אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

שחרור מצה"ל עקב בעיות רפואיות

  • 13/07/2016
  •   מאת: אלעד שניר
  • צפיות: 10550
מהו פטור משירות צבאי, ומהו פטור משירות צבאי עקב בעיה רפואית? מי זכאי לקבל פטור כזה והאם יש צורך בכלל בהתערבות משפטית? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
שחרור מצה"ל עקב בעיות רפואיות

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

כאשר חושבים על האפשרות להשתחרר מהצבא עקב סיבות רפואיות, לרוב המחשבה הראשונה שעולה בראשו של הישראלי הממוצע, היא פשוט לגשת לקב"ן ולספר לו על רוחות רפאים שמלוות אותו או על מערכת היחסים המיוחדת שיש לו עם החבר "הדמיוני" שלו. אכן, ייתכן שסיפורים כאלו יוכלו להביא לשחרור מהצבא, אך המציאות מעידה על כך שכדי להשתחרר מהצבא מטעמים רפואיים, מדובר בפעולה הרבה יותר מורכבת. על כך, במאמר הבא. 

מהי המשמעות של קבלת "פטור" משירות צבאי?

פטור משירות צבאי, כשמו כן הוא, תעודה אשר נמסרת למי שמיועד לשירות ביטחון (להלן: "מלש"ב"), שתוכנה מודיע על כך שהמלש"ב פטור משירות צבאי, וכן גם משירות מילואים. עם זאת, חשוב להבהיר, כי פטור משירות צבאי לא מתמקד אך ורק במקרים של פטור רפואי, אלא ממגוון סיבות. 

בין היתר, פטור משירות צבאי יכול להינתן עקב עבר פלילי משמעותי. לרוב הצבא לא מגייס אנשים שהורשעו בעבירות חמורות. הצבא גם פוטר משירות צבאי נשים שנמצאות בהיריון או נשים נשואות. הצבא גם פוטר משירות צבאי עקב בעיות מצפוניות,  אך זהו פטור שניתן במשורה. 

הצבא גם לעיתים פוטר מלשב"ים עקב בעיות כלכליות קשות בבית. לרוב, מדובר בסיטואציות שבהן מדובר במלש"ב התומך במשפחתו בפן הכלכלי, וכן מקרים שבהם שני ההורים אינם מתפקדים עקב בעיות רפואיות או סיבות אחרות. גם כאן, מדובר יחסית בפטור חריג, שכן הצבא מעדיף לרוב לסייע למלשב"ים במקרים כאלו, במסגרת השירות הצבאי (למשל, באמצעות תמיכה כספית, הקלות בתנאי שירות, ועוד). 

מהו פטור משירות צבאי עקב בעיות רפואיות?

לקראת גיוס לצבא, מזומנים מלשב"ים ללשכת הגיוס לשם מבחנים, ובדיקות רפואיות. במסגרת אותן בדיקות רפואיות ומבחנים שעוברים המלשב"ים, הצבא למעשה מגדיר את "כישוריו" של החייל. אותם כישורים נבחנים בשני מישורים, האחד הוא הפרופיל הרפואי של החייל, והשני הוא "הקב"א", דהיינו- קבוצת האיכות של המלש"ב (בהתאם למבחנים וראיון שנערך עמו לקראת הליכי הגיוס כאמור). 

במסגרת הבדיקות הרפואיות, נקבע למעשה הפרופיל הרפואי של החייל. הפרופיל נע בין פרופיל 97, שהוא הגבוה ביותר, ויורד בהתאמה. למשל פרופיל 64 הוא פרופיל שנחשב לתואם לביצוע תפקידים תומכי לחימה. מנגד, פרופיל 21 הוא פרופיל שבו המלש"ב יקבל פטור משירות צבאי, משום שפרופיל כגון זה נקבע כתוצאה מבעיות רפואיות קשות. 

בנוסף, הפרופיל הרפואי הוא לא רק פועל יוצא של מצבו הפיזי של המלש"ב, אלא שהוא גם פועל יוצא של מצבו הנפשי של המלש"ב. כך שפטור משירות צבאי עקב בעיות בריאותיות, יכול להינתן גם עקב קשיים נפשיים או מחלת נפש.  יש להדגיש, כי העובדה שהצבא העניק פטור משירות צבאי עקב בעיה בריאותית שהביאו לקביעת פרופיל 21, עדיין לא מונעת מהמלש"ב להתנדב לשירות צבאי, או לחלופין לבצע שירות לאומי. 

כיצד אפשר לקבל פטור משירות צבאי עקב בעיות רפואיות?

כדי לקבל פטור משירות צבאי בשל בעיות רפואיות, יש לפנות לוועדה רפואית, אשר היא שעורכת את הבדיקות הרפואיות הרלוונטיות, והיא ברת הסמכא להחלטות הנוגעות למתן פטור משירות. לרוב, הזימון לוועדה נעשה כבר בשלב שבו מזומן המלש"ב לבדיקות רגילות במסגרת צו הגיוס. ככל שקיים חשש לבעיה רפואית מורכבת יותר (שלרוב גם מתגלה ע"י המלש"ב עצמו), ייתכן והמלש"ב יזומן לדיון בפני וועדה כאמור.

כמו כן, ככל שחייל רוצה לערער על קביעת הפרופיל הרפואי, עומדת לו הזכות לעשות כן, והוא יכול גם להיעזר בחוות דעת רפואית פרטית.

כאשר מדובר בבקשה לפטור מטעמים רפואיים- נפשיים, ההליך עשוי להיות דומה, בתחילה יזומן המלש"ב לבדיקות רגילות במסגרת צו הגיוס, ולאחר מכן ככל שקיים חשש למחלה נפשית או שמא החייל מדווח על כך, אז יזומן החייל לפגישה בפני "קב"ן" (קצין בריאות נפש). זאת ועוד, לרוב רצוי להיעזר במכתב מטעם פסיכולוג אזרחי, וזאת במקרים שבהם המלש"ב נמצא במעקב של אחת ממערכות בריאות הנפש. במסגרת המפגש עם הקב"ן, יכריע האחרון לאחר אבחון, האם יש מקום לפטור את החייל משירות צבאי.  

חשוב מאוד להדגיש שקיימת תופעה של מלשב"ים שמנסים להונות את רשויות הצבא כדי לקבל פטור משירות צבאי על רקע רפואי. אך קבלת פטור במרמה היא עבירה פלילית, וגילויה יכול להביא את המלש"ב למאסר מאחורי סורג ובריח. 

האם כדאי להיעזר בעורך דין במסגרת הליך קבלת פטור משירות צבאי?

התשובה היא בחיוב. ההתנהלות מול הצבא היא מורכבת, בירוקרטית מאוד, ומצריכה הבנה, ידע וניסיון. לכן, הסתייעות בעורך דין מחייבת, ולבטח תוכל לקדם את המלש"ב לקראת הפטור המבוקש, או לחלופין, במקרה שבו המלש"ב דווקא מעוניין להגדיל את הפרופיל הרפואי שלו. 

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק