| שלום, רונן נתחיל מהשורה התחתונה - אין לי תשובה מלאה לתת לך בעניין הזה, שכן אין לי די פרטים. ועכשיו אפרט בקצרה, בתקווה שאסייע לך: התמורות במסגרת פרוייקט לפי תמ"א 38 נגזרות מכמה מדדים, חלקם הם תוצאה של מו"מ מסחרי וחלקם הם מדדים אובייקטיביים, כמו: גודל המגרש, היקף זכויות הבניה, אופי הבינוי שניתן לבצע במגרש, מספר יחידות הדיור, הכדאיות הכלכלית של הפרוייקט ועוד ועוד. במסגרת זו בהחלט יתכן שמבחינת התמורות היזם אינו יכול לייצר עוד מקומות חניה, או שאין לו כדאיות כלכלית לכך. נניח בשל ויתור על שטחי בניה, או בשל צורך בחפירת קומת מרתף לחניה, או הגבהת הבניין או כל סיבה אחרת. לכן לשאלתך, האם אפשר להתנגד לכך, התשובה היא בהחלט כן. אפשר לא להגיע להסכמה ולנסות לנהל מו"מ שונה, בתקווה שתושגנה הסכמות אחרות. האם זה נכון? תלוי בנסיבות. כפי שפירטתי מעלה, יתכן שאין ברירה אחרת, והפתרון צריך להימצא בתמורות אחרות לבעלים, או אפילו בויתור, תלוי נתוני הפרוייקט. אולי אם הברירה היא תוספת שטח בנוי לדירת התמורה לעומת חניה יהיו מי מהשכנים שיבחרו כך ומי שיבחרו אחרת. אולי ניתן להגיע להסכמה על תשלום השתתפות בגין חניה ככל שאין מגבלה טכנית להקמת מקומות חניה, אך העלות הכלכלית גבוהה מדי ליזם במסגרת תחשיב כלל התמורות לבעלים. יש לבחון את הדברים הספציפיים הרלוונטים ועל בסיסם לקבל החלטה האם נכון להתנגד לכך. ראשית כדאי לברר מהי המניעה לחניות לבעלים הקיימים מקווה שעניתי לך בהצלחה בברכה,
הדר פינק טבת, עו"ד
מנהלת פורום תמ"א 38
ביאליק 3, חיפה
טלפון: 077-4049484 , מייל: Hadar@tevetlaw.com
|