| חז"ל התקינו סנקציות שונות בכדי לשמר חיי מסחר הוגנים כגון "תקנת הלקוחות" "תקנת השוק" .
איסור העלאת מחירי צרכי אוכל נפש למעלה מחמישית מסכום הקרן (מקורות- ב"מ דף מ. שו"ע הרב הל' מדות ומשקלות)
את תופעת הפקעת שערים ראו בחומרה רבה, עד כי השוו את מפקיעי השערים למלווים בריבית, ועליהם הכתוב אומר: "לאמר מתי יעבור החדש ונשבירה שבר והשבת ונפתחה בר... נשבע ה' בגאון יעקב אם אשכח לנצח כל מעשיהם".
חכמים תיקנו תקנות מסויימות, שמטרתן לדאוג לחיי מסחר תקינים, ולמנוע הפקעת שערים. אחת מן התקנות הללו, ש"אין גוזרין תענית על הציבור בתחילה בחמישי, שלא להפקיע השערים" (תענית טו, ב). כלומר: אין קובעים תענית ציבור בתחילה ביום חמישי בשבוע, שלא יתייקרו על ידי כך מחירי הסחורות, שכן כשבעלי החנויות רואים שקונים סעודות גדולות, לליל התענית ולשבת, סבורים הם שרעב בא לעולם ומייקרים את השער.
אולם כאשר נגד לערכי שוק ראויים עומדים נושאי פיקוח נפש, אין ספק כי ערך פיקוח הנפש גובר השולחן ערוך באורח חיים הלכות שבת סימן שכח פוסק כי מצוה לחלל על החולה את השבת והזריז, הרי זה משובח. ומי שמתמהמה והשואל, הרי זה שופך דמים. כלומר שמשווים אותו לרוצח.
|