| שלום לך,
1. אשה מתקדשת בשלושה דרכים, א. בכסף ב. שטר ג. ביאה.
כיום מקדשים בכסף - טבעת. אולם, המקדש בביאה הרי היא מקודשת.
ולכן, גם בנישואין אזחיים יהא חשש שהנישואין יתפסו מדין קידושי ביאה, מחמת החזקה "שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות" שהיא בעצם אומרת שהאיש כיוון לשאת אותה באמצעות קידושי ביאה, ולכן בתי הדין, יחייבו גט מספק. אולם לא נבמצע חלוקת רכוש, מכיון שהדין בספק הוא "המוציא מחברו עליו הראיה".
קידושין מצריכים עדים, והם לא לראיה אלא עדי קיום, קרי- חלק אינטגרלי ממעשה הקידושין. ולכן, אף אם בני הזוג יודו שהם התקדשו, הודאתם לא תואיל. ע"פ תקנת הרבנות, צריך כיום עשרה.
רב לסידור הקידושין דרוש מחמת תקנת הרבנות.
ולכן לסיכום, ע"פ ההלכה, יש ג' דרכים לשאת אשה, אך מתקנת הרבנות- חרם ירושלים, כינוס תש"י 1950, הקדושין צריכים להתבצע ע"פ הכלל הנהוג. וכן ע"י רב מסדר קידושין. היה ולא יתבצעו הקדושין ע"פ הכללים, הנישואין תקפים, אך מחייבים אותו להתגרש ולשלם קנס. ולכן, ההשלכה תהא ברגש שאחד מבני הזוג יפתח תביעת גרושין, ביה"ד יורה על כפית גט, וכן ישלול מהאשה את מזונותיה.
2. עילות הגרושין העומדות לאשה הם:
א. טענת מומים – בעל שאינו יכול לקיים יחסי אישות בשל סיבות הקשורות בבעל עצמו, כגון מחלות מסוכנות ומדבקות.
ב. בעל שאינו מסוגל להוליד
ג. בעל שאינו מסוגל לקיים יחסי אישות
ד. בעל שמסרב לקיים יחסי אישות עם אשתו, ואז הוא נקרא מורד
ה. בעל שמתנהג עם אשתו שלא כדין - מכה, מקלל, מעליב. לא די בהתנהגות חד פעמית אלא יש להוכיח התמדה...
וכן, כל מקרה צריך לבדוק לגופו.
אינני יודע מהיכן לקחת את הדין הזה של פעם בשנה. אין לכך שום מקור.
הרמב"ם בפרק י"ג מהלכות אישות פוסק וז"ל:
ח המדיר את אשתו מתשמיש המיטה--שבת אחת, ממתינין לו; יתר על כן--יוציא וייתן כתובה, או יפר נדרו: ואפילו היה מלח שעונתו לשישה חודשים--שכיון שנדר, הרי ציערה ונתייאשה. וכיצד מדירה: אם אמר לה תשמישי אסור עלייך, או שנשבע שלא ישמש מיטתו--לא נדר כלום; ואם נשבע--נשבע לשוא, מפני שהוא משועבד לה. אמר לה, הנאת תשמישך אסורה עליי--הרי זה נדר, ואסור לשמש: שאין מאכילין את האדם, דבר האסור לו.
ט אסור לאדם למנוע את אשתו עונתה; ואם מנע כדי לצערה--עבר בלא תעשה של תורה, שנאמר "שארה כסותה ועונתה, לא יגרע" (שמות כא,י). ואם חלה או תשש כוחו, ואינו יכול לבעול--ימתין שלושה חודשים, עד שיבריא: שאין לך עונה גדולה מזו. ואחר כך, או ייטול ממנה רשות, או יוציא וייתן כתובה.
כלפי הדדיות, גם אשה שמונעת את בעלה מתשמיש תחשב למורדת.
שאלתך כלפי השקעה, רחבה וכוללנית מאוד. אשמח אם תפרטי.
|