אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...

חידוש סימן מסחר רשום - כיצד?

סימן מסחר ישראלי רשום, עומד בתוקפו למשך תקופה של 10 שנים מיום הגשת הבקשה לרישומו. ואולם ניתן לחדש את הסימן לתקופות נוספות בנות 10 שנים, כל אחת, בכפוף להגשת בקשת חידוש ולתשלום אגרת חידוש. על כך במאמר זה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום זכויות יוצרים
חידוש סימן מסחר רשום

יש לי סימן מסחר רשום בישראל. לכמה זמן הוא תקף?

בסעיף 31 לפקודת סימני המסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972  נקבע כי: "תקפו של רישום סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום". 

כלומר, החוק קובע פרק זמן של 10 שנים בהם סימן מסחר, שקובל לרישום, עומד בתוקפו.  
תקופה זו מתחילה, רטרואקטיבית, במועד בו הוגשה הבקשה לרישום הסימן ולא במועד בו קובל הסימן לרישום בפועל, שהינו לרוב מועד המאוחר בחודשים רבים ממועד הגשת הבקשה. 

כך למשל, סימן שהוגשה בקשה לרישומו ביום 20.8.2010 ואשר קובל ביום 20.8.2011 יהיה תקף עד 20.8.2020, 10 שנים לאחר מועד הגשת הבקשה לרישום סימן מסחר. 

האם בחלוף 10 שנים יפקע הסימן?

בניגוד לזכויות הקניין הרוחני האחרות (פטנט, עיצוב או זכות יוצרים), שהן מוגבלות בזמן ולא ניתן למתוח את ההגנה עליהן לנצח, ניתן למתוח את תקופת חייו של סימן מסחר לתקופות נוספות בנות 10 שנים כל אחת, ללא הגבלה, וזאת, בכפוף להגשת בקשה לחידוש תוקף הסימן על ידי בעליו של הסימן [סעיפים 31 – 32 לפקודה].

איך ומתי ניתן לחדש את תוקף הסימן?

על בעלים של סימן החפץ בחידוש תוקפו לתקופה של 10 שנים נוספות, להגיש בקשת לחידוש תוקף סימן המסחר במהלך 3 החודשים הקודמים למועד פקיעת הסימן. על הבקשה לכלול את הפרטים המפורטים בתקנה 51 לתקנות סימני המסחר, 1940

בנוסף, על בעל הסימן לשלם אגרת חידוש (שיעור האגרה העדכני במועד כתיבת מאמר זה, חודש 8.2018, עומד על סך 2,859 ש"ח לבקשה כאשר אגרת החידוש לכל סוג טובין נוסף במסגרת אותו הסימן עומד כיום על סך 2,413 ש"ח). 

עם השלמת החידוש, מפורסם דבר חידוש הסימן באתר האינטרנט של לשכת סימני המסחר ואף נשלחת אל בעל הסימן הודעה על כך מטעם לשכת סימני המסחר

מה קורה אם לא מחדשים את הסימן?

בסמוך למועד הפקיעה נשלחת מלשכת סימני המסחר הודעה בדבר פקיעת הסימן הצפויה ופרטים בדבר הדרך לחידוש תוקפו. 

היה והסימן לא יחודש טרם פקיעתו, מפרסמת לשכת סימני המסחר את הדבר באתר האינטרנט של הלשכה [תקנה 52 לתקנות]. 

ואולם, גם הסימן לא חודש במועד, ניתן לחדש את תוקפו במהלך 6 החודשים שלאחר מועד תום תוקף הסימן וזאת, בכפוף לתשלום אגרה בשיעור גבוה יותר. 

באם לא יחודש הסימן אף בחלוף תקופה זו, ימחק הרשם את הסימן [סעיף 33 לפקודה].

ואולם, במקרים מסוימים ניתן להביא להחזרת הרישום לתוקפו אף ב-6 החודשים שלאחר תקופה זו (כלומר, 12 חודשים ממועד תום תוקף הסימן בסה"כ), בכפוף להגשת בקשה מתאימה. היה ותוגש בקשה זו על ידי בעל הסימן רשאי הרשם להחזיר את הרישום לתוקפו "אם שוכנע שמן הצדק לעשות כן", בתנאים שייראו לו ובכפוף לתשלום האגרה ותוספת אגרה בגין האיחור [סעיף 33 לפקודה]. כלומר, על מנת ליהנות מארכה רטרואקטיבית נוספת זו על בעל הסימן רובץ הנטל לשכנע את רשם סימני המסחר בדבר שיקולי צדק המצדיקים היענות לבקשתו המאוחרת ולרוב מדובר בנטל כבד, באשר אין מטרת המחוקק להקל ראש במקרים בהם בעל הסימן "נרדם בשמירה" ו"ישן על זכויותיו". 

יתרה מכך, אף מקום בו נמחק הסימן מפנקס סימני המסחר מהטעם שלא שולמה אגרת החידוש בזמן, "יראוהו בכל זאת, במשך שנה לאחר המחיקה, כאילו הוא סימן מסחר רשום לעניין כל בקשה לרישום" [סעיף 34 לפקודה]. 

כלומר, היה ובעל הסימן שנמחק יגיש בקשה חדשה לרישום סימן מסחר במשך השנה שמעת יום המחיקה, הרי שהליך בחינתו יהיה נוח ומהיר מאחר ומדובר בסימן שכבר עבר את משוכת הליך הקיבול. 

ואולם זאת, בכפוף לכך שבמשך השנתיים שקדמו למחיקת סימן המסחר לא נעשה בו שימוש עסקי בתום לב  ושהשימוש בסימן החדש/ישן אינו עשוי לגרור הטעיה או ערבוביה בגלל שימוש קודם של גורם אחר בסימן שכבר נמחק [סעיף 35 לפקודה].

לא למותר לציין כי דרך המלך היא הגשת בקשת חידוש זמן סביר טרם מועד פקיעת הסימן מבלי להזדקק לאורכות ולהסכמת הרשם, וכל זאת תוך חיסכון כספי ותשלום אגרה מינימלית. 

האם חידוש הסימן בישראל גורר חידוש של סימנים במדינות אחרות?

הזכות לסימן מסחר היא זכות טריטוריאלית. כלומר, רישום סימן מסחר במדינה מסוימת מקנה לבעלים של הסימן זכות באותה מדינה בלבד. אי לכך, גורם המעוניין בהגנה על סימן במדינות אחרות צריך לדאוג לרישום סימן בכל מדינה בנפרד (לעתים ניתן לייעל את התהליך בהגשת בקשה בינלאומית או אירופאית). במקרה בו לגורם יש סימנים במספר מדינות יש לנהל מעקב אחרי כל סימן וסימן ולדאוג לחידושו בהתאם לדין המדינה בה הוא רשום.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום זכויות יוצרים
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק