0

שאלות היום

0

תשובות השבוע

0

סה”כ תשובות באתר

פורום בתי דין רבניים

פורום בתי דין רבניים

פורום משפט עברי, נועד לתת מענה בנושאים הנידונים בבתי הדין הרבנים. לציבור הכללי, זה בא לידי ביטוי בדיני המשפחה, בירור יהדות, גירות וכדומה. ואילו לציבור הדתי / החרדי, זהו כל המשפט כולו, אשר בו הם מאמינים ולאורו הם הולכים.

מיותר לציין את התחרות שקיימת בתחום דיני המשפחה, בין בתי הדין ובין בתי המשפט, וכפי שמכונה בקרב המשפטנים "מרוץ הסמכויות". מרוץ זה, נראה כי אט אט גולש לכל תחומי המשפט הישראלי, אם בצורת מוסד הבוררות, ואם בצורת הפרשנות בקרב פסיקת בתי המשפט.

מנהלי פורום בתי דין רבניים

עו"ד יצחק עמרני

בעל משרד המתמחה בדיני משפחה ובבתי הדין הרבניים ויו"ר "העמותה למשפט עברי".

חוקי יסוד
ליאתי 28/05/09

שלום,
* האם חוקי יסוד נכללים תחת חקיקה ראשית?
* האם חוקי יסוד מתפרסמים בספר החוקים?
* חקיקת משנה מנוסחת ע"י שר בממשלה בלבד?
תודה

חוקי יסוד, חקיקה ראשית וחקיקת משנה
אמיר 12/06/09
חוקי יסוד הם חקיקה ראשית של המחוקק - הכנסת. עם זאת הם בעלי אופי חוקתי כלומר הוראות שמסדירות נורמות בסיסיות במערכת המשפטית במדינה, ואת אופיה של המדינה: את סמכויות הרשויות העיקריות: כנסת, ממשלה, רשות שופטת; מערכת היחסים בין רשויות המדינה; מערך זכויות היסוד והאדם וכו'. ישנם חוקי יסוד שחקיקה רגילה של הכנסת לא יכולה לפגוע בהם או לשנותם בלי רוב מיוחד. ישנם חוקי יסוד שהחקיקה הראשית האחרת -כלומר חוקים רגילים - צריכה להיות עולה איתם בקנה אחד, ולא לסתור אותם, אלא אם כן עמדה בתנאים מסוימים.

חוקי היסוד נועדו במקורם להוות פרקים/חלקים מחוקה, והיו בגדר פשרה מסוימת בין תומכים בחוקה למתנגדים לה בראשית שנות המדינה, ולמעשה עד היום, מנימוקים שונים , אידאולוגים בעיקרם.

חוקי יסוד מתפרסמים בספר החוקים כמו כל חוק אחר.

חקיקת משנה יכולה להעשות על ידי שר בממשלה, או פקיד בכיר שהואצלו לו או נקבע בחוק שיש לו סמכויות כאלה כגון מנכ"ל משרד, וגם רשות מקומית יכולה לחוקק חוקי עזר שדינם כחקיקת משנה.

בהצלחה.
דינא דמלכותא דינא
כנרת 20/05/09

האם כאשר בי"ד בדיון כלשהו מגיע ללאקונה בדין העברי הוא יכול לאמץ הסדר שנהוג במשפט האזרחי בטענה שהוא דין דותר (בגלל דינא דמלכותא דינא) או שהוא צריך למצוא פתרון על דרך ההיקש?
אשמח לתשובה.

מורכב
אמיר 12/06/09
ישנם כללים מתי מותר לפי ההלכה להחיל את דין המדינה. המושג" דינא דמלכותא דינא" אינו אומר שניתן לקבל את חוקי המדינה ולפסוק על פיהם דין בבית דין רבני או תורני. ישנם כללים מתי מותר ומתי אסור. בנושא זה, שהוא מורכב ביותר, נכתבה עבודת דוקטורט ופורסמו מאמרים לא מעטים. לא ניתן לענות על כך במסגרת זו ובטח לא תשובה כללית.

לפעמים כן ניתן לאמץ את הוראות החוק כפסיקה ההלכתית אם ההלכה מכירה בכך שמנהג המדינה קובע. כך למשל בדיני עבודה בנושאים מסוימים [לא כולם].
ציטוטים של פסקי דין אמריקניים במשפט הישראלי
לינור 13/05/09

האם מותר לצטט פסקי דין אמריקניים במשפט הישראלי?
האם מותר לעו"ד בישראל להיעזר בפסק-דין אמריקני?

אמנם זה לא משפט עברי אך פטור בלא כלום?
אמיר 12/06/09
בקצרה ובאופן כללי: אפשר לצטט אם זה רלוונטי - כמקור השוואה או ללמוד על פתרון מסוים מענין או סעיף דומה בחו"ל. אולם זה לא מחייב כי בארץ ישנה חקיקה ופסיקה ישראלית שהם עצמאיים. יכל לסייע לטיעון מסוים, לא מעבר. כך למשל בדיני עבודה, דיני חוזים וכדומה.

ישנם תחומים כמו דיני נזיקין [פקודת הנזיקין מקורה באנגליה ולכן פרשנותה יכולה להיות מושפעת משינוים שם], או דיני מיסים לגבי עסקאות בינלאומיות או תכנון מס בינלאומי [ישנם אמנות מס בין מדינות, שמחילות חוקים והסכמים שונים] , ששם ההתיחסות לחומר משפטי בחו"ל הינה חיונית.
וכיוצא בהללו.
התיישנות שעבודים במשפט העברי
עדי 10/05/09

היי,
אשמח לדעת אם במשפט העברי ישנה התייחסות ספציפית להתיישנות בכל הנוגע לשעבודים, או שרק התייחסות להתיישנות לחוד ולשעבודים לחוד? תודה.

בערך תשובה
אסף 20/05/09
כדאי לך לבחון את הנושא של שמיטת חובות והעיקרון שלפיו "שביעית אינה משמטת אלא הלואות" המופיע בערוך השולחן, ספר חושן משפט חלק א', עמ' סז, סע' א-ד
אני בדיוק עושה עבודה סמינריונית בנושא, אשמח אם תוכל/י ליצור קשר עמי במייל המפורט לעיל.
בקשת עזרה
לירון 06/05/09

אני מעוניינת לכתוב עבודה בנושא ייצוג עו"ד ע"פ הרמב"ם. הפניות למקורות ממש יעזרו לי. תודה מראש

ישנה עבודה לתואר שני
אמיר 12/06/09
ישנה עבודה לתואר שני במשפטים שנעשתה באונ' בר אילן על עוה"ד במשפט העברי. נסי לחפש שם מקורות. שם משפחתו של כותב העבודה: פרקש. בהצלחה רבה.
חוק שירות ביטחון 1986
מישל 04/05/09

אני מחפש את הנוסח המלא של חוק שירות ביטחון 1986. האם ניתן למצוא אותו באינטרנט?

קישור
אוריאל שמן 10/05/09
מצ"ב קישור
מחפש רעיון לסמינריון בנישואין וגירושין
דודי 25/04/09

שלוםאשמח לראיון מקורי לגבי סמינריון בנישואין וגירושין.

רעיון לסמנריון בנושא נישואין גירושין
נואשת 04/06/09
"עולה עימו ואינה יורדת ממנו" משפט ראווה שלא עומד במבחן המציאות האמת היא שנשים מקופחות במהלך הליך הגירושין ועובדה זו מקבלת חיזוק וגושפנקא משפטית מצד עושי הצדק למיניהם בכדי לזרז את הליך הגירושין באמצעות הפעלת לחץ על המרכיב החלש במהלך הליך זה יש הרבה פס"ד שניתן להשתמש החל מקיום פירוק שיתוף בנכס בשלב מוקדם של הליך הגירושין וכלה בהליכי הוצל"פ לקויים המאלצים את האישה קודם לשלם ואחר כך לגבות בכדי לקבל את המגיע לה על פי חוק ועל פי החלטת ביהמ"ש
שאלה לעניין הפלות מלאכותיות במשפט העברי
שני 16/04/09

אשמח לדעות הראשונים, האחרונים ולזרם אשר מנסה לפשר- היהדות הקונסרבטיבית.
כמו כן, קישורים ושמות למאמרים יתקבלו בברכה.

מקורות
ח 26/05/09
התלמוד במסכת סנהדרין דף נז (פחות או יותר) דנה באיסור לבן נח ולאיסור לישראל . עיקר ההיתרים (ההלכתים קלאסים) מבוססים על דברי הציץ אליעזר .
הדין העברי
ישראל כהן הלוי 26/03/09

ידוע שכל ההולך 4 אמות בארץ ישראל יש לו חלק בעולם הבא. מאידך כל המרים יד על חברו אין לו חלק בעולם הבא. נשאלת איפוא השאלה, מה דינו של מי שהולך 4 אמות בארץ ישראל ותוך כדי כך גם מרים יד על חברו?

ועוד שאלה
שכן 15/04/09
ידוע ש "אוי לרשע ואוי לשכנו" ומאידך, "טוב לצדיק וטוב לשכנו".
מה קורה כשצדיק ורשע שכנים?
פניית בית הדין הרבני לפק' החברות כדין תורה או היקש
שני 23/03/09

דירקטור בחברה נתבע בתביעה נזיקית בבית דין רבני. בשל הלקונה הקיימת בדין העברי בסוגייה זו, כיצד ינהג בית הדין? האם יאמץ את ההסדר הנוהג בפק' החברות בנימוק שזהו הדין או שינסה למצוא פיתרון בדרך ההיקש?

פקציה משפטית
ש 26/05/09
ההגדרה לקונה בנושא זה , לע"ד אינו מדויק , אי ההכרה בחברה כישות משפטית נפרדת אינה לקונה אלא דין לשעצמו. על אף שנמצא בדברי הראשונים מקרים של הכרה מסוימת בחברה כפקציה משפטית לענינים שונים . כדון דברי הריטב"א בהלואה בריבית מכספי צדקה , בו יש צד להכיר בזה כישות משפטית נפרדת. (עיין בדברי הצפנת פענח בעניין זה)
למה לאקונה?
אמיר 12/06/09
למה לאקונה? ישנם כללים ועקרונות במשפט העברי שלפיהם ניתן לפתור כל שאלה בכל תחומי החיים. בפרט סוגיות בדיני ממונות ונזיקין.

אם אינני טועה נעשתה עבודה לתואר שני בנושא החברה בע"מ במשפט העברי. נדמה לי שישנו מאמר אחד בנושא דומה או יותר מכך. בדקי בספרית משפטים , בר אילן.

מכל מקום, מי שדן בנושא זה בהחלט יצטרך ללמוד את חוק המדינה בשאלת מהותה של חברה בעמ ומעמדו של הדירקטור ושאלת אחריותו למעשה נזיקי, ולראות אם יש וראוי להחיל את ההסדר הנוהג בו מכח עקרונות מסוימים [ למשל תנאי שבממון קיים, מנהג המדינה, ועוד] שעשוים לאפשר זאת, או שמא ההסדר ה"חילוני"/מדינתי אינו עומד בקנה אחד עם המשפט העברי.


בהצלחה.
אכיפת חוזים במשפט העברי
השומרוני הטוב 18/02/09

שלום רב. אני מחפש בנרות מידע מוסמך על אכיפת חוזים במשפט העברי בהיבט פסיקת פיצויים או אכיפה במקרה של הפרת חוזה. מהם מקורות המידע בהם ישנו סיכום או ריכוז של מידע זה? אין לי רקע במשפט עברי. האם ייתכן שמידע זה קיים באינטרנט?

תוכל לעיין כאן
איש פשוט 08/03/09
תוכל לעיין בקישורית הבאה, בחיבורו של נחום רקובר בנושא
מישהו נועץ בי מבטים, יש אפשרות לערב משטרה??
אורי 23/01/09

אני יודע שהצצה נעשת רק כאשר היא פוגעת בפרטיות
אם אני ברשות הרבים ומישהו בקביעות נועץ בי מבטים, יש אפשרות למשטרה/בית משפט להתערב? (פלילי או אזרחי?)
אותו בן אדם גם יוצא אחוצה מהבית ונועץ מבטים ממושכים באנשים. הוא יוצא על בסיס קבוע ונראה שרק לשם הסתכלות על אנשים.
אם אני יצליח להוכיח שזה לצורך מיני יש מקום להתערבות המשטרה?

איך זה בדיוק קשור לפורום משפט עברי?
אלכסנדר 02/02/09
אורי שלום,

אם שמת לב שהוא נועץ בך מבטים, סימן שגם אתה נועץ בו מבטים.
תעשה דבר כזה: הימנע מלנעוץ בו מבטים.

לא עבד?
תפנה לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני - תבדוק האם יש לך בעלות ביושר על מבטם של אנשים המופנים כלפייך.
מורה המכה תלמיד
שני 05/01/09

שלום רב, רציתי לדעת אינפורמציה על מצב בו יש תלמיד חכם המפריע לתפקוד השיעור היומי, על כן המורה הכעוסה פוגעת בו שלא במכתכוון. האם אפשרי בהלכה למורה לפגוע בתלמידו? האם התשובה משתנה כשמדובר בתלמיד חכם?

שני שלום
מורן 14/01/09
שני שלום!
יש להעזר בחומר של יוסף דרין ולא לחפש קיצורי דרך.
יש סיבה לכך שאנחנו סטודנטים-ע"מ ללמוד לבד.
מעמד שופט בדין העברי
סטודנט 30/12/08

שלום,
אשמח להפניה למקורות בנוגע לנושא של חסינות שופט בדין העברי.

חיפשתי באינטרנט במספר אתרים אך לא מרגיש כי התמונה שלמה לגמרי. אשמח להפניות..

בדוק
אמיר 12/06/09
ישנה עבודת דוקטורט בבר אילן על חסינות של שופט. בדוק אם ישנה התיחסות לדין העברי שם. חוצמיזה, חפש במפתח המאמרים במאגר כתבי העת של בר אילן, או ברמב"י. בדוק גם אצל רקובר בספריו.
חקיקה רטרואקטיבית
ר.ל 28/12/08

שאלתי היא האם יש במשפט העברי מקורות המדברים על חקיקה רטרואקטיבית? אם כן אשמח אם תוכלו להפנות אותי אליהם. תודה.

תסביר מה כוונתך לחקיקה רטרואקטיבית
אמיר 12/06/09
צריך עזרה דחוף בקשר לתום לב
מיכאל 23/12/08

יש לי פרוויקט להגיש עוד 4 ימים על תום לב בדיני חוזים.
אני צריך לעשות השוואה בין המשפט העברי למשפט הישראלי בתום לב בדיני חוזים..
אני לא מצליח לעשות את ההשוואה כי הנושאים שסיכמתי עליהם במשפט העברי לא תואמים את הנושאים שיש לי במשפט הישראלי וזה מקשה עלי.
בבקשה מי שיכול לעזור לי לעשות את ההשוואה או שיש לו איזה חומר להביא לי שיעזור לי בקשר לזה בבקשה לשלוח לי באיימיל שלי. אני ממש צריך את זה דחוף ואני בלחץ על זה.
האיימיל: p3michael@walla.com
תודה רבה וחג שמח!!

תום לב
ד"ר יצחק ברנד 24/12/08
ראה שילם ורהפטיג, דיני חוזים במשפט העברי

וכן אוצר המשפט, חלק ב עמ' 458 הפניות שונות.
תום הלב בדיני החוזים + משפט עברי
עו"ד דוד צורי 24/12/08
ממליץ לפנות גם לספר של דניאל פרידמן ונילי כהן.
דרך נוספת היא לחפש בפסיקה של העליון העוסקת בתום הלב בדיני חוזים בפסיקה של השופטים הדתיים המאזכרים רבות את הדין העברי בפסקי הדין שלהם.
עזרה בבקשה
ס 29/11/08

הי לכולם אני סטודנטים שנה א' ונתנו לנו עבודה על חוק בן זמננו שמקורו במשפט העברי מישהו יכול לתת לי כיוון בבקשה…

חוק בן זמננו התקף במשפט העברי
סימה 26/12/08
חוק תקנת השבים-רהביליטציה
איפה הצדק….
שחר 17/11/08

רציתי לבאר שתי מושגים
)1דוגמא מי ששרף שדה בשבת נפטור אותו מלשלם לניזק לכאורה מה עשה לנו הניזק הוא מפסיד פה הון תועפות של כסף מה הוא אשם מה הרעיון מאחורי הדין
2)גם במי ששם סם מוות לבהמה פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמיים גם במקרה הזה לכאורה מה עשה לנו הניזק למה הוא לא מקבל שום דבר האם זה נראה צודק….. תסבירו לי מה ההיגיון תודה רבה….

קים ליה
ד"ר יצחק ברנד 24/12/08
1. הכלל שביסוד דין זה הוא קים ליה בדרבה מיניה, כלומר: יש להעניש - מבין שני עונשים - בחמור שמביניהם. בפשטות, הכלל מבוסס על הקלה בעונש, בהתחשב בכך שאחד הענושים הוא עונש מות או עונש מלקות.

2. מצטרפים כאן שני יסודות נזיקיים:
א. הבהמה היא שאכלה את הסם (גרמא בנזיקין).
ב. לא צפוי שבהמה תאכל את הסם. היא אמורה לדחות אותו ולא לאוכלו באופן טבעי.
שני הטעמים מצטברים לכך שהנזק אינו מיידי וישיר, ועל כן פטור. ברקע הדברים התפיסה שהחיוב הנזיקי אינו רק אזרחי (כמקובל היום) אלא יש בו גם אלמנט פלילי. חיוב פלילי, דורש מידיות וישירות.
טענת קים לי…
טל 18/08/08

האם תוכל בבקשה להסביר את משמעות טענת קים לי לגבי "המוציא מחברו עליו הראיה"? (ואיך זה מתקשר ל"תפיסה")

מהות המונח " קים לי "
עו"ד ליעוז ש. קדוש 24/11/08
"קים לי" הוא מונח תלמודי המבטא את המחשבה או התפיסה של מצב קיים הסובל מספר פרשנויות , מה שנקרא בעגה המקומית "תלוי איך מסתכלים על זה " או יותר מדויק " אני סבור כמו מי שפוסק לטובתי " . דוגמא טובה היא מתחום הגיטין בדין העברי אם קיים ספק של מי הרכוש העומד במחלוקת , אזי מכח הספק מי שמחזיק בנכס נשוא המחלוקת - ידו על העליונה , וכן זו הדרך .
הבחנה בין ממונא לאיסורא
אביעד 17/08/08

מצד אחד הרב אמר שהפרוש של רש"י בברכות יט קשה,
כי אם באמת ממון היה קל מאיסור היה אפשר ללמוד קל וחומר מממון לאיסורא (וא"א-כתובות מ),מצד שני הרב הביא 3 הוכחות (מצבי ספק,חקיקה קוגנטית,דד"ד) שמראות בבירור שממון יותר קל…
כלומר, לא כ"כ ברור שקשה על פירוש רש"י, שהרי יש מקורות רבים התומכים בו. לא ייתכן שהתכונן שזה שממון קל מאיסור (קביעה כשלעצמה נכונה) זה רק סימן (ולא סיבה) לכך שמדובר במערכות נורמטיביות נפרדות ולכן א"א ללמוד ק"ו אחת משניה, וכך הכל מסתדר?

תשמע אביעד... אתה חריף!
משקיף מהצד 17/08/08
אתה לבטח בן תורה אמיתי...
בהצלחה
ממונא ואיסורא
יצחק ברנד 21/08/08
איו חלוק על כך שממון קל מאיסור, והדבר מפורש כבר בתוספתא ובמקורות שונים בבבלי. השאלה היא אם "קלותו" קל הממון היא ההסבר לכלל איסור מממונא לא ילפינן. בהקשר זה הערנו על כך שהכלל ההפוך איסורא מממונא לא ילפינן, ובמיוחד בהקשר לשכות האב בנדרי ביתו ובמעשי ידיה, איננו מוסבר ע"י קל וחמור.
שאלה לגבי הפקר בי"ד
אביעד 14/08/08

מדוע הגמ' בגיטין לו: אומרת מנין להפקר בי"ד שהיה הפקר? כשזו דעת רבא זה קצת מובן, כי מדובר על העבר, על תקנת הלל. אך ר' יצחק מדבר במנותק מהסוגיא. מדוע נקט בלשון עבר?

(עלה בדעתי,כהשראה מהקורס של הרב בחלק לגבי התגלות, שמכיוון שהגמ' מחפשת בפשטות מקור מדאו' ובדברי הנביא לא יכולים להיות מקור לכן (בניגוד לנאמר בקורס), היא מדגישה שהנביא מתאר מציאות קיימת שכנראה נמשכה עוד מזמן משה רבינו (ורק במצב כזה יש למתואר בנביא תוקף מדאו', כי הוא מתאר דין קדום שנוהג. אם זה היה ציווי חדש הוא היה רק מדרבנן), ולכן לשון העבר- מניין שכבר בזמן משה הפקר בי"ד היה הפקר- מכך שלאחר זמן, בזמן עזרא, ראשי העם הרשו לעצמם לקחת ולחלק רכוש וזה לא נחשב גזל)

אשמח מאוד לתשובת הרב בנושא…

הנוסח - עפ"י כתבי היד
ד"ר יצחק ברנד 17/08/08
לפי כתבי היד שם, הנוסח הוא: "הפקר בי"ד הפקר מנין", וללא "שהיה".
בדיקת המיקרו
תוהה 14/08/08

מה עליי לחפש ברמת המיקרו ע"מ להכריז על שיטה כדתית?

ראיתי תחילבה שבדקנו מידור ואחכ חיפשנו השפעה ודיפוזיה

האם תוכל בבקשה לפרט מה נבדוק על שיטה עמ לקרוא לה דתית וכיצד?

מיקרו
ד"ר יצחק ברנד 17/08/08
בשיטת מיקרו יש לבדוק את תכני הנורמות, ואם הם קשורים ביחס לא-ל (בפנייה אליו וכדו') כי אז הנורמות דתיות. אם יש קבוצה משמעותית של נורמות כאלה - השיטה תוגדר דתית.
בהקשר זה ניתן לבדוק קבוצה של נורמות לפי הגדרות של השיטה. כלומר: אם השיטה מגדירה קבוצה כדתית - די בכך. בהקשר זה בדקנו בין אדם לחבירו, תורה, איסורא ועוד.

ניתן לבודק דתיות של שיטה גם בדרך של מידור וגם בדרך של דיפוזיה.
שאלה משפט עברי דתי
תוהה 13/08/08

משהו לא ברור לי מהסיכומים. כשמדברים על ההבדל בין מידות ומשקלות לבין דיני הונאה נאמר כי הסטייה בדיי הונאה היא מותרת עד 20% וכי במידות ומשקלות היא אסורה לחלוטין אך עד 20% העסקה תהיה עדיין תקפה. לאחר מכן כשמדברים על הסיבות לכך מביאים את התוצאה החוזית שזה על מנת למנוע ביטולי עסקאות. ואז רבא אומר כי זו סיבה לא נכונה מאחר ואם יש טעות במידה העסקה בטלה אפילו בכלשהו… ואז כתוב כ זהו ההבדל החשוב בין דיני הונאה לבין דיני מידות ומשקלות שבהונאה יש הפרש לגיטימי של 20% ובמידות ומשקלות שום הפרש לא נסבל וכל הפרש יגרום לביטול העסקה…
אשמח אם מישהו יוכל להסביר לי את הסתירה…

התשובה למטה
ד"ר יצחק ברנד 13/08/08
עיינו בתשובה לשאלה הבאה.
מידת הסטייה בדיני הונאה
משפט עברי דתי 12/08/08

אמרנו כי מותר לסטות בדיני הונאה עד שתות. לא הבנתי מהי הסיבה השלישית שנותנת הגמרא ומדוע היא נפסלת? (בקשר למניעת הפסד למוכר)
אשמח לתשובה.

דיני הונאה
ד"ר יצחק ברנד 13/08/08
לפי הסיבה השלישית, אם שינויי המשקלות יעלו על 20%, המוכר יצטרך לספוג את השינוי, ולא יוכל (עסקית) להעלות את המחיר. כך יפסיד המוכר את פער התיווך, והמסחר לא ישתלם לו.
משפט עברי דתי- בר אילן- בנוגע לבדיקת המיקרו
רננה 11/08/08

בנוגע לבדיקה התוכנית – זו הבודקת את נורמות השיטה ראינו כי בחז"ל אין הפרדה בין מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחבירו וכי אבחנה זו מצויה רק לאחר פולמוס של ר' יוסף אלבו עם הנוצרים בספרו ספר העיקרים.
א"כ מכאן מה אני למדה?
שההלכה היא שיטת משפט דתית או לא ?(לפי הגדרת המיקרו כמובן)

בין אדם לחבירו
ד"ר יצחק ברנד 11/08/08
ניתן ללמוד מכאן שהמידור או ההפרדה בין ה"דתי" לבין ה"משפטי" אינה פנים-הלכתית אלא זרה.
לכן, אם המידור הוא מבחן לדתיות השיטה, אין להוכיח אותו מכאן.
דילוג לתוכן