אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני תעבורה 09:57   19/04/2024 דוח עירייה ת"א- על נסיעה בנתיב תחבו... שלום, קיבלתי צילום של דבר העבירה ( הרכב מצולם בצומת מרומזר ומאחוריו מסלול נתיב תחבו"צ) אני ג...
  • פורום בתי משפט 21:10   18/04/2024 אפשר לבקש כל מה שתרצה, השאלה אם הבק... וזה כבר עניין של גישה, כי יש רק אדם אחד שיתן לך תשובה חד משמעית על השאלה הזו. ואל כבודה/ו פונים ב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...

עיכוב הליכים פליליים ע"י היועץ המשפטי לממשלה לאחר הגשת כתב - אישום

  • 08/09/2016
  •   מאת: עו"ד בר (אלינור) סופיר
  • צפיות: 10513
הסמכות לעכב הליכים מופעלת במשורה. היועמ"ש אינו מהווה מעין ערכאת ערעור הבוחנת מחדש את החלטת התביעה להגיש כתב אישום! בחינת הבקשות המובאות בפניו תיעשה, בהתאמה להנחיה ועל יסוד טעמים יוצאי דופן. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פלילי
עיכוב  הליכים פליליים ע"י היועץ המשפטי לממשלה לאחר הגשת כתב - אישום
הליך שעניינו עיכוב הליכים הוא בעצם הקפאת ההליכים הפליליים שהחלו להתנהל בבית המשפט כנגד הנאשם. הבקשה לעכב את ההליכים (להלן: "הבקשה") , תוגש בהקדם האפשרי, סמוך ככל שניתן למועד בו קיבל הנאשם את כתב האישום, כך על פי הנחיית היועמ"ש מס' 4.3030 (להלן: "ההנחיה").

בעניין מועד הגשת הבקשה קובע חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 , כי הבקשה תוגש לאחר הגשת כתב האישום נגד נאשם ולפני הכרעת הדין ע"י ביהמ"ש המוסמך, וזו לשון החוק : 

" 231. (א) בכל עת שלאחר הגשת כתב אישום ולפני הכרעת הדין, רשאי היועץ המשפטי לממשלה, בהודעה מנומקת בכתב לבית המשפט, לעכב את הליכי המשפט; הוגשה הודעה כאמור יפסיק בית המשפט את ההליכים באותו משפט."

  
  עו"ד אלינור בר סופיר

לשון אחר, היועץ המשפטי לממשלה מוסמך להורות על עיכובם של הליכים פליליים שכבר החלו קרי, לאחר שכבר הוגש ע"י התביעה כתב - אישום.

הסמכות לעכב הליכים מופעלת במשורה. היועמ"ש אינו מהווה מעין ערכאת ערעור הבוחנת מחדש את החלטת התביעה להגיש כתב אישום לצורך בירור דיות הראיות ו/או קיומו/העדרו של עניין ציבורי בהגשת האישום. בחינת הבקשות המובאות בפניו תיעשה, בהתאמה להנחיה ועל יסוד טעמים יוצאי דופן הנובעים משניים:  (1) נסיבות מיוחדות של העבירה (2) מנימוקים אישיים  מיוחדים של הנאשם. 

לגישתי, לעת קבלת החלטה בבקשה מסוג זה, ובהעדר רשימה סגורה של שיקולים המעוגנת בדין, מוסמך היועץ המשפטי לממשלה לשקול קשת רחבה של שיקולים הנובעים משני הטעמים שצוינו לעיל, ובכלל זה אלו: (1) חומרת העבירה (2) עברו הנקי של הנאשם (3) מצבו הנפשי ו/או הבריאותי ו/או המשפחתי (4) גילו הצעיר או המבוגר של הנאשם (5) השפעתו של ההליך הפלילי על הנאשם (6) היעדרו של עניין לציבור (7) חרטת הנאשם ו/או התנצלותו על ביצוע המעשה (8) העדרה של מסוכנות (9) חלוף הזמן מאז ביצוע העבירה, ועוד.  

כמו כן, לפני קבלת ההחלטה בבקשה אפשר, בנסיבות מיוחדות, שהיועץ המשפטי לממשלה יפעל, אם בעצמו ואם באמצעות הפרקליט המטפל בתיק, לעריכת בירור נוסף, בדרכים אלו: הזמנת תסקיר משירות המבחן לגבי המבקש; פנייה לפסיכיאטר המחוזי לשם בקשת הערכה לגבי מצבו הנפשי של הנאשם (בהתייעצות עם מנהל המחלקה לעיכובי הליכים בפרקליטות המדינה ובאישורו);  הזמנת עמדת הנאשם כלפי הבקשה לעכב את ההליכים (כשהבקשה הוגשה שלא על ידו או על-ידי בא-כוחו); פנייה למתלונן לצורך מתן תגובתו (במקרים מיוחדים ובמקרים בהם חוק זכויות נפגעי עבירה מקנה לנפגע זכות להביע עמדתו בכתב) ; התייעצות עם רשות משמעת לעת שהנאשם הוא עובד המדינה, ומיוחסת לו עבירה הקשורה למילוי תפקידו כעובד מדינה. 

היועץ המשפטי לממשלה מוסמך לדחות את הבקשה, לקבלה ללא תנאי או להתנותה בתנאי מוקדם או בתנאי מאוחר, לפי שיקול דעתו. לצורך הדוגמא יכול שהתנאי לעיכוב ההליכים יהא עמידה מרצון בפקוח קצין מבחן לפי תקנה 9 לתקנות העמדת עבריינים במבחן, התשי"ט - 1955 , או שירות לתועלת הציבור במסגרת זו, או העמדת המבקש לדין משמעתי. כמו-כן תיתכן התניה מצד היועץ המשפטי לממשלה במכתב בו מביע הנאשם חרטה על המעשה ומתחייב שלא לחזור לעבור עבירות בעתיד. ככלל, לא יעסוק היועץ המשפטי לממשלה במסגרת עיכוב הליכים בקביעת פיצוי לקורבן העבירה. 

יש לציין, כי מלבד התנאי בעניין הליכי משמעת, טעון תנאי כאמור הסכמתו של המבקש.

סיכומם של דברים; הדין מאפשר הגשת בקשה לעיכוב ההליכים הפליליים שנפתחו כנגד נאשם לאחר שהוגש כתב אישום ולפני הכרעת דינו של הנאשם על-ידי בית-המשפט. הגם שמדובר בסמכות המופעלת ע"י היועמ"ש במשורה, עיכובם/הקפאתם של הליכים פליליים אפשרי בנסיבות המצדיקות זאת. משאין הוראת דין המסדירה את רשימת השיקולים אותם ניתן ליטול בחשבון לעת קבלת החלטה בבקשה, הרי שלא חלה על היועמ"ש הגבלה בבחירת שיקוליו לצורך הכרעה בבקשה כל עוד אלו נובעים משני הטעמים שצוינו בהנחיה.     

* עו"ד בר (אלינור) סופיר, חברה בפורום הארצי למשפט פלילי, לשכת עורכי-הדין.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פלילי
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק