אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני ביטוח 15:09   25/04/2024 האם הצתה של רכב ע''י ילד קטן מזכה ב... האם חברת ביטוח יכוחה לדחות תביעה של רכב שנשרף  בטענה ששרפת רכב שבוצעה ע''י ילד קטן הרי היא כ...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 14:37   25/04/2024 סחר מרחוק השאלה בנושא סחר מרחוקקניה באינטרנטבאמצעי תווי קניהיש פטור מהחזר כספי?ניתן לתת רק זיכוי?
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 23:55   24/04/2024 אחריות המוכר vs. תחזוקת הקונה שלום,האם בשנות האחריות (אחרי שנות הבדק), אי טיפול בדירה לפי הוראות התחזוקה והשימוש בחוברת שנמסרה ...
  • פורום ביטוח לאומי 23:44   24/04/2024 נכות כללית בזמן מאסר שלום האם ממשיכים לקבל בצורה רגילה נכות כללית בזמן מאסר מבלי לעדכן כלום בביטוח לאומי.מפסיק לעבוד ו...
  • פורום דיני עבודה 12:35   24/04/2024 aaaa aaaa

האם מותר למפקד לבצע חיפוש בכיסים של החייל?

  • 26/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 11151
מפקד בצבא חושד שחייל מסתיר בכיסו סמים. האם מותר לו לחטט לחייל בכיס? ומה לגבי חיפוש בחדרו של החייל ללא רשותו? על גבולות האסור והמותר בין מפקד לחייל - במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
האם מותר למפקד לבצע חיפוש בכיסים של החייל?
נתחיל מהסוף: למפקד אסור לבצע חיפוש בכיסיו של חייל ללא רשותו המפורשת של החייל. גם אם המפקד חושד שהחייל מחזיק בכיסו דבר אסור – סמים למשל – אין לו זכות לבצע חיפוש ללא רשותו של החייל. בגדיו של החייל הם רכושו הפרטי, ויש לו זכות לפרטיות. באותו אופן, אסור למפקד לחטט לחייל בסלולרי שלו ולבדוק התכתבויות שלו בוואצאפ וכדומה.

עם זאת, במידה ונפתחת חקירת מצ"ח כנגד החייל, השופט עשוי להוציא צו חיפוש בבגדיו ובחפציו של החייל. לבית המשפט מסורה הסמכות להורות במקרים מסוימים על פגיעה בזכות הפרטיות של האדם למטרות חשובות.

חיפוש בחדרו של החייל בבסיס

בניגוד לחיפוש בכיסיו של החייל, כאשר מדובר על חיפוש בחדרו של החייל בבסיס – המפקד רשאי לערוך חיפוש גם ללא צו משופט. חיפושים מסוג זה מצויים בטירונות כאשר המפקדים נכנסים לבחון את חדרי השינה של הטירונים, כדי לבדוק האם הם מחזיקים חפצים אסורים או מבצעים פעילויות אסורות.

הסיבה שחיפוש זה מותר אף בלא צו של שופט נעוצה בכך שחדרו של החייל אינו רכושו הפרטי. בניגוד לכיסיו של החייל שהם רכושו הפרטי, חדרו של החייל הינו רכוש צבאי. לכן, המפקד, שהוא האחראי מטעם הצבא, רשאי לערוך חיפוש בחדר ולבדוק האם מבוצעות שם עבירות.

ישנן פקודות שאסור למפקד לתת

חיפוש בכיסיו של חייל – הוא דוגמה לפקודה שאסור למפקד להורות לחייל. סמכותם של המפקדים בצבא היא הכרחית, אך גם להם יש מגבלות. לפעמים נדמה לחיילים, בעיקר טירונים, שהמפקד הוא 'כל יכול' בצבא, אך זה ממש לא נכון. מבחינה משפטית, ישנן גבולות שאסור למפקד לחצות.

כך, למשל, אסור למפקד להתעלל בחייל בטירונות. מותר לו להפעיל אותו באופן קשוח כדי לחשל אותו – זה חלק מבניית כושרו של החייל – אך אסור לו להתעלל בו נפשית. עם זאת, ישנן יחידות מובחרות שחלק מהליך ההכשרה שלהן כולל מסלולי מכשולים שונים, ביניהם גם כאלה שנועדו לחשל את נפשו של החייל למשימות קשות כמו נפילה בשבי. משום כך, קשה לתת קו גבול ברור בין האסור והמותר בהקשר זה, וצריך לבחון כל מקרה לגופו.

דוגמה נוספת לפקודה שאסור למפקד לתת היא 'פקודה שאינה חוקית בעליל'. חייל חייב לשמוע בקול המפקד במקרים רגילים, אך כאשר המפקד מורה על פעולה בלתי מוסרית בעליל – החייל חייב להפר פקודה. ישנן דוגמאות בהיסטוריה של חיילים שנשפטו על כך שביצעו הוראה בלתי מוסרית בעליל של מפקדם [למשל נאצים אחרי השואה]. 

בין המותר – פקודה רגילה, לבין האסור – פקודה בלתי מוסרית בעליל, ישנם הרבה מקרי אפור של פקודות גבוליות, וקשה להציב קו גבול חד משמעי בנושא.

האם מותר למפקד להורות לחייל להכין לו כוס קפה?

שאלה שרבים שואלים: האם מפקד רשאי להורות לחייל/ת שלו להכין לו כוס קפה? שורש השאלה הוא האם סמכותו של המפקד חלה גם על פקודות שאינן נוגעות באופן ישיר למשימות צבאיות.

ובכן, גם על שאלה זו אין תשובה חד משמעית. ישנם מקרים בהם הבקשה להכין כוס קפה היא מתבקשת – למשל כאשר המפקד מצוי בעיצומה של משימה חשובה, והוא עייף מאד וצריך לשתות כוס קפה כדי להתעורר, והוא עסוק מדי מכדי להכין בעצמו. מנגד, מסתבר שמפקד ההופך את החיילים שלו למשרתים באופן קבוע – גם כאשר אין בכך צורך משימתי – חורג מסמכותו.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק