אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 19:42   18/04/2024 פסק דין מהיר לא במחוזותינו בדרך כלל.  אני אשים את מלוא כובד המשקל במענה לשאלה על הטענה שאין לבית המשפט ס...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:32   18/04/2024 ביטול עסקה עקב פגם בעיקרון אתה צודק והדבר אף קבוע בסעיף 25 לחוק המכר, אבל משיקולי עלות תועלת נראה שהדרך הנכונה לסיים...

רוצו להוסיף ולבנות עוד דירות קטנות במרכז הארץ!

שימו לב - זוהי הוראת שעה המתבטלת ב-1.8.2021: במגרשים המיועדים לבניה למגורים חובה לאשר תוספת של 10% דירות קטנות מעבר למה שמותר לבנות במגרש. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
רוצו להוסיף ולבנות עוד דירות קטנות במרכז הארץ!

בשנתיים הקרובות ניתן יהיה עדיין ליהנות מעידוד המדינה לתוספת דירות קטנות במרכז הארץ, ולבנות תוספת של 10% דירות קטנות מעבר למספר הדירות אותן ניתן לבנות במגרש. זכות זו מוקנית לבעלי המגרשים

ומחובתה של הועדה המקומית לאשר אותה.

עד ליום 1.8.2021 ניתן עדיין ליהנות מהאפשרות להוסיף ולבנות בפרויקטים רבים עוד דירות קטנות במגרשים במרכז הארץ

סוד גלוי הוא כי בעשור האחרון חל זינוק גדול במספר הנזקקים לדירות קטנות במרכז הארץ. במקביל, היתה צניחה משמעותית במספר הדירות הקטנות שנבנו בתקופה זו. על מנת לעודד את בנייתן של דירות קטנות ולענות על הדרישה הגוברת להן, חוקקה המדינה חוק המחייב, בנסיבות מסוימות, לאשר בניית תוספת של דירות קטנות מעבר למספר הדירות אותן ניתן לבנות במגרש.

בשורה חשובה: החוק תוקן ומעודד תוספת של דירות קטנות!

באוגוסט 2016 תוקן חוק התכנון והבניה (תיקון 108) ונקבעה בו הוראת שעה המאפשרת לוועדות המקומיות לתת בהקלה תוספת דירות מגורים קטנות מעבר למספר הדירות אותן ניתן לבנות על המגרש בהתאם לתכנית התקפה. תוספת הדירות תהיה בשיעור של 10%.

לאישור תוספת הדירות האמורה נקבעו מספר תנאים אשר עיקריהם: שטח הדירות הנוספות יהיה בין 55 מ"ר ל-80 מ"ר; המגרש מיועד לבנייה רוויה (6 יחידות דיור לדונם לפחות); התכנית התקפה על המגרש אושרה לפני 1.1.2011 ואינה תכנית לפינוי בינוי. על מנת לעודד את בניית הדירות הקטנות החוק מקל אף בכך שאינו מחייב הקמת מקומות חניה בתחום המגרש עבור אותן דירות קטנות.

באופן חסר תקדים נקבעה סמכות חובה לאישור הדירות הקטנות - ועדת הערר חייבה לאשר את תוספת הדירות

פרשנותו של התיקון האמור לחוק הגיעה לפתחה של ועדת הערר, אשר קבעה כי שיקול דעתה של הועדה המקומית לסרב לאשר הקלה לתוספת יחידות הדיור לפי הוראת השעה האמורה מוגבלת ביותר. 

נקבע כי ככלל מחובתה של הועדה המקומית לתת הקלה לתוספת דירות מגורים קטנות בתנאים אשר נקבעו בסעיף האמור. מדובר בסמכות חובה שהוקנתה לוועדות המקומיות, אשר כפופות לחובה זו גם כאשר אינן רוצות לאשר את ההקלה משיקולים שונים.

חובה זו נקבעה בשל העובדה שוועדות מקומיות רבות אינן מעוניינות ככלל בתוספת דירות קטנות בהקלה, ונוכח הצניחה בכמות הדירות הקטנות בשנים שקדמו לעומת הזינוק במספר הנזקקים להן. 

חובה זו אינה קיימת במקרים בהם מתבקש היתר מכוחה של תמ"א 38! אין כפל מבצעים

כאשר הבקשה להיתר היא מכוחה של תמ"א 38 (או של תכנית שנערכה לפי תמ"א 38), הועדה המקומית אינה חייבת לאשר את תוספת הדירות הקטנות. 

לאחרונה דחתה הועדה המקומית בקשתו של יזם תמ"א 38 לקבל בהקלה תוספת יחידות דיור מכוחה של הוראת שעה זו, מעבר לתוספת יחידות הדיור מכוחה של תכנית אשר נערכה בהתאם להוראותיה של תמ"א 38. 

ועדת הערר דחתה את הערר אשר הוגש על סרובה זה של הועדה המקומית וקבעה כי "אין מקום לכפל מבצעים", לאמור, גם תוספת מכוחה של הוראת השעה וגם תוספת יחידות דיור מכוחה של התכנית אשר נערכה מכוח תמ"א 38. נקבע כי ההפרדה החישובית של יחידות הדיור מכוחן של התכניות השונות היא הפרדה מלאכותית. בסופו של יום מדובר ביחידות דיור שנבנות ומעמיסות על אותו מגרש.

לאור זמינותה של הזכות לתוספת דירות, והיות והחובה המוטלת על הועדות המקומיות לאשר את התוספת הינה לתקופה מוגבלת, העתידה להסתיים ביום 1.8.2021, אני ממליצה בחום ליזמים למהר לממש את ההטבה הגלומה בהוראת השעה.

בברכת עסקאות טובות ובנייה מהירה!

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק