| שלום לך.
ראשית אציין, כי מהות הכתובה, אינה מורה על כך שהאשה הינה קנינו של הבעל, אלא ההפך מכך, היא נועדה בכדי לתת לאשה, לאחר הגרושין/ מות הבעל, ביטחון פיננסי. וכן בכדי למנוע מהבעל גרושין פזיזים.
בשולחן ערוך (אה"ע סו, ג) נפסק: "אסור לאדם לשהות עם אשתו שעה אחת ללא כתובה". הטעם לכך,כאמור, בכדי שלא יהיה נקל בעיני הבעל לגרשה.
יודגש, כי דרישת המצאות הכתובה היא איננה רק לראיה בעלמא אלא, שבלא שטר הכתובה האיש והאשה עדיין אוסרים זה לזה, מתקנת חכמים. ולאור זאת, הרבנות דורשת כתנאי לרישום הנישואין, את הכתובה למשמרת.
בסיטואציה שהכתובה אבדה, הבעל צריך לכתוב מיד כתובה חדשה. אם אינו יכול, כגון בשבת, הוא צריך "להתפיס ביד האישה מיטלטלין כפי ערך הכתובה" קרי- לזכות לה חפץ שהוא שווה ערך לסכום הכתובה, ובהזדמנות הראשונה יכתוב לה כתובה אחרת. בשעת הדחק, אפשר לסמוך על "קניין-סודר" שנעשה לפני עדים על חיובי הכתובה, כנהוג בדרך-כלל בחופה, ואם לא נעשה אז – לעשותו כעת.
הכתובה החלופית נקראת "חילוף כתובה דאירכסא", ויש לה נוסח מיוחד. כותבים בו הן את תאריך (וחיובי) הנישואין והן את תאריך הכתיבה. אם לאחר-מכן נמצאה הכתובה הראשונה, יש לפסול את הראשונה ולהשאיר את השנייה. כמו-כן יש נוסח מתאים לכתובה המחליפה כתובה שנמצאה בה טעות, וגם בה נוהגים כאמור.
כתובה שנמחקה או שנקרעה לגמרי, מביאים אותה לבית-דין, והם כותבים שטר אחר במקומה. ואפילו נמחקה לגמרי, אם יש עדים שראו וזוכרים את תוכן השטר - יעידו על כך, ויכתבו זאת הדיינים מפיהם.
לסיכום: כפי שהבנתי, בעינינך הכתובה כלל לא נמצאת, ולכן יש לכתוב כתובה חדשה כפי שהובהר לעיל' ולהביאה לרבנות ואז יבוצע רישום הנישואין.
|