אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני ביטוח 15:09   25/04/2024 האם הצתה של רכב ע''י ילד קטן מזכה ב... האם חברת ביטוח יכוחה לדחות תביעה של רכב שנשרף  בטענה ששרפת רכב שבוצעה ע''י ילד קטן הרי היא כ...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 14:37   25/04/2024 סחר מרחוק השאלה בנושא סחר מרחוקקניה באינטרנטבאמצעי תווי קניהיש פטור מהחזר כספי?ניתן לתת רק זיכוי?
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 23:55   24/04/2024 אחריות המוכר vs. תחזוקת הקונה שלום,האם בשנות האחריות (אחרי שנות הבדק), אי טיפול בדירה לפי הוראות התחזוקה והשימוש בחוברת שנמסרה ...
  • פורום ביטוח לאומי 23:44   24/04/2024 נכות כללית בזמן מאסר שלום האם ממשיכים לקבל בצורה רגילה נכות כללית בזמן מאסר מבלי לעדכן כלום בביטוח לאומי.מפסיק לעבוד ו...
  • פורום דיני עבודה 12:35   24/04/2024 aaaa aaaa

האם מותר למפקד לדרוש מחייל לתת לו את הסלולרי שלו – לבדיקה?

  • 26/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 11644
מפקד בצבא חושד שחייל שלו מבצע עבירה – האם מותר לו לדרוש מהחייל לתת לו את הסלולרי לבדיקה? ומה לגבי חקירת מצ"ח – האם מותר למצ"ח לחטט בסלולרי של חשוד? על כך במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
האם מותר למפקד לדרוש מחייל לתת לו את הסלולרי שלו – לבדיקה?

חובת הציות של חייל להוראות המפקד שלו היא מהותית וקריטית לתפקודו של הצבא. ללא ציות למפקדים, הצבא לא יוכל לתפקד. עם זאת, כמובן שמפקד אינו יכול לצוות על חייל כל מה שעולה על רוחו. מפקד אינו יכול להתעלל בחייל בצורה שאינה מועילה למטרות הצבאיות, ואינו יכול לצוות עליו לעשות עבורו מטלות שאינן חלק מהמשימות הצבאיות.

נשאלת השאלה: מה קורה כאשר מפקד חושש שחייל שלו מבצע פעולה הנוגדת את מטרות הצבא ורוצה לבדוק זאת דרך הסלולרי שלו – האם מותר לו לפקוד עליו לתת לו את הסלולרי שלו לבדיקה? או שמא מדובר בפקודה שאינה לגיטימית הפוגעת בפרטיותו של החייל?

זכותו של החייל לפרטיות

התשובה לכך ברורה וחד משמעית: אין למפקד שום זכות להורות לחייל לתת לו את הטלפון לבדיקה. זכותו של החייל לפרטיות גוברת על מטרתו של המפקד לעקוב אחר הפרות משמעת בקרב החיילים שלו.
זכות הפרטיות של חייל מול מפקדו אינה שונה מזכות הפרטיות של אזרח מול שוטר: כשם ששוטר אינו רשאי לערוך חיפוש בגופו, בכיסיו או בחפציו האישיים של אזרח ללא אישור מפורש ממנו, כך מפקד אינו רשאי לערוך חיפוש בסלולרי של החייל שלו ללא רשותו המפורשת. 

כמובן - כאשר ישנה הסכמה מפורשת של האזרח או של החייל, השוטר או המפקד רשאים לערוך את החיפוש.

מפקד רשאי לערוך חיפוש בחדר בבסיס

למרות האמור, מפקד רשאי לערוך חיפוש בחדרים בבסיס – למשל בחדרי שינה בפנימייה – אף ללא רשותם של החיילים. חדרים בצבא אינם רכושם הפרטי של החיילים אלא הם שייכים לצבא, ועל כן עומדת למפקד הזכות לבדוק האם חייליו מבצעים עבירות ברכושו של הצבא.

לעומת זאת, במקרה של אזרח, אין השוטר רשאי להיכנס לביתו מבלי לבקש את רשותו. זאת משום שביתו של אדם הוא רכושו הפרטי, ואין למשטרה זכות להיכנס לשם ללא רשותו.

חיפוש בצו שופט

ישנו מקרה אחד בו מותר לשוטר או לחוקר לבצע חיפוש ללא רשותו של החשוד: כאשר ישנו צו שופט. שופט רשאי להורות לחוקר מצ"ח לבצע חיפוש בסלולרי של החייל. 

מקרה מצוי של צו חיפוש הוא כאשר ישנו חשד לשימוש בסמים בצבא. עבירת סמים בצבא מטופלת בחומרה רבה [הרבה יותר מאשר עבירת סמים באזרחות], וכאשר ישנו חשד ממשי לשימוש בסמים, שופט עשוי להורות על חיפוש בסלולרי של החשוד. 

יצוין כי הרבה פעמים למרות שהחיפוש בסלולרי אינו מניב הוכחות של ממש לשימוש בסמים, די בו בכדי להרתיע את החשוד ולגרום לו לשתף פעולה עם חוקריו. למשל, אם החוקרים מראים לחשוד תמונות של סמים שהוא שלח לחבריו, הדבר עשוי לשמש מנוף בחקירתו. 

עוד יצוין, כי לגופי החקירה ישנן תוכנות משוכללות המסוגלות להוציא מידע חבוי מהמכשיר, לרבות הודעות ס.מ.ס או וואצאפ שכבר נמחקו.

בשורה התחתונה: 

חיפוש בסלולרי של החייל מותר בשני מקרים בלבד: א. כאשר החייל מסכים לכך. ב. כאשר ישנו צו שופט. בכל מקרה אחר – חל איסור מוחלט על המפקד לחטט בסלולרי של החייל שלו. 

מפקד המחטט שלא כדין בסלולרי של החייל שלו מפר באופן חמור את זכותו של החייל לפרטיות. מעשה שכזה עלול לגרור תלונה ואפילו העמדה לדין כנגד המפקד.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק