| ביטויים מקובל לחלק ל- 4 קבוצות: גנריים, מתארים, מרמזים, ושרירותיים/פרי הדמיון והאמצאה.
מילה המשמשת את כולם היא גנרית= כללית. לדוגמא הביטוי "אנחנו", "לימודים", "כסף" וכד. אף אחד לא יכול לרכוש לגביה "מונופול".
הביטוי OFFICE מהווה מילה מתארת, או שגורה, בתחום המשרדים. אולם זו מילה שעקרונית זרה לגמרי לתחומים מסויימים כגון תוכנה, תעופה, משקאות חריפים, וכד'. לכן, לעניות דעתי, היא אינה גנרית, אלא רק מתארת בתחומה, ובעלת שימוש אפשרי כסימן מסחר שלא בתחומה.
סימן מסחר שהוא בעל מאפיינים תיאוריים מסויימים יכול לרכוש, עקב שימוש בפועל, משמעות שניה ("אופי מבחין"): כלאמר זיהוי הביטוי עם בעל הסימן דווקא, ולא עם המשמעות הרגילה והראשונית של הסימן. למשל , לביטוי רב בריח ניתן להתייחס כפשוטו, ואז הוא עלול להיחשב כביטוי המתאר את המוצרים לגביהם הוא מתייחס או רשום. אולם למדנו לייחס לביטוי זה משמעות שניה עקב הפרסום: כמסמן מוצרים של החברה בתחום הדלתות.
כאשר ההכרות עם הביטוי חורגת מהתחום ה"טבעי" של המוצר, הוא הופך להיות "מוכר היטב" בתחומים אלו. בד"כ תחום ה"מוכרות היטב" ישתרע לגבי תחומים קרובים/משיקים, אולם יתכן שיהיה מוכר היטב בתחומים זרים זה מזה, הכל בהתאם לשימוש בפועל בסימן.יתכן שיהיה מוכר היטב בכל התחומים האפשריים.
בתחומים בהם סימן מסחר הוא מוכר היטב, הוא מוגן. אם הסימן המוכר היטב אינו רשום, ההגנה שלו הינה כנגד ביטוי הדומה לו באופן מטעה. אם הוא רשום, ההגנה שלו רחבה יותר: כנגד ביטוי דומה (אף אם לא באופן מטעה).
לדעתי הביטוי OFFICE אינו גנרי, אלא רק מתאר בתחום המשרדים, אולם לא בתחום זה הוא משמש, אלא בתחום התוכנה, שם אפילו אינו מתאר. בתחום זה הוא נושא אופי מבחין. הביטוי OFFICE מוכר היטב גם לכל בר בי רב שלא עוסק בתוכנה. האם תחום השתרעותו של ביטוי זה הינה לגבי כל התחומים? אם כן (וזו דעתי), לא ניתן לעשות בו כל שימוש באף תחום, ומי שייעשה כן עלול למצוא את עצמו ניצב בפני טענה של מיקרוסופט כי הוא מנסה לנכס לעצמו מוניטין של מוצר שהיא בנתה במשך שנים ובהוצאות עצומות, וכי כל אדם עלול לטעות בחושבו כי היא הרחיבה את פעילותה לתחום חדש. אם לא, אזי בתחומים שבהם הסימן אינו מוכר היטב, ניתן לעשות בו שימוש.
|