אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 17:35   23/04/2024 איתור בעלים של נכס לא משוייך במפות שלומות,אני מתעניין בדירה בעיר חיפה שנמצאת נטושה מזה מספר שנים. ניסיתי לאתר את הבעלים דרך השכנים א...
  • פורום פלילי 16:57   23/04/2024 ???????? ??????????,????????????N??... https://www.bagssjp.com ??????? ?? https://www.bagssjp.com/menu/menu_pinpai-55.html ????? ?????...
  • פורום דיני משפחה 14:24   23/04/2024 להתמנות לאפוטרופוס אני רוצה להתמנות לאפוטרופוס של אמא.1. האם אפוטרופוס מקבל תשלום על עבודתו?2. באיזה סכום זה מסתכם ת...
  • פורום דיני חוזים 07:33   23/04/2024 רעש חריג מהדירה מעלי נכנסתי לדירה מחולקת קרקע בתל אביב, לאחר חודש וחצי נכנסו לדירה מעלי שני שותפים, הדירה מעלי אותו בע...
  • פורום זכויות יוצרים 18:26   22/04/2024 זכויות יוצרים היי לאחרונה אני מקים מיזם גדול שלי באינסטגרם כדי להביא חשיפה לעמוד אני רוצה להשתמש בכל מיני ...

האם מגיע לך פיצוי עקב ביטול הטיסות של אל על?

חברת אל על הודיעה על השבת כספים מבלי לגבות דמי ביטול, השאלה היא האם ניתן לתבוע את חברת אל על בגין נזקים נוספים (עקיפים) שנגרמים כתוצאה מביטול הטיסה? למשל; האם ניתן לתבוע בגין הפסד רווח שנגרם עקב חוזה שבוטל? על כך ועוד במאמר שלפנינו. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
האם מגיע לך פיצוי עקב ביטול הטיסות של אל על?
טוב עשתה חברת אל על שהודיע לאחרונה כי כל מי שרכש כרטיס טיסה לטיסות שיוצאות עד לתאריך 30.11.16 יהיה זכאי לבטלה מבלי לשלם דמי ביטול. יחד עם זאת, החברה, ככל הנראה, מתייחסת לביטולים מכוח חוק הגנת הצרכן והתקנות שהותקנו מכוחו, אך אינה מתייחסת כלל לנזקים האחרים של רוכשי הטיסה, כגון; ימי עבודה שבוזבזו בגין ההכנות לטיסה, אובדן זמן לרכישת הכרטיס וכדו'. 

במאמר זה אנסה להתייחס קצת לכללים לנזקים מעבר לאמור בדיני הגנת הצרכן. 

כבר כתבתי בעבר שיש חלוקה מאוד ברורה בין דיני הגנת הצרכן לבין דיני החוזים, וישנם מקרים בהם ייתכן וניתן יהיה לתבוע לפי דיני הגנת הצרכן ולא לפי דיני החוזים ומקרים בהם ניתן יהיה לתבוע לפי דיני החוזים ולא לפי דיני הגנת הצרכן ומקרים בהם יהיה אפשר לתבוע לפי שני הדינים הללו. 

ביטול החוזה מכוח דיני החוזים ולא מכוח דיני הגנת הצרכן

במקרה של ביטול טיסות ע"י אל על ניתן, לדעתי, לבטל את החוזה לפי דיני החוזים, ולכן אף אם אל על לא הייתה יוצאת עם ההודעה ולפיה מי שיבטל את כרטיס הטיסה יקבל את כל כספו בחזרה ללא דמי ביטול אינו רלוונטי, מפני שרכישת כרטיס טיסה ע"י צרכן מהווה חתימה על חוזה דה פקטו ולפיו החברה מציעה לצרכן טיסה בתאריך מסויים ובשעה מסויימת והצרכן מקבל את ההצעה באמצעות רכישת הכרטיס, ולמעשה; מתקיים בו הכלל של "הצעה וקיבול".

ע"פ החוזה שנכרת בין הצדדים על החברה להטיס את המטוס בתאריך ובשעה שקבעה ואילו על הצרכן להתייצב לטיסה בתאריך ובשעה שנקבעה. זה החוזה זו מהות העסקה. כאשר אחד הצדדים אינו מקיים את חלקו בעסקה הרי שבאופן אוטומטי החוזה מתבטל, וממילא קיימת חובת השבה במקרה של חוזה שמתבטל. 

עד כאן דיברנו על הנזק הישיר המתקיים מביטול טיסה, אך, לעיתים, ישנו גם נזק עקיף, עליו אכתוב עכשיו. 

האם ניתן לתבוע בגין נזק עקיף? 

לצורך הבנת העניין ניקח לדוגמא איש עסקים שאמור לחתום על עסקה במדינה אחרת אליה הוא היה אמור לטוס עם טיסת אל על. ונניח שהפגישה נקבע כבר לפני זמן מה והטיסה הוזמנה ל – 24 שעות לפני מועד החתימה שכן היה צורך לבחון נתונים על לרגע האחרון. ייתכן והצד השני יבטל את העסקה, או ייתכן והעסקה תידחה בכמה ימים או שבועות או חודשים דבר שיכול לגרום נזק לאותו איש עסקים. 

אפשר גם להביא דוגמא מעולם הספורט; נניח שיש שחקן כדורגל המנהל משא ומתן עם קבוצת כדורגל שהוא אמור לבוא לשחק בשורותיה, ונניח שהשביתה הייתה במועד העברות והיה מתקיים משא ומתן עד הרגע האחרון. וברגע האחרון היה ניתן לחתום על החוזה, ואז הייתה מתבטלת הטיסה והעסקה הייתה מתפוצצת עקב אותו ביטול טיסה, היה נגרם נזק רב לאותו שחקן כדורגל. 

במקרה כזה המקרה נכנס לגדר של השבה בדיני החוזים שמשמעו הוא שעל החברה להשיב את הצרכן למצבו לו היה מתקיים החוזה – ובמקרה של איש העסקים הוא יצטרך להוכיח כמה כסף היה יכול להרוויח מהעסקה ואת על החברה להשיב לו. או במקרה של השחקן כמה הוא היה יכול להרוויח בקבוצה החדשה בה הוא היה אמור לשחק ואת זה על החברה להשיב לו. כמובן שחובת ההוכחה היא על הצרכן שזה הרווח שהוא היה מקבל לו העסקה הייתה נחתמת. 

אלו מקרים שיחסית יהיה קל להוכיח בהם שנגרם נזק, אך ישנם מקרים אפורים שיתכנו ובהם גם ניתן יהיה לדרוש מהחברה פיצוי מעבר לביטול כרטיס הטיסה, וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

בכל שאלה ו/או עניין בהקשר זה מומלץ לפנות לעו"ד העוסק בתחום ולקבל את הייעוץ המשפטי הנכון לכל מקרה לגופו. 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק