אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

הליך פשיטת רגל – למי הוא מתאים?

  • 25/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 9028
פשיטת רגל היא מוצאו האחרון של החייב. חייב שהסתבך בחובות ואין לו אפשרות להחזיר אותם יכול להכריז על פשיטת רגל שתוציא אותו לדרך חדשה. מהי בדיוק פשיטת רגל? כיצד היא מתבצעת? ולאיזה סוג חייב היא מתאימה? על כך במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
הליך פשיטת רגל – למי הוא מתאים?

פשיטת רגל כקרש הצלה לחייב

לצערנו, לא מעט בעלי חוב נקלעים למערבולת כלכלית המונעת מהם כל אפשרות להחזיר את חובם. סכום החוב, שהיה בהתחלה ריאלי להחזרה, הולך ותופח עם השנים על ידי ריביות וקנסות, עד שלחייב כבר אין שום אפשרות להחזיר אותו. 

פשיטת רגל היא פתרון אפשרי למצב כזה. במסגרת הליך פשיטת רגל, בית המשפט מכריז על החייב כפושט רגל ופוטר אותו מחובותיו.

"הליך  פשיטת רגל נועד להשיג שתי תכליות: אחת -  כינוס נכסי החייב וחלוקתם בדרך השוויונית והיעילה ביותר; השנייה - לאפשר לחייב שנקלע לקשיים כלכליים ואינו מסוגל לפרוע את חובותיו לפתוח "דף חדש" בחייו הכלכליים, על ידי קבלת הפטר מן החובות.  בעוד התכלית הראשונה עוסקת באינטרס של הנושים, התכלית השנייה עוסקת בעניינם של החייבים" 
(מתוך אתר משרד המשפטים) 

הליך פשיטת רגל כולל ארבעה שלבים: 

1. בקשה לפשיטת רגל

החייב מגיש לבית המשפט באזור מגוריו בקשה להכריז עליו כפושט רגל. על החייב לצרף לבקשתו דו"ח מאומת בתצהיר בנוגע לנכסיו ולהכנסותיו ובנוגע לנכסיהם ולהכנסותיהם של בן או בת זוגו וילדיו הגרים עמו. כמו כן עליו לצרף לבקשתו כתב ויתור סודיות לטובת הכונס הרשמי. 
הגשת הבקשה מצריכה תשלום פיקדון לכונס הרשמי. את השובר לתשלום הפיקדון ניתן לקבל במזכירויות הכונס הרשמי במחוזות השונים. את הבקשה יש להגיש בשלושה עותקים; העתק אחד יוגש לכונס הרשמי ביחד עם האישור על תשלום הפיקדון, העתק שני יוגש על ידי החייב לבית המשפט, והעתק שלישי יישאר בידיו של החייב.

2. צו כינוס:
לאחר עיון בבקשתו של החייב ובתגובת הכונס הרשמי לבקשה, בית המשפט רשאי לתת צו לכינוס נכסי החייב. צו הכינוס מעביר את נכסי החייב לפיקוחו של הכונס הרשמי, ועוצר באחת את כל ההליכים המתנהלים כנגד החייב על ידי הנושים.
משניתן צו הכינוס חלות על החייב מגבלות רבות. ביניהן: איסור פעילות כלכלית מסוגים שונים, איסור לצאת את גבולות ישראל. כמו כן, במרבית המקרים עליו לשלם סכום חודשי לכונס הרשמי. 

3. הכרזה על פשיטת רגל:
בית המשפט דן האם להכריז על החייב כפושט רגל, ובמידה והוא מחליט לעשות זאת, הוא מוציא צו הכרזה על פשיטת רגל. לאחר שניתן הצו, נכסי החייב מוקנים לנאמן אשר יחלק אותם בין הנושים. 

4. הפטר:
לאחר ששוכנע בית המשפט כי אין לחייב עוד נכסים וכי אין טעם בהמשך ההליכים, בית המשפט מוציא צו הפטר המוחק את חובותיו של החייב. בשלב זה מוּסַרות ההגבלות שהוטלו על החייב בשלב צו הכינוס. 
שלב ההפטר הוא השלב הסופי בהליכי פשיטת הרגל, ולאחריו החייב [שבעצם כבר אינו חייב] יכול לפתוח דף חדש בחייו.

לאיזה סוג חייב מתאים הליך פשיטת רגל? 

חשוב לדעת כי לא כל חייב רשאי להכריז על פשיטת רגל. תנאי הסף להגשת בקשה הם שחובותיו של המבקש אינם פחותים מסך 17,482 ₪ (נכון ליום 1.1.15), ושחובות אלה נוצרו בתום לב.

משום כך, הליך פשיטת רגל מתאים רק עבור אדם שנקלע לחובות בתום לב, כאשר חובותיו הם בגובה הסכום האמור או יותר. לעומת זאת, אדם שצבר את חובותיו בחוסר תום לב, וכן אדם החייב סכום נמוך מהסכום האמור - אינו יכול לפנות להליך פשיטת רגל.


שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק