| היי
אז ככה, שאלה מצוינת ומורכבת.
מצד אחד:
1. כללי הפרסום קובעים שניתן לפרסם תמונה עם לקוח (בהגבלות).
2. כללי הפרסום החדשים גם קובעים: ״רשאי עורך דין לפרסם סרטונים, לרבות ראיונות וסרטוני תדמית, תמונות ואיורים גרפיים״.
3. מה ההגדרה לסרטון תדמית? האם סרטון הכרת תודה של לקוח הוא לא בגדר סרטון תדמית? תלוי מי יושב בדין או בוועדת האתיקה.
דעתי האישית היא שכאשר אין הגדרה ברורה - הפרשנות היא לרעת המנסח. זה הבסיס בדיו המשמעתי שדומה מאוד לדין הפלילי.
4. עוד נימוק לטובה - מה ההגדרה למונח ״תמונות עם לקוח״? תמונה היא גם בעצם סוג של סרטון?
הרי אם אטול דוגמא ממקרה אחר, אבל מאוד דומה, הרי שבעבר בתחום אחר, קבעו שהוצאת ״מסרונים״ (היינו - ״סמס או תכתובת ווטסאפ״) בטלפון הם כמו "הקלטה או האזנת סתר" כמשמעותה בדין.
לכן תמהני - אז מה השוני בין תמונה לסרטון? מה ההגדרה לסרטון לפי כללי הפרסום?
אבל - ומצד שני:
1. כללי הפרסום, בנויים ומפורשים כך - שאם אין היתר, אז אסור. אילו היה המחוקק רוצה להתיר צילומים מעין אלו, היה מבאר זאת בכללים. כך תמיד פורשו גם כללי הפרסום.
2. הטענות שהעליתי לעיל - יש בהן מן ההתחכמות (אני גם יודע לבקר את עצמי - מודה (-: ).
3. יכול להיות, והדבר לא תלוי על בלימה, שבית דין משמעתי או וועדת האתיקה, יראו בצילום מן הסוג דנא, כהצגת מידע לא ענייני וכן (או) גם דבר שיש בו כדי לפגוע בכבוד במקצוע (עוד מונח מאוד עמום במקרים רבים).
מה גם, ולצערי, לאור החלטות שמרניות מאוד שניתנו לאחרונה בכל הנוגע לענייני פרסום (לדוגמא - איזור על הצגת שיקים או שטרי סילוק בדף העסקי מבלי לפרט את טיבם, או איסור על גביית תשלום טלפוני ועוד), הרי שנראה כי ההנחה שוועדת האתיקה ובית דין משמעתי לא יראו בעין יפה סרטון מעין זה.
לאור האמור - נורא נורא קורץ לי לכתוב שהדבר מותר לאור הנימוקים שהצגתי בחלק הראשון. מצד שני - קיים ספק אמיתי אם הדבר מותר. יחד עם זאת - הבה נהיה אופטימיים, לדעתי יש המון המון טענות טובות לטעון אם תוגש תלונה בגין העלאת סרטון כאמור.
בהצלחה!
בברכה,
אדם אשכנזי, עו"ד
מנהל פורום אתיקה מקצועית
רחוב האורגים 21, אשדוד
טל': 08-6538011 : Adam@an-law.co.il
|