אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

איך משתחררים משירות צבאי?

  • 13/07/2016
  •   מאת: אלעד שניר
  • צפיות: 4103
בין אם מטעמים רפואיים ובין אם בגלל קשיים הסתגלותיים, ישנם לא מעט אנשים (גברים ונשים) המבקשים להשתחרר מהשירות הצבאי. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
איך משתחררים משירות צבאי?

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

הגם שנושא השירות הצבאי בכללותו מצוי במחלוקת בין ציבורית בישראל, המאמר שלהלן נועד לתת מענה בדיוק לאותם אנשים המבקשים להשתחרר משירות צבאי, מטעמיהם הם, בדרך חוקית ולגיטימית. אז כיצד משתחררים משירות צבאי? על כך במאמר שלהלן. 

האם חייבים לשרת בצבא?

התשובה היא בחיוב, חוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986 (להלן: "החוק") מחייב כל אזרח ישראל לשרת בצה"ל. עם זאת, באותה הנשימה החוק מקנה לרשויות הצבא שיקול דעת במסגרתו ניתן לפטור מיועדים לשירות ביטחון (להלן: "מלשבים"), וכן להורות על שחרור מוקדם של חיילים מסיבות שונות. בעת ההתנהלות מול הצבא בעניינים הנוגעים לקבלת פטור משירות או שחרור במהלך השירות, רצוי תמיד להיעזר בעורך דין הבקיא בתחום, בשל מורכבות ההליכים. 

האם יש הבדל בין שחרור במהלך השירות הצבאי לשחרור לפני גיוס?

התשובה היא בחיוב, כאשר מדובר בחייל צה"ל, הרי שמלכתחילה הדין שחל עליו הוא הדין הצבאי בכל רבדיו. כך שההליכים לקבלת פטור, מתנהלים במסגרת היחידה בה משרת החייל, כאשר ממנה הוא יזומן לדיון בוועדה רלוונטית (בהתאם לעילת השחרור המבוקש). אך בעת שמדובר במלשב, כל נושא הגיוס מתנהל למעשה מול אגף כוח האדם בצבא, ובפרט מול מנהל הגיוס. 

מהן האפשרויות בגינן ניתן להשתחרר משירות צבאי לפני הגיוס?

סיבות רפואיות: לפני הגיוס לצבא, נערכים למלש"ב בדיקות רפואיות, וגם בדיקות פסיכוטכניות, וכל זאת על מנת לבחון את כשירותו של המלש"ב לשירות ובעתיד כדי לקבוע את אופי השירות. הפרופיל הרפואי נע מ- 21 שהוא למעשה פטור משירות צבאי, עד לפרופיל הגבוה ביותר שהוא פרופיל 97 (שלרוב מייעד את המלש"ב לשירות קרבי). לכן, ככל שהפרופיל הרפואי שייקבע למלש"ב יהיה נמוך, ויגיע עד לרמה של פרופיל 21, הרי שאז יהיה המלש"ב פטור משירות ביטחון. כמו כן, חשוב להבהיר שכאשר מדובר בפרופיל 21 מטעמים רפואיים, הכוונה היא גם למצב נפשי ולא רק פיזי. כך שדרך אחת להשתחרר משירות צבאי, היא סיבה רפואית. 

סיבות מצפוניות: ישנם מלשב"ים שמבקשים להשתחרר משירות צבאי בשל סיבות מצפוניות- אמוניות. במקרים כאלו, ניתן לקבל פטור משירות צבאי, אך מעטים הם יחידי הסגולה שמקבלים את הפטור המיוחל. על מנת לקבל את הפטור, יש להוכיח את הטעמים המצפוניים בפני וועדה מיוחדת. אך יודגש כי בד בבד, ישנם לא מעט סרבני מצפון שיושבים בכלא צבאי, בשל היעדר רצון לשרת בצבא. אך גישה זו בוודאי לא נכונה, ואין בכוונת המאמר דנא לעודדה, אלא להיפך. 

סיבות משפחתיות: החוק מאפשר לצבא לפטור משירות ביטחון אנשים מחמת חוסר התאמה לצבא. לרוב מדובר באנשים שאורח חייהם לא תואם את השירות הצבאי, ועומד למעשה בסתירה מובהקת. לדוגמא, נשים מעדות מסוימות, שאורח חייהן כפי שהן גדלו לאורו, לא מאפשר להן לנהל סדר יום בו הן עובדות יחד עם גברים באותו מקום. דוגמא נוספת, היא למשל מלש"ב שעתיד להתגייס, אך במקביל לגיוסו הוא מתחיל בתהליכים של חזרה בתשובה.  

סיבות אישיות: בקטגוריה הזו מצויות שלוש סיבות. האחת היא בענייני נשים. הצבא פוטר נשים נשואות ואימהות לילדים משירות צבאי. כמו כן, הסיבה השניה היא נשים שנכנסות להיריון בזמן השירות הצבאי. הסיבה השלישית, היא במקרים שבהם מתקיימות נסיבות אישיות מהותיות, שלאורן עדיף יהיה לצבא שלא לגייס את המלש"ב. לדוגמא, כאשר מדובר במלש"ב המסייע להוריו בכלכלת הבית (לדוגמא במקרה שבו ההורים חולים או שלמלש"ב הורה אחד החולה במחלה המונעת ממנו לעבוד). לצערנו קיימים לא מעט סיפורים דומים, של חיילים שחייבים לסייע בכלכלת ביתם או חיילים שהם והם בלבד אמונים על טיפול באחיהם הקטנים. מדובר מראש בדרך כלל בלוחמים המגיעים מבתים אשר הפרוטה אינה מצויה בכיסם. במקרים כאלו, למרות שמדובר באקט נדיר, יכול הצבא לפטור את המלש"ב משירות ביטחון. 

שחרור מהצבא בעת השירות

כעיקרון, עיקר הכללים שפורטו לעיל רלוונטיים גם למהלך השירות הצבאי (קשיים כלכליים, היריון ועוד). אך כפי שהוסבר לעיל, כאשר מדובר באדם שכבר משרת בצבא, אופן ההתנהלות והפרוצדורה לעניין השחרור הצבאי, שונה, היות והיא נעשית בתוך יחידתו. לדוגמא: 

שחרור מטעמי מצפון: לעיתים במהלך השירות הצבאי עשויה להשתנות דרך מחשבתו של החייל. במקרים כאלו, בדומה לעניינים של מלשב"ים, על חייל להגיש בקשה לדיון בפני וועדת מצפון, שהיא אשר תחליט האם להורות על שחרור מצה"ל. 

שחרור מסיבות רפואיות: גם במקרים כאלו, ייתכן שעקב פציעה או מצב רפואי שהחמיר, ייתכן שבהינתן בדיקות רפואיות יימצא שחייל לא כשיר למעשה מבחינה רפואית להמשיך בשירות הצבאי. 

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק