פורום משפט עברי, נועד לתת מענה בנושאים הנידונים בבתי הדין הרבנים. לציבור הכללי, זה בא לידי ביטוי בדיני המשפחה, בירור יהדות, גירות וכדומה. ואילו לציבור הדתי / החרדי, זהו כל המשפט כולו, אשר בו הם מאמינים ולאורו הם הולכים. מיותר לציין את התחרות שקיימת בתחום דיני המשפחה, בין בתי הדין ובין בתי המשפט, וכפי שמכונה בקרב המשפטנים "מרוץ הסמכויות". מרוץ זה, נראה כי אט אט גולש לכל תחומי המשפט הישראלי, אם בצורת מוסד הבוררות, ואם בצורת הפרשנות בקרב פסיקת בתי המשפט.
שלום
דודי נפטר לפני כשנתיים וחצי ללא אישה וילדים וללא הורים, נותרו לו 3 אחיות ואח אחד
לפני כשנתיים ניגשו האח הנותר והאחות הקטנה בלבד ללא אימי ואחותה לבית הדין הרבני וקיבלו צו שנותן לאח את העיזבון ולאחות הקטנה. אימי לא הייתה מודעת לפניה לבית הדין והם הסתירו זאת ממנה.
הגשנו בקשה לבית הדין הרבני לביטול הצו, העורך דין טען שצריך לפנות תחילה לערכה שנתנה את הצו ורק לאחר מכן לבית המשפט למשפחה.
התקיים דיון שבו אימי היתה נוכחת והיא נשאלה אם היא מוכנה לדון בתיק ואמרה כן, בדיון הבנו מהשופטים שלפי דין תורה האח מקבל, מיכוון שאחות אחת לא הייתה נוכחת בדיון הוזמנו לדיון נוסף.
מה כדאי לעשות כעת ? אנו בכיוון להגיש בקשה לבטל את הדיון כי אנו לא מסכים שבית הדין ידון לפי דין תורה, כדי שנוכל לפנות לבית המשפט למשפחה בלי להסתבך עם בית הדין הרבני.
תודה
בבית הדין הרבני הורו להגיש סיכום בתיק בן 5 עמ' ונספחים ללא הגבלה.
לא מובן לי עניין הנספחים:
הרי עד היום הוגשו ע"י שני הצדדים ראיות לתיק שנמצאות בבית הדין. אז איזה נספחים להגיש בסיכום?
האם נהוג בסיכומים לצרף שוב כנספחים את הראיות שכבר הוגשו לתיק?
או שמספיק להפנות בסיכום לראיות שבתיק ואין צורך לצרפם כנספחים?
לא מבינה.
תודה רבה
בהליכי גרושין גט הוצא גרים בנפרד, על שם הבעל בלבד עסק , לאחר מועד הקרע הבעל רכש רכב שמשמש אותו בעסק שעל שמו זה רכב לעסק , אלא שרשם את הרכב החדש על שם מישהו אחר ולא על שמו.
1. בגלל זה לא עיקלו לבעל את הרכב)עיקול זמני) למרות שהוצא לרכב לבקשתי צו עיקול. מה ניתן לעשות?
2. רוח שמינה ביהמש לצורך חלוקת רכוש אמון על הערכת שווי העסק על שם הבעל לצורך חלוקתו ביננו, שואלת: ככל שהרכב היה רשום על שם הבעל ולא על שם צד ג, האם אז הרכב היה נכלל בחישוב שווי העסק שעל שמו, למרות שהרכב נרכש לאחר מועד הקרע?
3. מה ניתן לעשות על מנת שיתייחסו לרכב החדש שהבעל רכש לאחר מועד הקרע ( כנראה מכסף משותף שהבריח) ככזה הרשום על שם הבעל?
4. איך תגלית זו לגבי הרכב המשמש את הבעל יום יום לעבודה בעסק ובכלל אך שנרשם על שם צד ג יכול לשמש אותי כנגד הבעל בהליך הגרושין?
האם בדיון הוכחות לכתובה מותר להשתמש בכל ראיה שהוגשה עד למועד הדיון לבית הדין בתיק כתובה או שיש כללים אחרים בעניין?
מה יקבע איזה מסמכים אוכל להשתמש בדיון הוכחות לכתובה. (הגשתי בתיק כתבים אליהם צרפתי ראיות כנספחים האם אוכל להשתמש בזה בדיון ההוכחות)
האם בעל שבסכסוך ובעודו גר בבית הפסיק לשלם חשמל, ארנונה, מים , ועד וכיוצא בזה
ואף לא שילם שכירות לחודש אחד ( שנינו חתומים על חוזה השכירות) והפסיק לשלם הוצאות לילדים ( כסף לבילוי וכולי) יכול להוות עילה לחייב אותו בכתובה או לא ?
אודה להסבר
שלום רב,
אני בן 36, עברתי התעללות נפשית על ידי בן כיתתי מגיל 14 עד 18 שכלל הלבנות פנים מרובות, בגיל 27 אובחנתי כלוקה בסכיזופרניה ומוכר על ידי הביטוח הלאומי.הרופאה אמרה לי שזה יכל להשפיע אך אני יודע שיש משהו אחר שהשפיע עליי להתפרצות.בגיל 25 הוגשה נגדי תלונת שווא במשטרה שנסגרה מחוסר עניין לציבור על ידי חברה גדולה ומוכרת כדי שהדבר ישמש להם יתרון בסכסוך אזרחי לאחר מכן קבלתי מכתב איום משפטי לא כדין במטרה להקניט אותי שלא כדין עם הוצאת דיבה וחששתי מפגיעה בשמי, הלחץ מהמכתב והתיק הפלילי(עד שנסגר לאחר כמה חודשים) גרם לי ללחץ נפשי רב וגורם לי לאבד את השפיות שלי לא תפקדתי החל מכמה חודשים בזמן שתיק היה ברישום שלי וזה גרם לי ללחץ רב מפגיעה בשמי ועד מחשש מעוד נקיטת הליכים משפטים עם הוצאת דיבה של אותה חברה ואז התפרצה אצלי המחלה.
לסיכום,ההתעלות שעברתי השפיעה חלקית וגרמה לאפשרות התפרצות המחלה.תלונת השווא והאיום המשפטי הביא לפרוץ המחלה.אפילו עמדתי לדין פלילי על הטרדה ויצאתי לא שפוי זכאי.אושפזתי פעם אחת לחצי שנה.האם אני יש לי קייס משפטי כנגד אותו תלמיד/משרד החינוך/החברה שהגישה תלונה במשטרה שגרמה לי לעוגמת נפש? או שיש כבר התיישנות?
שלום!
בכתובה שלי רשום 100 זוזי ו100 זקוקים ותוספת 36 אלף שקל.
קמה עלות הכתובה בפועל?
שלום רב
אני מעוניינת לפתוח תיק טרום גירושין ברבנות.
מה עלי לעשות?.
אודה להסברך.
בברכה
סול
פרודי הגיש תביעה רכושית בביהמש למשפחה, מה עליי לעשות על מנת שהרכוש יחולק לפי הדין העברי בכדי לקבל כפל מבצעים ביחס לכתובה.
האם ניתן לחלק רוכש בביהמש לפי הדין העברי?
אם מחולק לפידין עברי האם לא יחולק לפי חוק אלא רק לפי דין עברי?
שלום מירית,
ראשית ביהמ"ש אינו דן ע"פ הדין העברי. ניתן אולי במקרים מסוימים להגיש תביעה לבית הדין אולם צריך לבחון את פרטי המקרה.
אציע גם לבחון את צורת החלוקה האופטימלית בביהמ"ש, לפעמים דווקא ביהמ"ש עדיף מאשר הדין העברי.
בכבוד רב,
יצחק עמרני עו"ד וטו"ר.
בברכה, יצחק עמרני, טו"ר ועו"ד מנהל פורום בתי דין רבניים ז'בוטינסקי 2, בני ברק נייד: 03-6185868; מייל: izchke@gmail.com
אני האשה, הבנתי כי אם בגרושין דורשים חלק מעסק על שם הבעל וכתובה לפי החוק לא ניתן לקבל את שניהם ולפי הדין העברי כן ניתן.
1. במקרה בו בכתב ההגנה שהוגש לביהמש מבוקש לחלק את הרכוש לפי סעיף 8 לחוק קרי בצורה לא שוויונית, האם זה אומר שהתבקשה חלוקת רכוש לפי החוק בלבד שלא מאפשרת חלוקה לפי הדין העברי, קרי שלא מאפשרת לקבל חלק מעסק על שם הבעל וכתובה ביחד?
2. האם חלוקה לפי הדין העברי ניתן לדרוש רק בבית דין רבני ? או גם בביהמש?
מיתר שלום,
הנושא של "כפל מבצעים" משמעותו במקרה בו האיש צריך לשלם לאישה כספים במסגרת האיזון אזי האישה לא יכולה לתבוע גם כתובה וגם חלוקה ע"פ הדין ובייחוד כאשר התביעה היא לשלם יותר ממחצית בהתאם לסעיף 8 לחוק.
אני מציע לבחון ולשקון מה עדיף מול מה האם תביעת הכתובה עדיפה או התביעה הרכושית וגם במקרה והתביעה הרכושית נידונה האם אפשרי לבצע קיזוז
בכבוד רב
יצחק עמרני עו"ד וטוען רבני
שמעתי שאומרים שאין כפל מבצעים בהקשר לכתובה כלומר שאשה לא יכולה לקבל כתובה ובנוסף גם את חלקה באיזון הרכוש- מציינת שמדובר בזוג ללא דירה ויש עסק על שם הבעל שאת שוויו יאזנו במסגרת ביהמש ולא במסגרת בית הדין . ובנוסף יש חובות שלא אמורים לחול על האשה אך שכנראה שגם אותם יאזנו והאשה כנראה תצטרך לשאת גם בהם.
1. האם יתכן וניתן שהאשה תקבל כתובתה ובנוסף גם את חלקה באיזון העסק? ובאיזון זכויות סוציאליות?
2. ככל שזה יתכן מאיזה סיבה האם בגלל שישיתו עליה לשלם חלק מהחובות? או מסיבה אחרת? אודה להסבר ולציוון פסיקה מתאימה או תקדימים.
שלום לך
לפי פסיקות בתי הדין אכן לא פוסקים לאישה גם כתובה וגם פיצוי לפי חוץ איזון משאבים.
אבל ההדגשה היא אך ורק אם היא תובעת כספים לפי החוק ולא לפי הדין העברי ככל והכסף מגיע לה גם ע"פ הדין העברי אזי בודאי שיפסקו לה גם כתובה.
לכן בכל מקרה הייתי ממליץ לבחון את התביעה הרכושית האם היא עומדת גם לפי הדין העברי.
בהצלחה
שלום. אמא של אשתי ישראלית יהודיה שהתחתנה עם גוי באנגליה. הם עלו לישראל כאן אשתי נולדה. לאב אזרחות ישראלית גם כן. לאחר הם התגרשו והוא חזר לאנגליה שם נפטר. האם ניתן לבקש צו ירושה לעזבונו בישראל דרך בית הדין הרבני? תודה
בסעיף 155(א) לחוק הירושה קובע כי סמכות בית הדין בענייני ירושה היא אך ורק בהתאם לדין האישי החל על הצדדים. היות ואתה מציין כי הבן זוג אינו יהודי אזי הדין האישי שהינו הדין העברי לא חל ולכן לביה"ד הרבני אין סמכות שיפוט בעניין זה. בברכה, יצחק עמרני, טו"ר ועו"ד מנהל פורום בתי דין רבניים ז'בוטינסקי 2, בני ברק נייד: 03-6185868; מייל: izchke@gmail.com
בס"ד
אח שלי עובר גירושין מאשה שהיא גם אחות של אשתי.האח נתן גט.עכשיו מערער על מתן הגט בטענה שניהלה קשר עם גברים אחרים.אין הדבר נכון כלל ויש בידו הקלטה שלי (הקלטה בה אני אומר שזה נכון אך הכוונה שלי בכלל למשהו אחר לחלוטין )שנלקחה לא בהסכמתי וללא אישורי ( הקלטה שאני אומר לו שאכן ניהלה קשר אך בפועל אין הדבר הנכון ).מה הדבר הכי טוב לעשות במקרה זה על מנת שהראיה שאינה נכונה לא תשמש אותו בערכאות בין הדין הרבני או המשפטי? אבקש לציין שמהרגע שנודע לי הדבר ניתקתי קשר איתו לחלוטין.אני מציין שהאח התגרש מאשתו שהיא אחות של אשתי ולכן המצב מורכב. לעניות דעתי עשה את הפעולה במטרה גם לפגוע במזיד בי ובבני ביתי .אשמח לכל עצה טובה בעניין זה .יום טוב ומבורך בשורות טובות.
שאלה זו עלתה כמדומני בעבר בצורה שונה.
הקלטה הינה ראיה קבילה בבית הדין הרבני. ככל וההקלטה יצאה מהקשרה אזי יש להעיד בפני ביה"ד מה מהות ההקלטה.
כתובה היא על סך 386,000 ש"ח ומאתיים זקוקים. האם צריך לעשות שיערוך לכתובה? וכמה זה מאתיים זקוקים?
ובאיזה שלב מגישים שיערוך כתובה לבית דין?
שלום,
בערכם של זקוקי כסף יש שלושה דעות עירקריות החל מסכום של מאות שקלים לדעות שסוברות כי מדובר באלפי שקלים ויש דעה של החזון איש שזה מגיע ל 52,000 ש"ח.
ניתן לבצע שיערוך מדויק לפי שווי של הכסף נכון להיום.
הגשתי לרבני תביעת גרושין כרוכה כולל כתובה.
לאחר זמן מה הגשתי השלמת טיעונים לכתובה, וצרפתי תמלולים המהווים רק חלק מהראיות שיש לי בנושא כתובה וברצוני להגיש.
אציין שהתמלולים שהגשתי להשלמת טיעונים לכתובה הוגשו לא תקין חלקם ללא חוות דעת וחלקם עם טעויות.
כעת ברצוני :
1. להגיש שוב את התמלולים שהוגשו יחד עם השלמת הטיעונים לכתובה אך כשהם מתוקנים כולל חוות דעת.
2. ברצוני להוסיף ראיות בנושא כתובה.
שואלת:
האם להגיש עתה את התמלילים המתוקנים בלבד, כאשר את יתר הראיות שברצוני להוסיף להגיש בשלב ההוכחות?
או להגיש כעת תמלילים מתוקנים ויחד איתם גם את יתר הראיות שברצוני להוסיף?
השאלה שלך זו שאלה של אסטרטגיה משפטית.
כלל בבית הדין בניגוד לביהמ"ש כי חובה להביא את הראיות מראש וניתן להפתיע את הנחקר במהלך דיון ההוכחות. הרי כמובן שצריך לענות אמת אז מדוע הנחקר אמור לדעת אילו ראיות קיימות לך?! אבל לפעמים כדאי להביא חלק מהראיות לפני.. הכל עניין של מה שרוצים להשיג.
קשה לענות על שאלה כזו בפורום כללי בלי להכיר את התיק לעומק.
הגשתי לרבני תביעת גרושין כרוכה ובכלל זה תביעה לכתובה. אני מגישה כעת השלמת טיעונים לכתובה ולגרושין, שואלת האם עליי לצרף להשלמת טיעונים זו את מלוא הראיות שלי? או שניתן לצרף רק כמה דוג ולחשוף את מלוא הראיות בשלב מאוחר יותר בהליך כגון בהוכחות?
אנחנו קבוצת סטודנטים לרפואה שמתנגדים לחוק החמץ החדש
לעכב אנשים בכניסה למיון בבדיקת חמץ יכול להיות עניין של חים ומוות
ולכן אנחנו יוזמים אחד עמדה עם יכולת שמירת חמץ בכניסה לבתי חולים
ואפילו חלקות חמץ חינם ללא תשלום למי שרוצה להמשיך לאכול חמץ
כמו אנשים שמדרשים לתזונה רפואית מדוייקת
השאלה אם מבחינה חוקית אין איסור על חלוקת חמץ חינם
כי החוק אוסר רק מכירה של חמץ
הפורום שלנו עוסק בנושא הדין העברי.
לפי הדין העברי אסור לחלק חמץ בפסח. לא בבית חולים ולא בשום מקום.
בהצלחה בלימודי הרפואה. בברכה, יצחק עמרני, טו"ר ועו"ד מנהל פורום בתי דין רבניים ז'בוטינסקי 2, בני ברק נייד: 03-6185868; מייל: izchke@gmail.com
בס״ד
האם בית דין רבני יכול לפסוק שהילדים של אישה ובועלה הם ממזרים מדרבנן בגלל שהאישה ובועלה נישאו כדת משה וישראל? הדגש הוא שהאישה ובועלה נישאו (כמובן לאחר גירושיה מהראשון), האם יש איזשהו קנס לילדים שלהם שהם יהיו ממזרים מדרבנן מכיוון שהאישה ובועלה נישאו?
אשמח לתשובה, תודה רבה!
ממזר מדרבנן זה רק במקרה שאישה נשואה שבעלה הלך לחו"ל והייתה עם גבר אחר ואחרי הגירושין נולד לה ילד ומתברר שבעלה חי.
אין קשר לאישה שנישאת לגבר שיש עליו מעב"ד. בברכה, יצחק עמרני, טו"ר ועו"ד מנהל פורום בתי דין רבניים ז'בוטינסקי 2, בני ברק נייד: 03-6185868; מייל: izchke@gmail.com