| בני לומד בכיתה ט 4 בחטיבת הביניים ברנר, קיבל במבחן במתמטיקה ציון של 55. בני רצה לשפר את הציון, וחשב שיוכל בעקבות זאת לעשות מועד ב.
בשיחה שערכתי עם המחנכת מסתבר שעל פי תקנון בית הספר, רק תלמידים שקיבלו 54 ומטה, יכולים לעשות מועד ב.
הודעתי למורה שנוהל זה של בית הספר אינו מקובל עלי ממספר סיבות:
1. ראשית, תלמיד שמקבל ציון נמוך מ 55 , מקבל "פרס" ויכול לשפר את הציון, ואילו תלמיד שקיבל ציון נמוך, אך עובר, אינו זכאי לשפר את הציון. דבר זה הינו בעייתי ממספר מישורים:
א. הדבר מעודד תלמידים שרואים במהלך המבחן שהם הולכים לקבל ציון נמוך, לא להשתדל ולסיים את המבחן, על מנת שלא יקבלו ציון עובר, ובכך מעדיפים להיכשל על מנת שיוכלו לקבל מועד ב. דבר זה מעודד תלמידים שלא לנסות ולהצליח, כיוון שאם יצליחו באופן חלקי, לא יוכלו לשפר את הציון, לציון טוב יותר.
ב. מדובר בהפליה, שכן תלמיד שנכשל מקבל הזדמנות נוספת ואילו תלמיד שקיבל ציון עובר אך נמוך, אינו מקבל הזדמנות נוספת. הייתי מצפה ממדינה, ומהחטיבה, שמחנכת ילדים על דמוקרטיה, שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות, שלא להפלתו בין התלמידים. העובדה שהם מאפשרים רק לחלק מהתלמידים להיבחן שוב, מהווה הפליה שאינה מן העניין.
כמו כן \ציינתי בפניהם שהם לא עומדים בערכים שהם מלמדים את התלמידים- אי הפליה, שוויון הזדמנויות, זכיות אדם, זכויות הילד, ו
3. הצליח, כיוון שאם יצליחו באופן חלקי, לא יוכלו לשפר את הציון, לציון טוב יותר.
ב. מדובר בהפליה, שכן תלמיד שנכשל מקבל הזדמנות נוספת ואילו תלמיד שקיבל ציון עובר אך נמוך, אינו מקבל הזדמנות נוספת. הייתי מצפה ממדינה, ומהחטיבה, שמחנכת ילדים על דמוקרטיה, שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות, שלא להפלתו בין התלמידים. העובדה שהם מאפשרים רק לחלק מהתלמידים להיבחן שוב, מהווה הפליה שאינה מן העניין.
כמו כן \ציינתי בפניהם שהם לא עומדים בערכים שהם מלמדים את התלמידים- אי הפליה, שוויון הזדמנויות, זכיות אדם, זכויות הילד, ו
3. בבדיקה שערכתי מול משרד החינוך, מסתבר שבחוזר המנכ"ל, לא רשום שתלמיד שנכשל זכאי למבחן חוזר , אלא, רשום כי אם הוחלט שניתן לתלמידים מסוימים לעשות מבחן חוזר, יש לאפשר זאת לכולם.(אין הגבלת ציון למבחן חוזר).
4. למרות טענותיי, בשיחה שערכתי המנהלת הוסבר לי שהם לא מתכוונים לשנות את התקנון,כיוון שכל בית ספר רשאי לקבוע בתקנון למי הוא מאפשר לגשת למבחן חוזר. טענתי בפניה, כי גם הממשלה קובעת חוק לא חוקתי, הוא מבוטל על ידי בית המשפט. 4. בשיחה שערכתי עם המפקחת, היא טענה בפני שתקנון בית הספר אינו שפיט.
שאלתי, האם ניתן להגיש תביעה מנהלית כנגד בית הספר לגבי סעיף מפלה בתקנון? האם התקנון שפיט? ולמי מגישים את התביעה, לבית המשפט לעניינים מקומיים או לבג"ץ?
|