| לרב ברנד-
אם חוקי המדינה נסמכים על דינא דמלכותא דינא,
הרי שלא משנה מתוקף מה הם בדיוק (הפקר בי"ד, מחילה וכו')
מ"מ הם לעולם יהיו דיספוזיטיביים, שהרי כל תנאי שבממון תנאו קיים,
וגם לא גרע מהדינים הממוניים של התורה כולה.
אם כן, כל החוקים הקוגנטים של הכנסת ניתנים להתנאה.
זה הגיוני שבמדינה שהיא יהודית דמוקרטית לא יהיו חוקים קוגנטים
להגנה על החלשים וכד'? (ואף אם נשתמש בהפקר בי"ד בשביל לאכוף חוקים קוגנטים, הרי בטלת את ההלכה שכל המתנה על מה שכתוב בתורה בדבר שבממון תנאו קיים)
|