| פורום קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה.
050-6790636 פקס: 02-5356686 Forom_kbATwalla.co.il
מאמר נובמבר 2008
בסימן גזרות 2
בסוף חודש ספטמבר 2008 קיבלו קציני הבטיחות מכתב בחתימתו של מנהל גף קציני הבטיחות במשרד התחבורה.
על הפרק : מתן שירותי בטיחות על ידי המשרדים העצמאיים.
בתחילת המכתב מפרט מנהל האגף את התקנות הרלוונטיות לדעתו על פיהן הגיע להחלטתו ובסעיף (4) למכתב מודיע הנ"ל כי משרדים עצמאיים לא יורשו לתת שרות למחזיקים 6 כלי רכב ומעלה וכן לבעלי רכב מסיע חומ"ס החל מהרכב הראשון.
מי שציפה למצוא במכתב הזה צידוק כל שהוא והכוונה לצידוק לא משפטי התבדה, את מי שמנהל היום את גף קציני בטיחות לא יכול לתת הסבר מניח את הדעת להחלטתו השערורייתית והשרירותית שנדונה ושונתה ע"י קודמיו מהסיבות הנכונות.
כי הרי מה נפקא מינה? הגיע מנהל חדש לגף קציני הבטיחות והכללים השתנו, כי הרי גם במכתבו מציין מנהל גף קציני בטיחות שהתקנות הן משנת 2001, האם קודמו של המנהל הנוכחי לא היה ער לתקנות וגם מנהל אגף מטענים ומל"ח שהנושא באחריותו לא היה ער לתקנות ואם נדייק הרי הם אלו שנתנו הוראה והיתר למשרדים לפקח על חברות המפעילות עד 10 כלי רכב משא!, האם הנסיבות שבגינם ניתן האשור עד כה השתנו?, האם מנהל גף קציני הבטיחות הנוכחי חושב שהוא מספיק ותיק ומנוסה שהוא יכול ורשאי לבטל החלטות שניתנו ע"י קודמו וזאת מבלי לנמק את החלטתו פרט למילים יש תקנה (וגם כאן ניתן למצוא מאיש אחד או שנים החושבים שנפלה בה לקונה) , כי הרי להחלטה כבדה כזאת יש מחיר ועוד איזה מחיר, האם שקל המנהל האם המחיר כדאי? ומה נרוויח כאזרחים מההחלטה הזאת.
אני מודה כי קיוויתי שאת המאמר הזה לא אצטרך לכתוב, דווקא משום שאני מקבל חיזוקים מכל כך הרבה קציני בטיחות בתעבורה שפונים במייל בפקס וסתם בשיחת טלפון ואומרים שכתיבתי הייתה להם לפה, דווקא משום כך קיוויתי שלא אצטרך בתקופה הקרובה לפחות למתוח ביקורת על מנהל גף קציני בטיחות, קיוויתי שהאיש יבין כי כדי להצליח בתפקיד לא צריכים להיות כל הזמן בעין הסערה, ניתן בהחלט לעשות עבודה חשובה ומועילה ע"י התמדה בנושאים שהם לחם חוקו של גף קציני הבטיחות בתעבורה כמו הדרכה, ביקורת והטמעת הרגלי עבודה נכונים.
הנהלת "פורום קציני בטיחות עצמאיים בתעבורה" פנתה מספר פעמים למנהל גף קציני בטיחות וביקשה לקבוע ישיבת עבודה כדי לדון בנושאים אשר על הפרק ונענתה בשלילה חד וחלק.
מנהל גף קציני הבטיחות הודיע אולטימטיבית כי הוא מוכן להיפגש בתנאי שהוא יקבע את הרכב המשתתפים בה.
אתם מבינים, האיש שאמור לייצג בתפקידו את כל קציני הבטיחות קובע גם מי ייצג את מי, זו פשוט הכרזה מנהל בתפקיד ציבורי מרשה לעצמו לשחק במשחק הפוליטי ולקבוע מי ייצג את קציני הבטיחות העצמאיים בשיחות איתו, מן הסתם שהוא גם יירצה לקבוע את נושאי השיחה ותוצאותיה,אם זו לא פוליטיקה אז מה זה?.
מכתבו של מנהל גף קציני הבטיחות נושא את תאריך 21/09/2008, ארבעה ימים אחרי הפריימריז בקדימה, שר התחבורה עדין בביתו אחרי שהודיע שהוא לוקח פסק זמן, אם זה לא מחטף פוליטי אז איך קוראים למחטף?.
שיהיה ברור !! לו היה נפגש מנהל גף קציני הבטיחות עם הנהלת הפורום ומציג באותות מופתים ובנתונים סטטיסטיים כי ההחלטה שלו תעלה את רמת הבטיחות בדרך אין לי ספק כי היינו משתכנעים, נותנים לו יד מסייעת על כל המשתמע מכך.
אבל מנהל גף קציני הבטיחות עובד עם גרזן, הוא מחליט, הוא מבצע ואל תבלבלו אותו עם עובדות.
לא מעניין אותו כי ההחלטה שלו תעלה כסף, המון כסף לעסק קטן ועוד יותר המון כסף לבעל הרכב הבודד מסיע החומ"ס.
זה לא יכול להיות שמי שהוא בכיר ככל שיהיה לא יתחשב בתנאים הסביבתיים/כלכליים בהם כולנו פועלים, רק עכשיו לאחר כמעט שמונה (8) שנות פעילות אנו יכולים לומר כי כל הרכב הכבד נמצא תחת פיקוח קצין בטיחות בתעבורה, שנים רבות היה צריך להחדיר לשטח את הנושא לשמו קמנו המשרדים העצמאיים, משרד התחבורה לא השקיע פרוטה בהטמעת הנושא אבל עושה רושם כי עכשיו הוא משקיע בהטבעת ספינת הבטיחות.
היום כשהעולם הכלכלי משתנה במהירות רבה, כאשר קיים חשש כבד ממיתון במשק, כאשר יש חשש כי הכסף ככל שהיה קשה להשיג אותו בעבר יהיה זמין פחות האם זה הזמן לגזרות, גזרות שלא מביאות בטיחות אלה עולות כסף, הרבה מאד כסף.
בימים אלו חזרתי מביקור מתערוכות הרכב בהאנובר ופאריס, בעוברי בין המציגים השונים לא יכולתי שלא לחשוב שהעולם משתנה במהירות מדהימה, ההשקעה בבטיחות ו"ברכב הירוק" עמדה בראש סדר היום בשתי התערוכות וזה היה מדהים לראות עד כמה יצירתי יכול להיות המוח האנושי.
מול זה עמד לנגד עיני מכתבו של מנהל גף קציני הבטיחות שבמקום לקחת את הבטיחות קדימה, ויש לאן, הוא בוחר למחזר תקנות ישנות (ראה הוראתו בעניין יומני נסיעה תקנה 364 שבוטלה ע"י בית משפט) ולצעוד איתן קוממיות לאחור.
אני מקווה שמי שהוא במשרד התחבורה ייקח צעד לאחור, ייקח מלוא הראות אוויר וישאל את עצמו האם כדאי לקחת החלטות שבדיעבד ברור שנצטער עליהם.
|