ר יצחק ברנד 25/11/07
לשאלתך הראשונה: אני מניח שאותה מורה התכוונה לכך שביום שישי הקרוב, עדיין לא יחול החנוכה, ועל כן לא ניתן לברך על הנרות שלא בחג. אכן, אותה מורה צודקת. עם זאת, כדי לאפשר את הטקס ניתן בהחלט להדליק נרות, וניתן גם לומר את ניגון הברכות, אלא שיש להשתדל לומר: "ברוך אתה hashem (ולא adonai) אלקינו מלך העולם וכו'

באשר לשאלה השניה: אין כל בעיה הלכתית (ישירה) להזמין לחג את חברתו התאילנדית. אדרבה, קירובו של הבן בשלב זה וקירוב חברתו עשויים להביא לבסוף לרצון משותף של שניהם להיות חלק מן העולם היהודי. המשימה אינה פשוטה, אבל רצון טוב, מאור פנים ואהבה משמעותיים הרבה יותר מנזיפות קפדניות.
בהצלחה!
מבחן אמצע במשפט עברי על מנחם אלון
שנה א' 21/11/07

למישהו יש סיכום של החומר למבחן אמצע של מנחם אלון?
איפה אפשר להשיג סיכום של זה?

אני ממליץ בחום לא לקרוא תקצירים
יהושפט 21/11/07
הספר פשוט מרתק!
ריבוי נשים
אתי 20/11/07

שלום, לא ברור לי כיצד המשפט העברי מתיר את האפשרות של ריבוי נשים כאשר כיום יש חוק פלילי שאוסר זאת? האם אין התנגשות ואיך אפשר לדעת מי גובר?

אני בכלל מופתעת שההלכה מתירה את זה.
כרמלה 20/11/07
את בטוחה שזה נכון?
לא ממליץ לך לנסות ריבוי נשים
השוטר 21/11/07
אם לא בא לך ללכת לכלא, אני לא ממליץ לך לנסות כדי לדעת מה גובר
התנגשות
ד"ר יצחק ברנד 21/11/07
ראשית, המשפט העברי בעיקרו (ספרות חז"ל - תנאים ואמוראים) אכן מתיר ריבוי נשים. עם זאת, בין יוצאי אשכנז רווח חרם דרבנו גרשום, האוסר ריבוי נשים.
שנית, המשפט העברי והמשפט הפלילי במדינת ישראל הן שתי מערכות מקבילות ואוטונומיות. הן קובעות נורמות עפ"י שיקולי פנים של המערכות, כך שתיתכן בהחלט התנגשות ביניהן.
במקרה של התנגשות - מצידו של שומר הלכה - ההלכה היא המחייבת, לפחות ככל שמדובר בתחום האיסור וההיתר (ובכלל זה ריבוי נשים), להבדיל מדיני ממונות.
הסרגה
עומרי 20/11/07

למישהו יש רעיון איפה אני יכול למצוא חומר טוב על סוגיית ההסגרה במשפט העברי?

הפניה
ד"ר יצחק ברנד 21/11/07
סביב פרשת הסגרתו של נקש נכתבו מספר מאמרים, בין השאר, בכתב העת תחומין.
ניתן למצוא מידע באוצר המשפט (רצ"ב קישורית) ערך "הסגרה", עמ' 282. http://www.mishpativri.org.il/hebrew/otzsub.htm
שאלה בקורס משפט עברי
משנה 18/11/07

עוד לא הבנתי האם המשנה היא רק אוסף של הלכות בלבד או שזה אינדקס משפטי? האם היא מחייבת?

קורפוס יוריס
ד"ר יצחק ברנד 19/11/07
באשר לעצם הדילמה מה טיבה של המשנה: החוקרים נחלקו בדבר. אלבק וא"ה וייס סבורים שהמשנה היא ילקוט לתורה שבעל פה. לעומתם, פרנקל, בלאו, אפשטיין ועוד סבורים שהמשנה היא קורפוס יוריס - קודקס מחייב.

לפי דעת האחרונים ברור שהמשנה מחייבת, אולם גם לפי הדעה הראשונה, על סמך פרשנות התלמוד למשנה וכללי פסיקה שנתגבשו במהלך הדורות - ביחס למשנה, מסגרת הקובץ וההסדרי התנועה שבתוכה יוצרים קו הלכתי מחייב.
כרטיס תורם של "אדי"
לירון 15/11/07

שלום לך, לפני כמה שנים, בהיותי בצבא, חתמתי על כרטיס אדי המאשר את רצוני לתרומת איברים. אני יודעת שלפי ההלכה היהודית יש איסור וכמובן שלי זה מאוד חשוב אבל בכרטיס עצמו יש אפשרות לסמן אופציה של תרומת איברים באישור רב. האם זה ייתכן? האם באמת ישנה אפשרות לפי ההלכה לעקוף את האיסור? תודה

תרומת איברים - רשות ואף חובה
ד"ר יצחק ברנד 17/11/07
נקודת המוצא שלך היא שהשתלת איברים אסורה לפי ההלכה. טעות בידך. רוב הפוסקים מתירים בתנאים מסויימים, והעיקרי שבהם: קביעת מות גזע מוח על בסיס בדיקת EEG. זו גם החלטת מועצת הבנות הראשית שנתקבלה לפני עשרים שנה.
לצורך הרחבה, לרבות החלטת מועצת הרה"ר אני מפנה אותך לקישוריות הבאות:
http://www.daat.co.il/daat/refua/encyc/hashtala.htm

http://www.medethics.org.il/siteHeb/Articles.asp?page_id=31&keyword=%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%9C%D7%AA%20%D7%90%D7%99%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D
קורס במשפט עברי
אושר 15/11/07

האמת שאני רק סטודנט אז אני לא יודע כמה יקשיבו לי שם. אני פשוט מאוד מעוניין לדעת יותר בתחום והמכללה שלי בכלל לא מספקת במגוון הקורסים שהיא מציעה.

שאלות הבהרה
ד"ר יצחק ברנד 17/11/07
באלו תחומים במשפט עברי אתה מתעניין? אלו קורסים לדעתך חיוניים כדי לתת מענה לשאלות עקרוניות בתחום?
משמורת
גרוש טרי 11/11/07

בס"ד
כחוזר בתשובה ברצוני לדעת, האם בתי המשפט לא חייבים לתת משמורת לאב על בנים מעל גיל 6 כפי שקובע המשפט העברי?
הרי אנו מדינה יהודית ודמוקרטית, אז למה בתי המשפט לא פועלים לפי הדין העברי???

פורום לדיני משפחה
ד"ר יצחק ברנד 12/11/07
דומני שהפורום הנאות לבירור שאלה זו הוא הפורום לדיני משפחה.

אם לא תבוא על סיפוקך שם, חזור אלינו ונשיב בשמחה.
רציתי בבקשה לדעת אם החוק הישראלי מתייחס בצורה פורמלית כלשהיא לנושא השמיטה, חקיקה או אפילו אכיפה בנוש
שי עמר 08/11/07

כלומר אולי זה מסתכם בהקניית הסמכות לרבנות אני פשוט לא יודע..

שמיטה כדת וכדין
ד"ר יצחק ברנד 12/11/07
מכירת הקרקעות בשמיטה - במסגרת היתר המכירה - מהווה עיסקה חריגה במקרקעין, והחוק דואג להסדירה ככזו. ראה:
חוק עיסקאות במקרקעין (קיום מצות שמיטה) תשל"ט-1979: החוק מאפשר לשרי המשפטים והדתות להתקין תקנות המאפשרות מכירת הקרקע (היתר מכירה) גם שלא עפ"י חוק המקרקעין. התקנות שמכח החוק [תקנות עיסקאות במקרקעין (קיום מצות שמיטה)] פוטרות את המכירה הנ"ל מאגרות, מיסים, ארנונה ועוד.
ראה עוד: חוק מקרקעי ישראל תשך-1960, סע' 3; תקנות הסדרים במשק המדינה תשנ"ג-1993, סעיף 24 (הנחה מארנונה).

בפסיקת בתיהמ"ש עלתה השמיטה בהקשרים שונים:
תמיכה שניתנה לחברי מושב בשנת השמיטה מטעם משרד הדתות (בש"א 2538/94 כפר גדעון) - פורסם בפדאור.
העברת אדמות המדינה בהסכמי אוסלו על רקע מכירת קרקעות בשמיטה (בג"צ 2462/94 שמעון הכהן) - פורסם בפדאור.
הייתי מעוניין לדעת האם יש קורס השתלמות במשפט עברי?
אושר 07/11/07

של לשכת עורכי הדין

משאלה ליוזמה
ד"ר יצחק ברנד 07/11/07
למיטב ידיעתי, לא. כדאי לפנות ללשכה, ואם תיענה בשלילה, ניתן ליזום השתלמות כזו. אם יהיה צורך - אשמח לסייע.
שווה פרוטה לא שווה פרוטה
BA 04/11/07

לומדת משפטים בבר אילן. ומתחתנת בקרוב ב"ה.
חייבת להודות, הקטע של ה"שווה פרוטה" בחופה גומר אותי כל פעם מחדש. מעין שטות כזו, לבדוק עם עדים שהטבעת שווה משהו. ד"ר ברנד, מה נראה לך שטבעת לא תהיה שווה פרוטה. יש בכלל טבעת כזו ששווה כלום? העובדה שהעדים כאילו מביטים וכאלה גורמת לי כדתייה לראות את הדת בצורה מטופשת כמעין פולקולר מטופש ואווילי. זה משפט עברי?

אין צורך ללעוג - ההלכה דורשת שהבדיקה הזו תעשה, וגם אם...
שראל 06/11/07
הדבר נראה לעיתים ובמיוחד בימינו מיותר וטריוויאלי, יכול להיות שנדרש שינוי או לפחות הסבר מחודש, מה גם שלא כל רב מתנהג באופן זהה בקטע הזה, אבל אין מה לגזור מכך וללעוג למשפט העברי שהוא מושג רחב ומורכב
שווה גם שווה
ד"ר יצחק ברנד 06/11/07
לפי ההלכה (שולחן ערוך, אבן העזר, סימן לא, א ונושאי הכלים שם), כאשר קידושי כסף מתבצעים באמצעות שווה כסף, אם שווים אינו ברור - נדרשת שומה מוקדמת, כדי שלצדדים יהיה ברור במה התקדשה האשה.
השאלה המקדמית באשר לשוויה של הטבעת היא ביטוי מסויים לנוהג השומה. ברי שהטבעת שווה פרוטה, והשאלה הרטורית מציפה, למעשה, את שאלת השווי (שומה זוטא).
בשולי הדברים יש להוסיף, כדבריו של שראל, שאמנם לא כל מסדרי החו"ק נוהגים לשאול שאלה זו, ואם היא מפריעה לך באופן מיוחד, כדאי לשוחח בנחת עם מסדר החו"ק ולבקש שיוותר על שאלה זו, אם הדבר אפשרי בעיניו.
זה מה שהפריע לך???
אדווה 11/11/07
לי הפריע שבכלל כל הקטע הזה של החופה הוא בעצם אקט של קנייה, ולא בכמה מוערכת הטבעת שלי
מעמד הכתובה היום
שני 31/10/07

למדתי שהמטרה העיקרית של הכתובה הייתה להבטיח את מעמד האישה. לא ברור לי למה הכתובה היום משמשת והאם יש לה משמעות משפטית חוזית? האם גם היום היא עוזרת בצורה כלשהי? כי הרי יש הרבה דרכים חלופות בחוק ובעיקר המציאות שונה.

כתובה - הסכם יחסי ממון להלכה, אך לא למעשה
ד"ר יצחק ברנד 31/10/07
הכתובה ביסודה היא גלגול של המוהר המקראי, ועל כן יש מן החכמים שהסמיכו את הכתובה להלכה המקראית של "כסף ישקול כמוהר הבתולות".
חכמים העבירו את מרכז הכובד של הכתובה מן המוהר אל היות הכתובה חסם בפני גירושין: שלא תהא קלה בעיניו להוציאה. כמו כן, הכתובה, כדברייך, מהווה מעין רזרבת הכנסה לאשה בעת פקיעת הנישואין.
לכתובה יש תוקף משפטי, וכמוה כהסכם יחסי ממון בין בני זוג (גם עפ"י דרישות חוק יחסי ממון). על כן, ניתן לתבוע את הסכום הנקוב בה (במאמר מוסגר יצויין שפעמים שהחתן והכלה מפריזים בסכום הנקוב, ולאחרונה קבע בד"ר שהפרזה כזו אין לה תוקף. ראי: http://www.inn.co.il/News/News.aspx/166804).

עם זאת, בד"כ, יחסי הממון בין בני הזוג מוסדרים עפ"י החוק (חלוקת נכסים והסדר איזון משאבים), והכתובה מצויה מחוץ לתמונת ההסדר וחלוקת הרכוש.
איסור ריבית
רקפת 26/10/07

לפי מה שידוע לי, או יותר נכון ששמעתי פעם, שלפי התורה אסור לקחת ריבית. אז איך זה שכן לוקחים?

היתר עיסקה ועוד
ד"ר יצחק ברנד 27/10/07
אכן, איסור ריבית מן התורה הוא, ובמקביל לו, מאות בשנים, עומד הצורך העיסקי או הנוהג החברתי להלוות בריבית.
לצורך תיאום בין ההלכה לבין המציאות, הועלו מספר פתרונות, והעיקרי שבהם הוא "היתר עיסקה". יסודו בהסבת ההלוואה לעיסקה: מחצית סכום ההלואה מוגדרת כמות שהיא כהלואה, ולגביה אין ריבית. המחצית האחרת מוגדרת כפקדון, בו שותפים הצדדים (מלוה ולוה) לרווח ולהפסד. רווחים שמפיק הלוה מן הפקדון, אמורים הצדדים להשתתף, והריבית משולמת כרווח כזה.
להרחבה ראי:דוד משען,http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=74 ; אביעד הכהן וזלמן סורוצקין, "בנקאות ללא ריבית והיתר עיסקא במדינה יהודית ודמוקרטית, הלכה ואין מורין כן?" שערי משפט ב (תשנ"ט), עמ' 99-77
מישהו מכיר את הקורס "עין תחת עין"?
יעל, שנה א' 24/10/07

שמעתי שזה קורס במשפט עברי ושהוא קל אבל מישהו יודע אם הוא מעניין?

איפה הקורס?
דקל 25/10/07
ואז כנסי לפורום של המכללה המתאימה
כשאמונה ומשפט נפגשים
רוני שלום 23/10/07

אח שלי חרדי, זו האמת.
אני לא ממש. או אולי בכלל לא.

הוא מדבר איתי על מדינה לא טובה שיש לנו, שבגלל שאין בה משטר של הרב עובדיה יוסף אז יש חטופים, אין כלכלה מספיק טובה, יש עניים וכו'.

אני שואל אותו מה הוא רוצה? כבשים שיעלו קורבנות? ירושלים מלאה בעיזים ? מה הוא רוצה? איך הוא רואה את המדינה הזו אם יבוא משיח?

זה לא ממש משפט עברי אולי, ואין לי מושג במשפט עברי, אבל יש לי מושג באיך שאח שלי מעצבן אותי, ואני רוצה לדעת טיפה מה הכוונה – ימות משיח? עיזים וקורבנות? אנחנו במאה ה-21 למען השם.

חיים בקיצוניות
ירושלמית 24/10/07
אני חושבת שלחיות בקצוות זה אף פעם לא יכול להיות טוב, בחיים צריך איזון וצריך לדעת לחיות ככה. החרדים חיים בקיצוניות מוחלטת ובדרך כלל מדובר באנשים שגדלים לתוך מסגרת מקובעת שקשה לצאת ממנה ולחשוב אחרת. אני ירושלמית, אוהבת את הדת, את השבת, את החגים ולשמור מסורת. כל אלו גורמים לי להיות קרובה ליהדות ולהרגיש כיצד האמונה הזו מחזקת אותי אבל אני גם חייה את האחר, את המאה הזאת ובעיקר את עצמי. ניסיתי הרבה פעמים להבין את הצד האחר, כמו שאתה מנסה להבין את אח שלך אבל תמיד נשמע שהם מדברים בצורה מלאכותית, כמו תקליט שבור - מה שאורמים לי אני אומר. חבל... בסופו של דבר אני מאמינה שהם המפסידים הגדולים.
משפט עברי במכללות
טינה 18/10/07

קראתי את דבר מנהל הפורום והבנתי שהקורס הבודד שאנחנו לומדים במשפט עברי במכללות או באוניברסיטה או מאוד שטחי ולא מספיק. זה היה קורס מעניין ולדעתי יש עוד הרבה מה ללמוד. חבל שלא עושים עוד קורסי חובה שנוגעים לתחום הזה.

ופחות בינלאומי
יואב 18/10/07
צודקת. יש כל כך הרבה קורסי חובה שעוסקים במשפט בינלאומי, משפט עותמאני, אנגלי, אמריקאי ורק קורס אחד של משפט עברי. חבל, גם אני הייתי שמח שקודם כל נלמד ונרחיב יותר על המקורות שלנו. מה גם שהמשפט העברי מאוד מעניין ומשכיל.
פידיון שבויים
לימה לימה 16/10/07

אני לא מצליח להבין את ההבדל בין דעתו של רשב"ג בנושא ובין דעותיהם של בעלי התוספות

לא ברור
ד"ר יצחק ברנד 18/10/07
השאלה לא ברורה לי. יואיל השואל ויפרט, ואשמל לענות לו אם אדע להשיב.
האם יש לאן להתפתח עם תחום המשפט העברי?
ספר ה-GLOW 15/10/07

אם אני בוחר להתמחות במשפט עברי, מה אני יכול לעשות עם זה אחרי הלימודים?

לעשות או להיות
ד"ר יצחק ברנד 18/10/07
בספרו של קרליבך "רשמי מסע בהודו", הוא מבחין בין איש המערב שנוהג לשאול "מה אפשר לעשות עם זה" לאיש המזרח השואל "מה אוכל להיות עם זה".
עם משפט עברי, בינתיים לפחות, קשה לעשות. אבל אפשר להיות: להיות יהודי יותר, ואולי גם ישראלי יותר, לפחות בהקשר המשפטי.
ההבדלים בין התלמוד הבבלי לירושלמי
אידיומה 14/10/07

אני מבין שהתלמוד הבבלי נפוץ הרבה יותר והרבה יותר נרחב. אבל לא הגיוני שדווקא התלמוד הירושלמי, שכותביו בכל זאת ישבו בארץ הקודש, יהיה ה"נכון" ובעל החשיבות הגדולה יותר?

בבלי וירושלמי
ד"ר יצחק ברנד 18/10/07
על ההבדלים בין התלמודים כתבו רבים ובהם פרופ' אלון בספרו המשפט העברי, ועד לאחרונה במאמריו של פרופ' יעקב זוסמן.

אכן, הירושלמי קרוב יותר בנוסח ובמסורת ובריאליה למקורות התנאיים והוא "אותנטי" יותר, ובכל זאת, ההלכה כבבלי.
ההלכה אינה נקבעת על בסיס אותנטיות, אלא על בסיס מסורת ורציפות. בפועל, תולדות ההלכה יש בהם רציפות של מסורת לימוד ופסיקה עפ"י הבבלי, בעוד שהירושלמי נשתקע ונשתכח (ראה בהקדמתו של פרופ' זוסמן לירושלמי כ"י ליידן, מהדורת האקדמיה ללשון עברית).
דעותיו של הנשיא ברק
גוועלד 12/10/07

אני יודע שהנשיא בדימוס ברק, קבע שלמשפט העברי אין עליונות נורמטיבית על מקורות משפט אחרים כמו משפט מקובל או עותמאני וכיו"ב. האם קביעה זו היוותה את המסמר האחרון בארונו של המשפט העברי?

הוא לא בדיוק "מת" על המשפט העברי...
צנעא 16/10/07
הקבורה והמספד מוקדמים מידי
ד"ר יצחק ברנד 18/10/07
השואל מניח שהמשפט העברי מוטל בארון. וזאת מנין?
המשפט העברי כבר נקבר והוספד ע"י רבים וטובים, ואם, לדעת השואל, גם השופט ברק ביניהם, כי אז אין הוא הראשון, וכנראה, שלא גם האחרון. מכל מקום, המספידים והקוברים חלפו עברו, והמשפט העברי חי וקיים.

עד כאן, לשיטתו של השואל. ברם, אינני מקבל את ההנחה שבשאלתו. השופט ברק התבטא בהזדמנויות שונות בשבח המשפט העברי ובחשיבותו, ואחת מביניהן באירוע שהתקיים במכללת שערי משפט, לפני כעשור.
אני מחפש מאמר מסוים של מיכאל ויגודה.
אריק 08/10/07

מישהו יודע איפה אפשר למצוא מאמרים שלו?

הפניה
ד"ר יצחק ברנד 17/10/07
חלק ניכר מהם נמצאים בדפי פרשת שבוע שיוצאים ע"י מרד המשפטים בשיתוף עם מכללת שערי משפט. הדפים מופצים גם ברשת.
דילוג לתוכן