אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין

נישואין וגרושין

  • שתי שאלות ליצחק
    פלונית | 19/09/2011 15:03

    יש לי שתי שאלות, פירטתי בכוונה כדי להבין את ההגדרות המדוייקות שלהן: 1. מה הופך נישואים לנישואים? האם זו נוכחותו של הרב? העדים? הנוסח המדוייק של הקידושין? המחוייבות ההדדית? על מה מאלו אפשר לוותר ועדיין להחשב נשוי? האם שני אנשים שמחליטים ביניהם שהם נשואים נחשבים נשואים? ואם יש עדים להחלטה? האם חייבת להיות טבעת מעורבת בעניין? וגם אם אפשר - תחת אלו תנאים יכולה אישה לדרוש גט מבעלה. כלומר ידוע לי שיש לו מחוייבות לספק לה קורת גג, ביגוד, אוכל ויחסי אישות (האם זו באמת רק פעם בשנה? כלומר אם היו ביניהם יחסים והוא מצהיר בפניה שהוא לא מעוניין בזה להבא, האם היא צריכה לחכות שנה עד שתוכל לבקש גט?)... מה עם הדדיות? עמידה בהבטחות? השקעה? יש איזה סעיף שמתייחס לכל אלו?

    האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
    מסך מלא השב

    • נישואין וגרושין
      טו"ר יצחק עמרני | 20/09/2011 21:35

      שלום לך, 1. אשה מתקדשת בשלושה דרכים, א. בכסף ב. שטר ג. ביאה. כיום מקדשים בכסף - טבעת. אולם, המקדש בביאה הרי היא מקודשת. ולכן, גם בנישואין אזחיים יהא חשש שהנישואין יתפסו מדין קידושי ביאה, מחמת החזקה "שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות" שהיא בעצם אומרת שהאיש כיוון לשאת אותה באמצעות קידושי ביאה, ולכן בתי הדין, יחייבו גט מספק. אולם לא נבמצע חלוקת רכוש, מכיון שהדין בספק הוא "המוציא מחברו עליו הראיה". קידושין מצריכים עדים, והם לא לראיה אלא עדי קיום, קרי- חלק אינטגרלי ממעשה הקידושין. ולכן, אף אם בני הזוג יודו שהם התקדשו, הודאתם לא תואיל. ע"פ תקנת הרבנות, צריך כיום עשרה. רב לסידור הקידושין דרוש מחמת תקנת הרבנות. ולכן לסיכום, ע"פ ההלכה, יש ג' דרכים לשאת אשה, אך מתקנת הרבנות- חרם ירושלים, כינוס תש"י 1950, הקדושין צריכים להתבצע ע"פ הכלל הנהוג. וכן ע"י רב מסדר קידושין. היה ולא יתבצעו הקדושין ע"פ הכללים, הנישואין תקפים, אך מחייבים אותו להתגרש ולשלם קנס. ולכן, ההשלכה תהא ברגש שאחד מבני הזוג יפתח תביעת גרושין, ביה"ד יורה על כפית גט, וכן ישלול מהאשה את מזונותיה. 2. עילות הגרושין העומדות לאשה הם: א. טענת מומים – בעל שאינו יכול לקיים יחסי אישות בשל סיבות הקשורות בבעל עצמו, כגון מחלות מסוכנות ומדבקות. ב. בעל שאינו מסוגל להוליד ג. בעל שאינו מסוגל לקיים יחסי אישות ד. בעל שמסרב לקיים יחסי אישות עם אשתו, ואז הוא נקרא מורד ה. בעל שמתנהג עם אשתו שלא כדין - מכה, מקלל, מעליב. לא די בהתנהגות חד פעמית אלא יש להוכיח התמדה... וכן, כל מקרה צריך לבדוק לגופו. אינני יודע מהיכן לקחת את הדין הזה של פעם בשנה. אין לכך שום מקור. הרמב"ם בפרק י"ג מהלכות אישות פוסק וז"ל: ח המדיר את אשתו מתשמיש המיטה--שבת אחת, ממתינין לו; יתר על כן--יוציא וייתן כתובה, או יפר נדרו: ואפילו היה מלח שעונתו לשישה חודשים--שכיון שנדר, הרי ציערה ונתייאשה. וכיצד מדירה: אם אמר לה תשמישי אסור עלייך, או שנשבע שלא ישמש מיטתו--לא נדר כלום; ואם נשבע--נשבע לשוא, מפני שהוא משועבד לה. אמר לה, הנאת תשמישך אסורה עליי--הרי זה נדר, ואסור לשמש: שאין מאכילין את האדם, דבר האסור לו. ט אסור לאדם למנוע את אשתו עונתה; ואם מנע כדי לצערה--עבר בלא תעשה של תורה, שנאמר "שארה כסותה ועונתה, לא יגרע" (שמות כא,י). ואם חלה או תשש כוחו, ואינו יכול לבעול--ימתין שלושה חודשים, עד שיבריא: שאין לך עונה גדולה מזו. ואחר כך, או ייטול ממנה רשות, או יוציא וייתן כתובה. כלפי הדדיות, גם אשה שמונעת את בעלה מתשמיש תחשב למורדת. שאלתך כלפי השקעה, רחבה וכוללנית מאוד. אשמח אם תפרטי.

      האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
      מסך מלא השב

      • וואו
        פלונית | 21/09/2011 12:51

        התרשמתי מהתשובה המפורטת והממצה. אכן ענית לי על כל מה שרציתי לדעת... לגבי ההשקעה - השאלה מורכבת ומפורטת מכדי להכנס אליה, וממילא התשובה שלך סיפקה לי את המידע שלו הייתי זקוקה, אז לא משנה :) תודה על הכל......

        האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
        מסך מלא השב

        • בבקשה.
          טו"ר יצחק עמרני | 21/09/2011 18:33

          שמחתי לסייע וכן אשמח לסייע בעתיד :)

          האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
          מסך מלא השב

          • טוב אז אם כך...
            פלונית | 22/09/2011 02:18

            התגובה הנפלאה שלך גורמת לי לרצות לשאול עוד. קצת לא נעים לי להטריח אותך בשאלות שנובעות מסקרנות גרידא - אז עמך הסליחה מראש (איזה אייקונים מוזרים יש פה :) ) האם לדעתך המשפט העברי מכסה את כל הסיבות המהותיות לגירושין? האם מנסיונך רשימת הסיבות שפירטת מספקת ולא מאלצת זוגות שרוצים להתגרש לפי המשפט העברי, לנסות ולהתאים את הסיבות שלהם לרשימה כך שהם בעצם מחפשים סיבות שתתאמנה במקום לפרט את אלו שבאמת הביאו אותם למסקנות? אני חושבת למשל על בעל שרגשותיו כלפי אשתו דעכו. הוא עשוי להרגיש שהנישואים והמחוייבות לה הם עול כבד על כתפיו, או שהיא עשוייה להרגיש שהיא לא מעוניינת להשאר עם מישהו שלא אוהב אותה מספיק כדי להיות איתה מרצון... אני מבינה שבימים עברו לנשים לא הייתה ברירה והן נאלצו להשלים עם כמעט כל סוג יחס (מלבד המפורטים ברשימה שציינת) מכיוון שחוסר יכולתן להחזיק ברכוש ולכלכל את עצמן מנע מהן את האפשרות לקום וללכת מסיבות של חוסר אושר, אבל היום הן יכולות להעמיד את אושרן במקום גבוה בסדר השיקולים.. האם במקרה כזה המשפט העברי לא גורם לעיוות הדין בכך שהאישה נאלצת לבקש גט על סמך סיבה לא נכונה? מה שגורם לה להשמיץ את בן זוגה שלא לצורך? או אולי להיפך, האם זה לא גורם לבעל להשמיץ את אשתו כדי להתאים את הסיבות שלו? ושוב תודה......

            האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
            מסך מלא השב

            • תשובה.
              טו"ר יצחק עמרני | 26/09/2011 21:50

              פלונית שלום. שאלתך אכן שאלה כבדת משקל ולכן אנסה לבאר את הנושא. בספר דברים (פרק כד' א' - ד') נכתב: "כי ייקח איש אישה ובעלה, והיה אם לא תמצא חן בעיניו וכו'... נותן לך נחלה". הפרשה עוסקת באדם המחזיר גרושתו אחרי שהיא נישאה לאחר. כשאדם לוקח לו אישה והוא מוצא בה פגם מהותי המהווה עילה לגירושין, הוא כותב לה גט כריתות ונותן בידה ו"משלח מביתו". כל עוד שלא נישאה לאחר, הוא יכול לשאת אותה שוב. אולם, אם היא נישאה עם בן זוג אחר, ונתגרשה. ע"פ הדין, בעלה הראשון, לא יכול לקחת אותה שוב לאישה. הרמב"ן מבאר זאת משום שזה הרס לחיי הנישואין. בהבנת הדברים ניקח לדוגמא להשוואה את הדין המוסלמי, אשר בו הדין הפוך לחלוטין, אם אדם מגרש אישה, הוא לא יכול לשאת אותה שוב אלא אם כן נישאה לאחר ונתגרשה ממנו. מדוע? -ההבדל נובע מסיבה מהותית אחת, במשפט המוסלמי ניתן לגרש אישה בקלות וללא הסכמתה, יש לומר שלוש פעמים "צאי" ובכך נסתימו להם חיי הנישואין. וכדי לאזן ולבלום את הקלות בה ניתן לגרש אשה, נאסר על הבעל המגרש לשאת אותה שוב, אלא אם כן התחתנה לאחר והתגרשה ממנו כאמור. זו היא ההלכה המוסלמית. אולם, במשפט העברי, ההלכה הפוכה, הגרושין אינם קלים, והם דורים עילות מבוססות וכן את הסכמת האשה. ולכן, מחזיר גרושתו, לא רק שמותר הוא אלא אף מצווה. וכעת אגש לגוף שאלתך. נשאלת השאלה מהן העילות לגירושין: בית שמאי אומרים - "לא יגרש אדם את אשתו, אלא אם כן מצא בה ערוות דבר", שנאמר כי מצא בה ערוות דבר. "ערוות דבר" - עניני מוסר, פריצות. צריך להיות פגם לפריצות. בית הלל אומרים - "אפילו הקדיחה תבשילו" - כלומר, אפילו אם שרפה תבשילו, ארוחתו. פגם בניהול הבית. ערוות דבר זה כינוי סמלי לעילה רצינית. רבי עקיבא אומר - "אפילו מצא אחרת נאה מימנה" - כלומר "והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערוות דבר" רבי עקיבא מפרש את המילה "כי" כ"או", או שלא תמצא חן בעיניו סתם או שמצא בה ערוות דבר. בית הלל ושמאי מפרשים את המילה "כי" כנימוק, הנימוק לכך שלא מצא חן בעיניו, היא צריכה להיות בעלת פגם רציני. בית שמאי מגן על האישה - אין עילה אלא ממש פריצות. אישה גרושה בבית שמאי היא "גמורה", אף אחד לא ייקח אותה. גם אצל בית הלל לאישה גרושה יהיה קשה להתחתן שנית. אצל רבי עקיבא, אישה גרושה היא בסדר ויש לה אפשרות להתחתן שוב. ישנה מחלוקת תנאים על עילות גירושין: ההלכה היא בדרך כלל בית הלל, אבל כאן ההלכה היא כבית שמאי. הפרשנות המוסמכת ל"ערוות דבר" היא עילה רצינית ביותר וזאת בכדי להגן על האשה. אכן, כאמור, היו חכמים כבית הלל וכר' עקיבא, שאכן סברו כמותך, שעילות הגרושין צריכות להיות קלות, אלא שלא נפסקה הלכה כמותם. כיום למעשה, ההחמרה בעילות גרושין, מעמידה את האשה במקום טוב יותר, הנתון מגן על הנשים ולא מאפשר לגברים, "לשפר מודל" כל כך בקלות..

              האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
              מסך מלא השב

              • תשובה יפה
                פלונית | 27/09/2011 16:16

                אבל הרשה לי לחדד את השאלה שלי, כי אני חשה שאינך יורד לסוף דעתי.אנשים שרוצים להתגרש, רוצים כך ממגוון סיבות - מגוון רחב יותר ממה שמציע להם המשפט העברי. קשה להכנס למורכבות ולפירוט הסיבות מבלי לדון בפסיכולוגיה של האדם ובמניעים ושיקולים רגשיים שיכולים להוביל אותו לרצות משהו אחר, או להתרחק ממה שקיים... רוב הסיבות עוברות דרך מינונים שונים של הגדרה וערך עצמי בתוך הזוגיות, מימוש וחופש, מאבקים, יכולת לתפקד במסגרת וכו... בכל מקרה, מה שעושה המשפט העברי הוא שהוא מאלץ את אותם אנשים אומללים לבחור איזו קטגוריה מבין אלו המוצעות לו, ולתוכה להכניס את יחסיהם עם בני הזוג... זה מאולץ וזה גורם לכאב מיותר.כך יוצא בעצם שבמקום לומר שבת הזוג שלך היא אדם נפלא ושלא הצלחתם להסתדר בגלל חילוקי דיעות הולכים וגוברים או אי התאמה ברצונות ובכיוון לחיים וכו - אתה קורא לה בפני בין דין ואנשים זרים מורדת, סוררת, בוגדת או מאוסה ובעצם מגרש אותה מעל פניך ... האם במקרה כזה לא באה לידי ביטוי אזלת ידו של המשפט העברי בכך שהוא מונע פרידה נעימה? (עד כמה שפרידה יכולה להיות נעימה כלומר, לרוב מדובר בהתרסקות רגשית של לפחות אחד הצדדים)

                האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
                מסך מלא השב

                • עילות הגירושין ומעמד האשה במשפט העברי
                  טו"ר יצחק עמרני | 03/10/2011 13:54

                  פלנית שלום, בשאלתך את שמה דגש, דווקא על הזוג אשר מעוניין בסיום הקשר. את מציירת את החפץ בכך כאומלל, אשר מחפש דרך מילוט ומוצא את כל השערים נעולים. אך מנגד, ישנם שני צדדים למטבע. בראיה משפטית נכונה, את צריכה לבחון, לא רק את הצד שחפץ בפרוק הקשר, אלא גם את הצד שמעוניין להמשיכו ולבצע איזון בדין שני הדרישות המנוגדות. בעולם ערכים נורמטיבי כפי שאת מציעה, של "גרושין ללא עילה" חושפת את בן הזוג החלש לנטישה ומעורר חשש כבד להתנהגות אופורטוניסטית. לאור זאת, המשפט העברי מצריך עילות גרושין, ובעצם מבצע איזון בין "גרושין ללא אשמה" מחד, ולבין "גרושין ללא עילה" מאידך. כפי שביארתי לעיל, ישנם דעות שונות בתלמוד לגבי עילות הגרושין, שיטת בית הלל הסוברת כי "אפילו הקדיחה תבשילו" יכול לגרשה, לא נפסקה הלכה למעשה, אף שבדרך כלל, הלכה כבית הלל וזאת, בכדי לתת איזון כולל, גם לאחר הנשואין כאמור בדין "מחזיר גרושתו".

                  האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
                  מסך מלא השב

קבל עכשיו ייעוץ משפטי אישי

לייעוץ ראשוני טלפוני חייג: 077-9973868
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני תעבורה 19/04/2024 | 17:35 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 19/04/2024 | 16:32 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...
  • פורום עורכי דין 18/04/2024 | 18:58 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 18/04/2024 | 15:22 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 18/04/2024 | 15:02 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
כניסה לפורומים המשפטיים
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק